Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkski


gjranhansen

Anbefalte innlegg

Hei, har et par spørsmål angående telemarkski/fjellski, binding og sko

1. Lurer på om det er stor forskjell om jeg bruker fjellski i stedet for rene telemarkski. Dette fordi jeg har lyst til å kombinere turgåing i fjellet med toppturer og bakkekjøring. Når det kommer til feller/smøring ønsker jeg ikke å bruke noe slag av feller der hvor dette blir ugunstig til mitt bruk. Hele poenget er om det går ann å kjøpe et par telemark bindinger og sko + et par fjellski(samt. egnet for telemarkkjøring).

2. Har lest på noen sider og ser at man kan klare å kjøre telemark dersom man har en "stiv" lærstøvvel. Er det bedre da og satse på en lavere plasstøvel som man også kan bruke som samme funksjon som "fjellskigåing", men også ha en god telemarksko.(er litt negati til dette med plastsko, hvor mesteparten av bruket mitt går til "fjellskigåing".

3. Hvilken type binding bør jeg velge med tanke på mitt bruk?

Dette kan virke litt uryddig skrevet. Men det hele jeg ønsker er en kombinasjon av en telemark skipakke, hvor det også kan kombineres til fjellskigåing + at det ikke skal brukes feller under de.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pkt 1. Dagens telemarkski til bakke/topptur egner seg ikke til turgåing i fjellet. Dette pga bredden/vekt og det at de bare har enkeltspenn (ingen smørelomme, så avhengig av feller). I tillegg krever de solide sko, som ikke egner seg til å gå mye bortover med.

Pkt 2. Er det turgåing i fjellet du brenner for så styr unna plastsko. Du kan heller ha en stiv lærstøvel, som gir brukbar støtte i nedoverbakker. Plasstøvler egner seg ikke til fjellskigåing.

Pkt 3. Synes "vanlig" rottefella duger bra til turgåing, men en vaierbinding gir bedre støtte ved telemarkjøring.

Konkulsjon: Kjøp Åsnes Amundsen eller liknende, fine fjellski som også kan brukes på enkle topper/bakker.

Men skal du ha full glede av skikjøring på topptur og i bakker må du nok belage deg til å ha to par med ski & sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åsnes ingstad er vel lagt for ditt bruk, det er de beste fjellskiene du kan ha i nedoverbakke, og som fortsatt funker som "vanlig" til å gå langt med sekk..

Har selv ingstad og er storfornøyd. Bruker lærstøvel med 75 mm.

Du får plastsko som er gode å gå med, og som da løfter nivået på nedkjøringen ett par hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne disse plastskoene vært bra?

http://www.oslosport...isex-20378.aspx

Også for å gå "rett fram med"??

Skarpa T4 er en sko som går å gå litt bortover med, men det er en plaststøvel og er betydelig tyngre å gå med enn en lærsko. Så for en kort helge tur med litt bortover går den bra, men skal du gå langt vil den ikke egne seg. Gikk over til mere utpreget kjørestøvel (skarpa T2) for toppturer og så bruker jeg et par gamle Asolo exterme lærstøvler til turer med mest bortover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det en lærsko som ær såpass stiv at de er "bra" å kjøre telmark med, med for eksempel denne bindingen: http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Bindinger/Fjellskibindinger/Voile-3-pin-Cable-Telemark-Binding--112929-p0000024404.aspx . men som mest er beregnet for å gå "rett fram" med :)

Litt priking her, men må høre med noen som har peiling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar er at du trolig aldri vil bli fornøyd med et par ski og støvler. Det finnes ikke en støvel som er god til alt. Det er veldig motstridene egenskaper som gir glede i i bakkene og på flata.

Det beste alternativet du har er nok Ingstad med Voile 3-pin cable og varg eller crispi lærstøvler. Da får du en ski som ikke er veldig god til å gå lange turer rett fram med og som du kommer deg ned bakkene med, men uten spesielt stor glede.

Du kommer ikke til å like å gå dedikerte toppturer ei heller like å krysse hardangervidda med den kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager klarte vi oss veldig fint med smale planker og lærstøvler da vi sto Telemark... Det går egentlig veldig fint fremdeles :)

Selv har jeg et par eldre Fischer 109 og Varg Skavl (tror jeg, eldre modell, usikker på navnet) med Rottefella 75mm bindinger med hælkabel og er veldig fornøyd med disse som fjellski og telemarkski. Jeg holder meg dog unna skitrekk, men bruker dem på toppturer og langturer i fjellet.

Det skal legges til at jeg sjelden er ute etter høye hastigheter, men liker å kose meg både oppover og nedover. Bortsett fra at skia er litt tunge (den nye modellen har blitt betydelig lettere) har jeg lite å utsette på det utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.