Gå til innhold
  • Bli medlem

Knaben-Ljosland


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Gikk der for et par år siden. Var i slutten av juni om jeg ikke husker feil. Var mye gjørme på deler av ruta men det skyldtes vel 2 uker med nedbør i forkant. Opp fra Knaben til høyere terreng. Ellers var det helt greit og pent terreng å gå i. Siste kilometrene er på asfalt ned til Ljosland. Sistnevnte stedet opplevde vi også meget god service. Fikk låne tørkerom etc. Knaben er som dere kanskje vet en nedlagt gruvelandsby men det er fastboende der og så vidt jeg husker en liten landhandel og kafeteria.

Håper dere får en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk der for et par år siden. Var i slutten av juni om jeg ikke husker feil. Var mye gjørme på deler av ruta men det skyldtes vel 2 uker med nedbør i forkant. Opp fra Knaben til høyere terreng. Ellers var det helt greit og pent terreng å gå i. Siste kilometrene er på asfalt ned til Ljosland. Sistnevnte stedet opplevde vi også meget god service. Fikk låne tørkerom etc. Knaben er som dere kanskje vet en nedlagt gruvelandsby men det er fastboende der og så vidt jeg husker en liten landhandel og kafeteria.

Håper dere får en fin tur!

er det merka sti hele veien? Hvor begynner og slutter merkinga i så fall? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

er det merka sti hele veien? Hvor begynner og slutter merkinga i så fall? :roll:

Knaben - Ljosland er en merket DNT-sti. Gå for et par std. kart i 1:50.000 så finner du sikkert alt du trenger der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg gikk det meste av denne ruta tur/retur pinseaften i år. Jeg startet på Lakkenstova, gikk opp på Skori, kommunetopp i Åseral, så oppom de 2 toppene på Jensheia på 1010 og 1012 moh, som er henholdsvis norges sydligste trig.punkt over 1000 meter og Norges sydligste topp over 1000 meter, gikk så inn på den merkede ruta etterhvert, og fulgte denne til den krysset elva syd for Øvre Skjerkegreinan. Så ble det en tur opp på Veneheii, kommunetopp i Kvinesdal, før jeg skjente ned mot stien, som jeg fulgte til Knabenrøysa, der jeg gikk opp på Oddevassheii, Kommunetopp i Hægebostad. På returen fulgte jeg den merkede ruten fra Knabenrøysa til like innunder Skori, før jeg rundet dette fjellet på vestsiden og gikk tilbake til basecamp på Lakkenstova. Det ble 13 timer på tur i god fart, tipper det tilsvarer 16 Dnt-timer.

Så til en tilstandsrapport på ruta :

Fra Knaben opp til Knabenrøysa ser det ut til å være god sti. Det er en bok å skrive navnet sitt i på Knabenrøysa. Herfra er det omtrent ingen sti videre før man nærmer seg Ljosland. Men det er greit å gå, merkingen er gammel, men stort sett godt synlig. Man må følge med mens man går, ellers kan man fort miste merkingen, det skjedde meg et par ganger. Det er åpent lende med vekslende svaberg og myrlendt, endel snøfonner var det fortsatt. Det var forholdsvis stor vannføring i elvene, så det ble litt vading, men senere på sommeren uten så mye snø i terrenget bør det være enklere. Dnt har tydeligvis ikke prioritert merking og broer i dette området, men så er det jo ingen Dnt-hytte på ruta heller. Lakkenstova som ligger rett nord fro ruta var koselig. Terrenget er ikke spesielt spennende, men om man vil gå tur uten å vasse i folk, er dette stedet. Her var ikke mange å se. Det er ikke hver dag det går folk her. Ellers går det greit å gå utenom den merkede ruten også, slik jeg gjorde på deler av turen.

Jeg skal finne frem noen bilder fra turen etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.