Gå til innhold
  • Bli medlem

Obrestad havn - ørn?


REJOHN

Anbefalte innlegg

På min lørdagsvandring fra Hå gamle prestegard til Varhaug Gamle Kirkegård, fikk jeg på tilbakeveien se noe som må være ørn.

Jeg mener å ha sett fugelen tidligere i høst, men da i ensomt svev over havna. Denne gangen var det et par noe mindre fugler som holdt følge med ørna, og som, etter min oppfatning, prøvde å styre fugelen vekk fra land.

Kan dette stemme med en ørn, og i så fall hvilken sort?

Jeg ser en del ørn i Frafjordheiene, men da som oftest på lang avstand - den svever langt oppe i kanten av fjellet 400-500 m over dalbunnen.

Lørdagegns tur gikk for øvrig i bra vær, men med en bris i mot. Det var ikke mer enn et par kuldegrader, men jeg gikk likevel å sjekket for frost i ansiktet. Det var forbasket kaldt i vinden. Det ble adskillig bedre (og lettere) hjemmover i medvind.

post-1073-0-71830600-1355141768_thumb.jp

post-1073-0-57004500-1355141786_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min lørdagsvandring fra Hå gamle prestegard til Varhaug Gamle Kirkegård, fikk jeg på tilbakeveien se noe som må være ørn.

Jeg mener å ha sett fugelen tidligere i høst, men da i ensomt svev over havna. Denne gangen var det et par noe mindre fugler som holdt følge med ørna, og som, etter min oppfatning, prøvde å styre fugelen vekk fra land.

Kan dette stemme med en ørn, og i så fall hvilken sort?

Jeg ser en del ørn i Frafjordheiene, men da som oftest på lang avstand - den svever langt oppe i kanten av fjellet 400-500 m over dalbunnen.

Lørdagegns tur gikk for øvrig i bra vær, men med en bris i mot. Det var ikke mer enn et par kuldegrader, men jeg gikk likevel å sjekket for frost i ansiktet. Det var forbasket kaldt i vinden. Det ble adskillig bedre (og lettere) hjemmover i medvind.

Vrient å uttale seg bastant ut fra bildet, men det er etter all sannsynlighet en ørn - type havørn.

Rovfugl forfølges (mobbes) jevnlig av potensielle byttedyrarter, ofte kråkefugl og trost (og av og til mindre rovfuglarter). Dette for å jage rovfuglen, og gjøre artsfrender oppmerksomme på faren som nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrient å uttale seg bastant ut fra bildet, men det er etter all sannsynlighet en ørn - type havørn.

Rovfugl forfølges (mobbes) jevnlig av potensielle byttedyrarter, ofte kråkefugl og trost (og av og til mindre rovfuglarter). Dette for å jage rovfuglen, og gjøre artsfrender oppmerksomme på faren som nærmer seg.

Det var egentlig det jeg også trodde det måtte være, men jeg er ikke så kjent med de forskellige ørnene, og hvor de holder til.

At det var ørn, er nokså sikkert. Jeg fikk se fuglen i en bedre vinkel enn på bildet, og vingene hadde den karakteristiske formen med rette vingefjær som gikk oppover, helt ytterst.

For meg, med min begresede erfaring med fugl, kunne det virke som om det var et par mindre rovfugler som mobbet ørna. Flymønsteret, og formen på vingene (minner om Spitfirevinger) kunne tyde på det.

Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ørn ja. Holder og på at det er havørn ut fra siluetten, men havørn og kongeørn kan ligne. Dette ligner mest på havørn. (Havørn er i tillegg noe vanligere på kysten og Kongeørn noe vanligere inn i landet med mange unntak... Dette er ikke alltid en god regel)

Ørner i flukt i sterk vind på kysten er ofte en mektig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig det jeg også trodde det måtte være, men jeg er ikke så kjent med de forskellige ørnene, og hvor de holder til.

At det var ørn, er nokså sikkert. Jeg fikk se fuglen i en bedre vinkel enn på bildet, og vingene hadde den karakteristiske formen med rette vingefjær som gikk oppover, helt ytterst.

For meg, med min begresede erfaring med fugl, kunne det virke som om det var et par mindre rovfugler som mobbet ørna. Flymønsteret, og formen på vingene (minner om Spitfirevinger) kunne tyde på det.

Takk for tilbakemeldingen.

Ut fra silhuett kan det godt være en spurvehauk som ligger bak (og mobber).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede i januar 2010 ble det gjort sikre observasjoner av havørn på Jæren.

http://www.nrk.no/ny...aland/1.6946794

Hekkende havørn ble første gang registrert på Hjelmeland i 1998 og det er ikke lenger uvanlig å se disse majestetiske fuglene både i Ryfylke og langs kysten av Jæren.

Til og med i stavangerområdet har fuglen vert observert.

http://www.aftenblad...ticle623624.ece

Bestanden av havørn har tatt seg kraftig opp i Norge etter fredningen i 1968 og Norge har til og med eksportert fugler til Skottland i et forsøk på å få tilbake en bestand som ble utryddet her ca. år 1900.

Noen av de fuglene som blir observert langs Jæren kan faktisk være fugler fra Skottland. Det er registrert at havørn fra Skottland flyr over Nordsjøen og da er jo Jæren noe av det første de møter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.