Gå til innhold
  • Bli medlem

Hornindalsrokken - (Svein: hjelp)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Hvilket kamera bruker du Arnt :roll:

Jeg benytter en Canon EOS 350D og med telelinse lurer jeg på om jeg skal avlegge Norefjell eller Gaustatoppen en visitt i helgen for å se om jeg kan få noen fine panorambilder jeg også. Har du noen gode tips i så måte :)

Canon EOS 300D med 3 objektiver:

18-55mm for vidvinkel bilder. Hater kvaliteten på dette objektivet.

500mm fixed. OK

75-300mm som jeg kjøpte for 10 (?) år siden.

Helt utrolig at det passer... Bildene blir litt fattige på farger.

Alle objektivene er brukt på bildene mot Hjørundfjorden.

Jeg *tror* det første er 18-55, deretter 50 og de to siste 75-300.

Jeg bruker ArcSofts panoramamaker. Stø fot. Ledige hofter. Kameraet mot panna. Lykke til :D

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Beklager, men jeg tok nok feil mht Kolåstind. Etter studie med kart, linjeal og egne ferske bilder viser det seg å være østre del av Storgjøltind som Geir's venstre røde strek peker på. Høyre røde strek peker på en pinakkel mellom Storgjøltind og Stretet.

Ellers mener jeg det er mer korrekt å navngi Synnavindsnipa istedenfor Tungremstindane ettersom førstnevnte er størrelsesorden 100 m høyere enn sistnevnte, slik at disse sees mot Synnavindsnipa.

Blåbretind vil ikke være synlig da den skjules av Jakta. Det lange partiet til venstre for Trandalstind er Hjelledals- og Svadtinder.

Det kan ikke være mye tvil om pinakkelen, den andre røde streken er ikke på Kolåstindmassivet. Mht siktelinjene kan det ikke være annet enn Storhornet (en del av) sør for Sæbø.

Kan være enig mht Synnavindsnipa, problemet er at den er dekket av skyer... Hvis Tungremtindane skrives med hvit skrift og plasseres i kanten under skyen, da blir det kanskje mest riktig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein. Det er synd jeg ikke har en scanner for hånden så skulle du ha fått sett et bilde av Kolåstindmassivet tatt fra Dalagubben for knappe tre uker siden. Østre del av Storgjøltinden er lett gjenkjennelig på Arnt’s bilde (lengste brennvidde). Kikker du nøyere etter, vil du se at partiet like under snøfeltet på det som jeg hevder er Storgjøltinden, er et fjell som ligger mye nærmere (har ikke samme blåstikket som lang løype gjennom atmosfæren gir), og dette kan meget gjerne tilhøre Storhornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert bildene igjen, er jeg enig med deg ods, det er Storegjøltinden vi ser rett t.h. for kneet på Skårasalen. Svein har bilder fra de siste ukene som underbygger dette, f.eks i serien fra Nonshornet på www.tinderangling.net

Ellers:

Nonshornet heter på kartet (NORGE 1:50 000) Fremste Nøvdalshornet. Iflg. "Skiturar i Sunnmørsalpane" er Fremste Nøvdalshornet brukt i Follestaddalen, mens folk på Standal bruker Nonshornet. Nonshornet er det offisielle navnet iflg. denne boka, som kaller fortoppen i nord for Fremste Kopphornet.

Toppen rett t.h. for Dukhornet, kan det være Bergehornet ?

Får det ikke helt til å stemme med Saudehornmassivet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen rett t.h. for Dukhornet, kan det være Bergehornet ?

Fikk styrket mistanken ved å se på et bilde Svein tok fra Nøvedalstinden (Høgrestind på kartet) i går. Sannsynligvis er det samme toppen som her er synlig mellom Store Hetta og Kjerringa. God mulighet for at dette er Bergehornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.