Gå til innhold
  • Bli medlem

Isøks


trudep

Anbefalte innlegg

Har prøvd vært no endelig fått prøvd stegjern og topptur! :) så endte med black diamond stegjern. Da er det berre øksa som mangler. Der er det mange som har forskjellige meininger. Noen vil ha lang, noen kort. Skal på toppturer så noke lang ønske eg ikkje. Så er det vekt, bør den være meget lett, eller litt tyngde på så lettere å slå inn i snøen/isen? Bøy på eller rett? Bor på sunnmøre midt i sunnmørsalpane så skal man på topp her vinterstid så må man ha isøks. Kikker litt på Petzl merket, som eg kjøpte til min mor, ønsker da med gummi på for bedre grep. Hva slags øks bruker dere på tur? Pris max 1500kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til brævandring, hvor det ikke er for brat, bruger jeg en klassisk bræøkse, som for min del er en Grivel Air Tech med 58 cm skaft. Andre typer kan sikkert være lige så gode. Inden jeg købte økse selv, var jeg på et par organiserede ture, hvor organisatoren stillede udstyr til rådighed, og her har jeg flere gange prøvet langt skaft op til 80 cm. Det bliver for langt, og det tror jeg også, at de fleste producenter har erkendt, og er stoppet med at lave disse lange skafter. En klassisk bræøkse skal have lige skaft, så du kan lave en forankring ved at stikke skaftet ned i sneen. Min bræøkse vejer 500 g, og det er et fint kompromis, hvor den ikke er for tung at bære, og stadig har nok tyngde til at give et godt slag, når man har behov for det.

Til brattere terræn bruger jeg et par DMM The Fly med 50 cm skaft. Det er "moderate" klatreøkser, som har lidt sving i den øverste del af skaftet, men hvor den nederste del er lige, så den også kan bruges til forankring i sne ligesom en klassisk bræøkse. Mere "ekstreme" moderne klatreøkser har andre typer håndtag, og de er helt umulige at stikke ned i sneen. Disse økser vejer betydeligt mere end bræøksen, så de kommer kun med på tur, hvis jeg ved, at jeg har behov for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ser at en del av øksene har glatte handtak. Er det ikkje lett å gleppe taket når man klatrer når der ikkje er noe "gummi" i holde i?

Jeg har surret sportstape på nedre del av skaftet på min Petzel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportstape er ikkje så dumt. Isøksa eg lånte var heilt glatt, den eg kjøpte til min mor, petzel, hadde gummigrep på. Ho er født uten skikkelige fingrer og treng best mulig grep. Såg berre for meg i brattsiden der eg krøp på alle 4 at du glir og øksa glatt. Takk dere, da har eg noen kriterier når eg skal på handel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe petzl quark med tverrblad til å bruke som allround/topptur øks, noen ulemper med dette? Jeg vet det er en ren klatreøks, men er det noen store fordeler med en ren "topptur" øks type petzl summit?

Da har jeg også muligheten til å supplere med en ny øks senere for isklatring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bruge Petzl Quark (eller DMM The Fly, som jeg har) som toptur-økse, hvis du kan leve med, at den er lidt tungere end en økse, der direkte er lavet til at være toptur-økse. Petzl Quark er dog lettere end de fleste klatreøkser. Så køber du først en med tværblad, og hvis du senere skal have en mere, kan du købe en med hammer. Så vidt jeg kan se, kan de små jagerter, der skal støtte lillefingeren og forhindre hånden i at glide ned ad skaftet, godt afmonteres. For at kunne forankre ved at stikke skaftet ned i sneen må det være en fordel at få dem væk. Økser til leashless klatring med mere fancy håndtag kan man ikke forankre med i sne, så dem vil jeg absolut ikke anbefale som toptur-økser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvilke lengde bruker dere på øksene? Har selv sett på sumtec øksen som en allround øks. vurderer å kjøpe to av den hvor en har hammer og en har tverrblad. Da blir lengden 52. Den lengste er vel 59 cm. Hvilke lengde ville dere valgt? Kommer til å brukes på topptur, bre, og lett klatring for moro skyld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Camp Corsa Nanotech de siste årene. Veldig lett med vekt på 250 g. Er overrasket over hvor tøft bruk og terreng den tåler. Min er på 50 cm og det passer perfekt til mine egne 172 cm. Ville gått for det eller 10 cm lenger JohnH og satset på en øks med tverrblad til ditt bruk. Med mindre du skal bevege deg ut på mer krevende klatring vil du nok kun ha behov for en øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget her står mellom quarken og sumtecen. Jeg må tenke litt ang hva bruk det kommer til å bli.

Blir det mer klatring velger jeg quarken, blir det mer bre/topptur/rangling velger jeg nok sumtecen. 

 

Noen anbefalinger på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil : Quark for is, rangling og bratte toppturer .

Hvorfor : Kan bygges om etter behov. tåler bratt is veldig godt, er i strippet versjon lettere enn sum'tec, beskytter knokene bra noe økser med rettere skaft ikke gjør, kan skifte blad mellom ice og T for drytooling, har ett håndgrep som ikke sklir, lar deg klatre med håndstropper eller leashless.

 

Eneste fordel med sum'tec er pris og at det kanskje er litt lettere å bruke skaftet i snøen.

For primært breturer  på snøflater og med mye probing, så er det bedre med en lang øks.

Valget her står mellom quarken og sumtecen. Jeg må tenke litt ang hva bruk det kommer til å bli.

Blir det mer klatring velger jeg quarken, blir det mer bre/topptur/rangling velger jeg nok sumtecen. 

 

Noen anbefalinger på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.