Gå til innhold
  • Bli medlem

Fellestur med HERO 15.08.2013


Jølle

Anbefalte innlegg

20130815_175909.jpg
Så klaffet det endelig slik at jeg fikk vært med HERO på torsdagspadling igjen. 8 stk møtte opp klare for tur :-)

Turen skulle gå fra Sandgrunn til Disenå hvor noen av oss hadde tenkt å trene litt rulle, men som vanlig ble turen litt lenger enn planlagt og rullingen utsatt :-/

Vi møttes ved Sandgrunn kl. 18:00 og var på vannet like etter. Derfra gikk turen oppover Glomma mot Disistranda ved Disenå. Turen hit er ikke mer en ca. 4,5 km, men med strålende sol og liten vannføring fikk vi en fin tur. Vi passerte Gjersøyholmen og fortsatte opp til Disistranda. Her fant damene ut at de ville padle et stykke til før vi tok pause, og når damene har bestemt seg for noe blir det gjerne slik ;-)

Vi fortsatte derfor ca. 2 km oppstrøms Disenå til Lillesetbrua. Her oppdaget vi en idyllisk liten evje (Lillesetåa) som snirklet seg innover i et fullstendig gjengrodd terreng. En liten perle som vi må besøke igjen ved høyere vannstand. Et flott våtmarksområde som på kartet ser ut til å strekke seg ca. 500 m innover.
Et eldorado for andefugl, noe vi oppdaget på vei inn. Flere titalls ender lettet fra sivet og flakset avgårde. En morsom opplevelse når en and plutselig flyr opp kun en meter fra deg så du hopper til litt i kajakken :-)

20130815_193147.jpg

20130815_193217.jpg
På vei innover ble det også observert bever. Jeg så den ikke selv denne gangen, men Svein Erik og Frode oppdaget den på vei gjennom sivet.

1097229_10201259660246714_1771820448_o.j
Foto: Svein Erik Nordhagen
Morsomt å utforske nye steder, og deilig å komme ut igjen i mer åpent terreng :-)

Herfra gikk turen tilbake til Disistranda i et rasende tempo. Svein Erik og Lena dro i gang det hele, og da kunne man jo ikke være dårligere. Det var derfor en andpusten gjeng som ankom pauseplassen :-)

20130815_201656.jpg
Selv måtte jeg avslutte litt tidlig denne kvelden, så etter en kort pause tok jeg farvel med de andre og padlet hjem.

Jeg tenkte at jeg skulle benytte anledningen til å teste fartspotensialet i min nye Zegul Greenland GT.
Jeg oppfatter den som raskere og mer lettpadlet enn min Valley Etain 17.7, men har aldri målt farten i den.

Jeg holdt ikke toppfart, men et høyt tempo som jeg visste ville holde hele veien tilbake. Strekningen er ikke mer enn 4,3 km, men jeg ble overrasket når snittfarten hadde vært 10,7 km/t. Dette er jeg strålende fornøyd med, og noe som gir en trygghet i at kajakken ikke er en sinke om man er med andre på tur. Kondisjonen og formen til han som satt oppi er det nok værre med ;-)

977324_10151618488704470_133629145_o.jpg
Zegul Greenland GT
Jeg er strålende fornøyd med denne kajakken. Den er meget retningsstabil med sin lengde på 545 cm, men tross dette er den utrolig lettmanøvrert.
Den er neeesten på høyde med Q-boat som jeg hadde tidligere :-)

I tillegg er den meget stabil med sin bredde på 54 cm. Faktisk mer stabil enn min gamle Aquanaut HV, og den ligger fjellstøtt på kant. Når man på toppen av dette nevner at den er utrolig lettrullet og har en cocpit-åpning som selv stive gamle gubber enkelt krabber ned i, ja da har vi en vinner. Og jeg påstår at dette er mye kajakk for pengene. Under 16 000 kr for en slik kajakk er i mine øyne et røverkjøp :-)

Personlig mener jeg denne kajakken passer personer fra 90 - 110 kg og 180 - 195 cm høyde.

Åra jeg bruker er fra Northern Light Paddles. En meget god åre å padle med grunnet de hule bladene. Dette gir god oppdrift i åra, som igjen gir et lettere isett. Åra søker seg opp av vannet hele tiden og føles på denne måten veldig lettpadlet over litt distanse. Åra er dessuten tre-delt og er derfor lett å ta med seg på reise.

1048706_10151696896424470_374349131_o.jp
Northern Light Paddles
Jeg er 186 cm lang, så årelengden jeg bruker er 225 cm. Stormåra fra samme produsent er ca. 190 cm.
Egentlig er dette en alt i ett åre. Det følger med et kort midtstykke, slik at man ved å bruke dette midtstykket gjør åra om til stormåre.



Men i praksis er det ingen som gidder å bruke umbraco-nøkkel for å dele åra, så da kjøper man heller to og bruker den ene som stormåre. Da sitter man også med et ekstra midtstykke om uhellet skulle være ute :-)

For meg er dette den perfekte kombinasjon av kajakk og åre. Alt fra rull og tull, tur eller bølgepadling. Her er det padleren som er begrensningen og ikke utstyret ;-)

Vel, det var reklamen :-)

Takk til Karin, Lena, Heidi, Terje, Paul, Frode og Svein Erik for nok en hyggelig torsdagskveld. Neste torsdag er det oppmøte på Årnes brygge kl. 18:00.
Turen går først til Nes Kirkeruiner og deretter litt etter ønske. Vi sees :-)











Vis ekstern blogg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.