Gå til innhold
  • Bli medlem

Serveringsbåt på Gjende


Alek

Anbefalte innlegg

Jeg ble provosert over et par innlegg i avisa Valdres 20.08.05

Innleggene er fra et møte mellom formannskapa i Østre Slidre og Vågå. Her skal dere få noe fra den første repotasjen og hele den fullstendige andre repotasjen. Det jeg ble mest provosert over har jeg utdypet med stor skrift. Regner med at dette er debattmat for flere på Fjellforum og at det er flere en meg som reagerer. Her kommer litt fra det første innlegget.

Valdresflya kan løfte reiselivet til nye høgder.

Helge Stikbakke er prosjektleiar i vegregion aust.

- MÅLET ER Å GJERA NORGE MEIR ATTRAKTIVT FOR BILTURISTAR.

Atle Hovi nytta sjansen til å minne om parkeringsforhold på Valdresflya. Parkeringsplassar er nesten fråverande for dei mange tusen frå fjern og nær som i mai og juni kjører til flya for å gå på ski. HAN NEMNDE OGSÅ ØNSKET OM Å FLYTTE STEINAR OG GJERA LETT TERRENGTILPASSNING FOR Å TØYE SKISESONGEN OM HAUSTEN.

Så hele det andre innlegget.

Gjende treng resturantbåt.

Dei trafikale utfordingane i tilknytning til Besseggen blir tekne på alvor i turistvegprosjektet for Valdresflya. Gjendeosen er prega av ein kaotisk trafikkordning og lange køar med båtpassasjerar. - Dette er ikkje god turistreklame. Her trengs det ei ny løysing.

SOM STEINAR HOVI HAR VORE INNE PÅ, ER TILBODET HELLER IKKJE TILFREDSTILLANDE FOR DEI SOM ER UTE ETTER BÅT SIGHTSING sa Helge Stikbakke på møtet torsdag. HAN SIKTA TIL AT HOVI HAR KASTA FRAM IDE OM EIN RESTURANTBÅT PÅ GJENDE.

- Vi må ta inn over oss at Gjende - og spesielt Besseggen - er ein turistmagnet, seier Steinar Hovi i ein komementar til avisa Valdres.

- Båtkapasiteten står ikkje i rimeleg forhold til behovet. Folk er så ivrige etter å koma seg innover på vatnet at båtmannskapet blir kjefta huda full når dei ikkje får med alle.

SLIK SITUASJONEN ER, KAN VI IKKJE TILBY BUSSGRUPPENE VÅRE EIN TUR PÅ GJENDE. I TILLEGG TIL Å AUKE KAPASITETEN MELLOM GJENDESHEIM OG MEMURUBU, ER DET BEHOV FOR Å UTVIDE TILBODET MED EIN SERVERINGSBÅT.

Hovi ser for seg ein miljøvennleg, stillegåande båt som i bedageleg tempo glir gjennom den imponerande naturen.

- Mange av dei som står i kø for å ta Gjende-båten, gjer det berre for båtturen si skuld. DEI HAR IKKJE PLANAR OM Å TA EIT STEG UT I NATUREN - dei kjem dit berre for å få naturinntrykka. Båten burde vera utforma etter det, nettopp ein serveringsbåt. OPPLEVINGA VILLE VORTE ENDA STERKERE OM DEI OGSÅ KUNNE FÅ MAT PÅ TUREN. Dette kunne blitt ein flott marknad for lokale nisjeprodukt, hevdar Hovi.

- Ivrar Beitostølen Resort AS for å starte reiarlag?

- Nei, vi behøver ikkje å drive noko slikt i eigen regi, men vi kunne eventuelt vera med som deleigar. Eg er ikkje i tvil om at ein rundtur med innlagt lunsj eller middag på Gjende ville slå an. Både Besseggen og Gjende er ein spydspiss med internasjonal appell, fastslår Hovi.

Nå skal ikke jeg komme med for mange meninger, det kan andre komme med. Men et par må jeg få sagt.

Flytte på stein og endre det vakre viddelandskapet på Flya!!

En serveirnigsbåt må da ble langt større en de andre Gjendebåtene. Enda en båt, er ikke det en visuell forurensing, skapelse av et behov som ingen andre har bedt om en nettopp Steinar Hovi. Er Jotunheimen virkelig en nasjonalpark eller er det en framtidig pengemaskin? Det mest skremmende er at nasjonalparkforvalteren var med på møtet.

