Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

MSR Dragonfly og XGK EX - dyser og drivstoff

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en MSR XGK EX som ble produsert til USAs styrker i midtøsten, den ble levert med to dyser, en XJ dyse for JP-8/F-34 og en XD dyse for diesel. Jeg var litt nysgjerrig på om jeg kunne brenne parafin på XJ dysa, så jeg sendte en mail til MSR og spurte - jeg fikk svar fra MSR med en gang og fikk en oversikt over dyser og drivstoff som jeg poster her da det kan være nyttig for andre.

Vil også skryte av kundebehandlingen til MSR. Jeg har en Dragonfly der jeg ødela en dyse og sendte de en mail da også, fikk svar med en gang og etter få dager kom det en ny dyse gratis i posten! :)

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Blindgjenger
      Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁
      Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.
      Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?
      Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.
      Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!
    • Av Håkan S
      Multi-fuel brännare från Wish
      Gas,Benzin,Fotogen med  500 ml Al flaska och reservdelar och verktyg och kraftig förvaringspåse
      Pris ca 650 Skr med moms och frakt  Märkes kök kostar ca 3 ggr detta
      Fungerar ok bäst med gas men bensin ok ej testat fotogen med rätt munstycke det satt inklämt i verktyget och verkade fattas vid köp nålar hadde nog blandats ihop jag satt den med minst kona på fotogen tror detta är rätt men ej provat med det andra.
      Största nackdel är att det är special gänga på flaska och pump som är i plast och att det ej var extra plåt till att sprida lågan med som reservdel,enbart instruktioner på kinesiska.
      Jag följt MSR inst bok vid anv.
      För en del väsen men bara jfr med brännare av hatt modell och min gamla Toppbrännare Super bleuet från Frankrike till gas.
      Jag har köpt det som reserv till Kap Artic som ej är klar för drift i fält.
      Gas anslutning till standard gänga,vindskydd behövs löst eller ombyggd trianglia.
      Bild  Bensindrift lös brännare troligt rätt nål,bild 2 lös brännare fotogen med bensin munstycke och ev fel nål.
      Provat värma vatten 1l lilla kastrull trianglia brännare full effekt med rätt munstycke och oklart om rätt nål stabil låga och inga ljud variationer.
      start ca 20 gr till kokning med stekpanna som lock ca 10 min enligt uppgift ska det gå på 3-4 min från tillverkare.
      Jag kan ej bedömma var ev säkerhets risker är med detta kök testat 1 gång nära sjö på grillplats och ev användning av detta sker på egen risk jag har endast anv mitt Kap Artic på fotogen med svenska delar till 100% tidigare utomhus och ej i tält.
      Kopplingar läcker ej och 2 oringar och gängor i koppling av slang till flaska.
      Synpunkter på Var risker finns med detta kök av er som är erfarna anv av märkes kök motages gärna.

• Av Oksen
      Har bestemt meg for å kjøpe en bensinbrenner til bruk om vinteren til å fyre i telt, lage mat og til snøsmelting. Jeg har behov for å kunne koke / steke på lav varme uten at maten svir seg fast i midten. Ellers er støy er kriterium slik at det må være en whisperlite eller brenner med silencer. Jeg har lest mye og kommet fram til følgende short list:
      Optimus polaris eller nova med berniedawg. Vanskelig å finne forskjellen mellom disse og hvorfor den ene er oppgitt til 4200w og den andre til 2850w når forskjell tilsynelatende ber at sistnevnte ikke kan fyre med gass. På YouTube finnes det en video som viser at nova har raskere koketid i en sammenligning. Leser også at nova får kritikk for konsentrert flamme. Gjelder dette også polaris? Finner få åpenbare ulemper med Polaris bortsett fra at det blir dyrt når man må bestille silencer utenom.
      Msr whisperlite ser veldig flott ut med bred og fin flamme, lite støy og til tider veldig billig. Under halve prisen av Optimus med silencer. Ser dog den kritiseres for evnen til å koke på svak varme.
      Msr dragonfly. Skal visstnok være god på flammekontroll og anbefales av mange. Vet ikke hvor konsentrert flammen er på denne og hvordan den er til min skisserte bruk.
      Hva ville dere ha valgt til nevnte bruk?
    • Av torbjornhb
      Hei 🙂 
      Noen som har erfaringer med MSR Hubba Hubba NX3 og MSR Mutha Hubba NX3?
      Har et splitter nytt Big Agnes Cooper Spur HV UL3, men vurderer MSR også. Mulig det tåler litt mer juling, i hvert fall slik jeg har forstått det fra ulike tester. Big Agnes er til gjengjeld lengre, og det passer godt til mine 188cm.

Tar gjerne imot erfaringer og tips. Og til info, det er kun disse tre modellene der står mellom. Ønsker et lett telt til sommerbruk.
    • Av Diger Jotne
      Prøver å finne meg et kokesystem som kan brukes året rundt over "alt". Nå drar ikke jeg på polar turer og slikt. Ikke flere ukers turer på vinter eller sommer, men det blir en del turer og ei natt her og der.`Lager gjerne mat som krever litt mere enn å koke vann.
      Så langt har jeg prøvd kvistbrenner, sprit brenner, vanlig bål og skru på gassboksen brennere. Fordeler og bakdeler er det med alt.
      Kunne tenke meg å kjøpe inn 1 multifuel brenner. Da har jeg uansett årstid og tempratur et system som funker. Så kommer jo da det store spørsmålet. Hvilken skal jeg da invistere i?
      For om jeg ser på Optimus så er det jo Nova, Nova+ og Polaris å velge mellom. MSR har et par Whisperlite og XD. Primus har også et par. Aliexpress har også osv.
      Noen som har noen innspill
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.