Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelvei i fjellet


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Sommerferien skulle egentlig gå til Hardangerjøkulen, men en betennelse i foten satte en stopper for det. Så ble planene gjort om til Besshøe, hvor jeg kunne ta kortere dagsetapper (avhengig av å telte ved vann). Men en forværring av foten, sykemelding fram til ferien (om en uke) og forbud fra legen om lange fjellturer satte en stopper for den planen også. Vet ikke hva legen definerer som lange fjellturer, men 2,5 km med lett sekk på Norefjell var for mye merket jeg nå, så det er ikke mye som skal til.

Nå prøver jeg å finne et sted hvor jeg kan sykle et stykke inn på fjellet. Skal ha vogn på sykkelen og er ikke spes god på offroad så det bør være en slags vei. Høgeloft er det mest aktuelle så langt. Vil gjerne kunne rusle opp på en fin og høy topp, men klarer som sagt ikke gå særlig langt. Sekken blir jo nødvendigvis litt tyngre også siden jeg må ha mer mat og solide klær (kan ikke gå for garantert sol som denne helgen) Har tenkt å være ute i 5-6 dager.

Så det jeg lurer på er om noen har noen gode forslag til hvor jeg kan dra? Bor like ved Drammen og ser for meg at 4 timer i bil for å komme dit er nok. Det bør heller ikke være et folksomt sted da heg helst vil unngå å møte på noen på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for forslag, men rallarveien er litt for mye turistattraksjon. Tenkte om det var et sted man kunne sykle et godt stykke inn så jeg slapp å gå så veldig langt for å slippe unna folk og fe. Det må bli en kombinert gå/sykkel-tur tror jeg, en tur som folk flest ikke gidder ta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg foreslå å ta bilen opp til Kalhovd. Mange fine sykkelmuligheter på veiene innover, både mot Rjukan og inn til Synken. Der kan man også ta båten inn til Mårbu. Derfra kan man finne usjenerte leirplasser. Dette er bilveier (bompenger) og det er litt trafikk, særlig mot Synken.

 

En annen fin vei er fra Nøsen (ved Flyvann i Vestre Slidre). Fint å sykle inn til Grunkestølen. Bittelitt trilling, så kommer man over på en annen grusvei fra Vang (ved Øynadn). Den dalen innover der er utrolig flott.

 

Der det er bygd veier innover fjellet i Norge, er det stort sett lov til å kjøre. Så du må nok regne med å dele veien med biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som fine områder alle sammen. Plutselig fikk jeg flere alternative turer. Tåler noen biler og litt folk. Men med hund og vogn så blir man plutselig litt breitransport på små veier så det er greit å slippe å møte for mange biler. Tusen takk for forslagene, når Norgeskart slutter å tulle skal jeg titte nærmere på områdene :) Nå kan jeg jo få til fler turer uten å måtte dra det samme stedet hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.