Til opplysning er denne Steinar Hovi hovedaksjonær i Beitostølen resort AS. Han er en pengenes mann som har støttet flere naturødeleggende forslag som for eksempel alpinsenter på og ved Bitihorn. At han ser på seg selv som KONGE av Beitostølen er ingen hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som kjennetegner Jotunheimen, og mye av fjellheimen ellers i Norge, er at det er en del større områder fredet som nasjonalparker der det er begrensede inngrep og der man kan nyte det enkle friluftslivet i tilnærmet uberørt natur. Dette er helt unikt og bør være noe man prøver å bevare.

Når det gjelder Gjende har utviklingen kommet såpass langt, og aktørene har inntatt såvidt uheldige standpunkter underveis, at det blir vanskelig å hindre nye aktører å også drive med sine aktiviterer. Der man har støtt på problemer, har løsningen vært utbygging (en viss wire, parkeringsplasser, stentrapper osv) istedenfor mer ubehagelige løsninger. Jeg lurer på hvor lenge det blir til Gjendeosen på folkemunne omtales som Geiranger II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange brukere av Jotunheimen nasjonalpark som det spesielt er her på fjellforum, burde noen startet foreningen Jotunheimens venner eller beskyttere. Med mange nok medlemmer ville man fått noe å si mot den grådige overmakten. Til opplysning til de som vil protestere mot de destruktive planene til hovi, så er hans e mail [email protected] Håper han får mange protester fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Delar av Jotunheimen er ikkje uberørt, det er berre eit bilete DNT og andre næringsaktørar prøvar å skape. DNT bør rydde på eige loft, td slutte å utvide parkeringsplassane sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer djevelens advokat:

- Reiselivsnorge opplever et skrikende behov etter mer tilrettelagte naturopplevelser, det være seg bedre stier, guiding og opplevelser som blir formidlet gjesten på forskjellige vis. Stier og løyper som er enkle og greie for fjellvante nordmenn ansees som uoverkommelige hindre for utenlandske gjester. Her på Hovden opplever vi gjester som snur hvis de ikke ser neste merke på stien...

- Bygdenorge er i stor grad avhengig av turisme. 7% av arbeidsstokken i landet jobber direkte med reiseliv eller turisme, i tillegg kommer varehandel, bygg og anlegg, og transport i, og på vei til eller fra, turiststeder. I turistkommuner som Hol, Bykle og Stryn er andelen turismerelaterte arbeidsplasser langt høyere.

- Det er en grunn til at hytter er dyrere i Trysil, Hemsedal og på Beito, enn på Eidsbugarden, Imingfjell og Seljestad. Tilbudene gjør stedet attraktivt. Attraksjonsverdien til et område genererer tildels enorme inntekter for entreprenører, men også arbeidsplasser og omsetning for håndverkere, butikker, restauranter og overnattingsbedrifter.

- Den voldsomme nasjonale etterspørselen etter fullverdige vinterdestinasjoner krever kreativitet og nytenkning fra destinasjonenes side. Her er det snakk om å unngå Tvedestrand- og Kragerøtilstander, vi trenger LEVENDE bygder med tilbud hele året. Satsning på sesongforlengelse og sommeraktiviteter er ikke bare kreativt, men nødvendig!

- Allerede etablerte turistsentra trenger flere tilbud, og bedre tilbud for å holde tritt med internasjonal konkurranse. Desverre for noen har det seg slik at de bor i nærheten av et slikt turistsenter, og er i mot turisme. Disse menneskene må få si sin mening, men og tenke seg om. Hvorfor har din kommune så gode skatteinntekter, selv om den geografiske situasjonen skulle tilsi at ingen bodde der? Hvorfor er barnehage, SFO og fritidstilbud billigere og bedre hos deg enn hos innlandskommuner uten fjellturisme?

- Naturen MÅ vernes for ettertiden, men reversible inngrep i allerede meget tungt belastede områder (som en restaurantbåt på Gjende) er jo et stjerneeksempel på fornuftig turismeutvikling. Planering av grunn i sårbar natur på 1400 m er mer tvilsom.

Ting henger sammen, og levende fjellbygder krever reiselivsutvikling. LOVE IT OR LEAVE IT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjende ligger tilfeldigvis i en najonalpark, og det har aldri vært meningen at nasjonalparkene skal være pengemaskiner eller arena for menneskelig økonomisk utvikling. Jeg kjenner ikke helt situasjonen i Vågå kommune, men regner med at det ikke er mange der som ikke har til salt i maten. Når det gjelder Øystre Slidre kommune, går det som det suser. Beitostølen er hovedårsaken til dette. Her er kreativiteten veldig bra for tiden med flere nye tilbud. Det burde vel holde for både reiselivsbransjen og innbyggerene i kommunen. Muligheten rundt Beitostølen synes ubegrensede så lenge folk har fantasi.

