Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til tinderangling


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har et gammelt tau som er tungt og modent for utskiftning.

Klatrer ikke så mye klippe lenger, men rangler endel. Lurte på å kjøpe meg et randoneetau. Lett og tar liten plass.

Antar at det ikke er noe problem å rappellere med disse?

Alternativet er dobbellttau. Tenkte ta med det ene på rangel - evnt begge hvis man skal ha lange rapeller.

Noen tanker rundt emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Randonnee- eller halvtau til rangling? Jeg har et 30 m langt Beal Rando-tau, det er 8 mm (tar liten plass) og veier bare 1,2 kg. Det betyr at jeg ofte tar det med i tilfelle jeg skulle få bruk for det. Rando-tauet får du også i 48 m lengde, men da ville jeg heller gått for et halvtau som jeg også kunne klatret med (les: ta lederfall på). Hele poenget med det korte, lette tauet er at du ikke legger det igjen på hytta/i teltet, men tar det med deg på toppturen. Det blir naturligvis ikke de lange rappellene, men for min del opplever jeg det i alle fall som en sikkerhet å ha med dette tauet hvis jeg f.eks. skulle gå meg fast (jeg vet at dere andre naturligvis ikke går dere fast, men ...)

Og så er det utrolig greit å sikre andre med, der du ikke regner med fall, men ved fare for utglidinger på snø og sva osv. Da gidder vi ikke ta sele med, lager bare improviserte sitteseler av 120-slynger og har med noen få karabiner og slynger. Jeg har rapellert på Rando-tauet uten problemer, men bruker en taubrems som bremser godt (ATC XP). Munter-knute har jeg ikke prøvd på dette tauet, men det er kanskje på tide, når jeg skryter av å spare vekt på andre måter?

Mvh

Ranglefanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Munterknute på dette tauet - ikke no' særlig, for å være ærlig. Følte jeg måtte ha prusikken (over) såpass stram at den hjalp til å bremse, og da er det herket med å hindre at den låser helt. Dessuten sliter det både på tauet og prusikkslynga.

Funker greit i en nødsituasjon, men har du med tauet for å rapellere et kjent sted ville jeg tatt med ATC-XP'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Jeg har prøvd Munterknute på dette tauet - ikke no' særlig, for å være ærlig. Dessuten sliter det både på tauet og prusikkslynga.

Er ikke munter knute kjent for aa kalles european death knot? Tror ikke den er saerlig anbefalt i noen tilfeller, selv om jeg bruker den i tide og utide selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke munter knute kjent for aa kalles european death knot? Tror ikke den er saerlig anbefalt i noen tilfeller, selv om jeg bruker den i tide og utide selv...

Euro Death Knot er knuten man bruker å skjøte to tau med (vanlig overhåndsknute). Munter, italian hitch, bremseknute er den man kan sikre og rapellere med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Euro Death Knot er knuten man bruker å skjøte to tau med (vanlig overhåndsknute). Munter, italian hitch, bremseknute er den man kan sikre og rapellere med...

Okei,

Da var det ikke det den kalles. Men uansett er vel munter et sistevalg hvis man skal velge taubrems. Sliter mye paa tau og tvinner det i tillegg. Aa ha med skikkelig taubrems boer ikke vaere noe man sparer inn vekt paa synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.