Dårlig fantasi derimot er det å komme med businesside om økt motorisert ferdsel i Jotunheimen Nasjonalpark. I neste omgang kommer vel forslag om bilvei fra Gjendesheim og til toppen av Besshøe, for så og begrunne det med følgende: Slik situasjonen er i dag har vi ikke mulighet til å tilby hotellgjestene bussturer til toppen. Med en roterende resturant på toppen ville naturopplevelsen blitt enda større.

Det er mangel på respekt for nasjonalparken å komme med denne type forslag. Gjende er en liten og smal fjord, og en stor båt ville være svært iønefallende. Hovi sier at en stor del av de som tar Gjendebåtene ikke går tur. Dette er etter det jeg har observert på alle mine båtturer på Gjende Bullshitt! Stort sett alle er kledd for tur og snakker om turen de skal gå over Besseggen eller andre steder. Gjendetraktene er et meget sterkt presset område, det skulle være gode muligheter å lede turister inn i andre områder som er vel så vakre. Og hvordan kan egentlig opplevelsen av Gjende bli større når man skal sitte med ansiktet ned mot en middagstalerken?

Skal egentlig en kommune eller en enkelt mann få lov til å ha makt til å ta denne typer avgjørelser?Hvor står nasjonalparkforvalteren i denne saken? Gjør han jobben sin kommer vi aldri til å se noen av Hovis forslag realisert. Men det er lov til å tvile. Med storutbyggingen av nye Memurubu og ferlengelse av skiheisen på Juvass inn i nasjonalparkgrensen, føler jeg at kvalitetstempelet Nasjonalpark er i ferd med å rakne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meget godt at dette er en sak som engasjerer deg (og meg og, på prinsipielt grunnlag). At du velger å bygge din argumentasjon rundt floskler om bilvei til topper, og sammenlikner det med reversible inngrep, får stå for din regning.

Jeg mener derimot det er en strålende ide å konsentrere en økende trafikk i Jotunheimen Aust rundt det mest utbygde området, selvfølgelig gjennom mest mulig reversible inngrep. På Maurvangen og i området er det stadig flere hytter, camping og butikk, Gjendesheim har fullservice, båten går flere ganger daglig, Memurubu og Gjendebu er også tilgjengelig uten å gå mange metrene. Når en stadig økende turistmasse (på Beito) vil benytte seg av naturen i Jotunheimen, hvorfor ikke gi dem et godt tilbud? Ditt forslag om å lede turister til andre steder som er like pene som Gjende er på lang sikt rimelig miljøfiendtlig. Se hvordan din "øyensten" Gjende har blitt, vil du ha flere slike i vakre uberørte naturområder? Hvor lenge tror du de er uberørt da?

Nei, dersom motorbåttrafikk hadde vært et ukjent begrep på Gjende, Alek, og etterspørselen fraværende (eller forvaltningen strengere), DA hadde jeg kjøpt argumentene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å spre turistrafikken på flere steder uten å måtte konsentrere alt på EN bestemt plass. Det er i hovedsak da fotturer med guide osv jeg tenker på da. Det er jo først og fremst fotturene det er økende interesse for. Med så utrolig mye vakker natur som det er i mellom Vågå og Øystre Slidre skulle det vært mulig å spre hordene av turister som er ute etter det ekte. Gjende trenger sårt å få lettet på trykket. Det er ikke bare stien til besseggen som er hardt slitt. Tenker steinlegging over bukkelegeret snart står for tur.

Aranger rideturer med overnattinginger, reklamer mer for rafting i Sjoa, villmarkskurs for barnefamilier.

Veldig sneversynt at det er kun ved Gjende det går an å tjene på turisme. Synd du tar tøvet mitt om bilvei til Besshøe på alvor. Det vil aldri skje, men det finnes sikkert noen som hadde likt det og. I alpene er det mang en toppresturant, sikkert til inspirasjon for noen. Jeg er faktisk enig i at landskapsendring på toppen av flye er en værre ting en nok en båt på Gjende. Men jeg håper det ikke blir aktuelt med noen av delene. Det blir spennende å se framover om forvaltningen av Jotunheimen nasjonalpark funker som den var ment å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.