Gå til innhold
  • Bli medlem

Goulas-Somas-Reisadalen


oddeiste

Anbefalte innlegg

Årets ukestur skulle bli en real fisketur med lillebrodern, med fiske i mange spennende vann.

Etter en veldig forsinket start, kom vi oss i gang lørdag 14. juli i 21 tiden. Vi hadde kjørt med bil opp Kåfjordalen, og vært innom Gorsajuvet på veien opp. Et mildt sagt spektakulært syn og meget spesielt å stå 130 meter over bunnen av dette smale juvet!

Vi kom oss ikke helt til veienden og måtte gå noen km ekstra. Kaldt vær, vind og regn ga en sur start, men humøret var på topp over å endelig være på tur. Etter noen km pådro jeg meg en liten strekk bak det venstre kneet, antageligvis etter å ha startet for brått i den kalde vinden. Det var ikke verre enn at jeg trasket videre uten å tenke stort over det.

Jeg valgte å navigere over en høyde, i stedet for å gå rundt. Pga tett tåke ble navigeringen så som så, gikk etter GPSen, og zoomet bare ut av og til for å sjekke at retningen mot Somashytta var riktig. Trodde jeg var i nærheten av ruta jeg gikk på ski i vinter, men i ettertid så jeg at jeg var et par kilometer unna. Resultatet ble 250 høydemeter og veldig steinete terreng. Oppi høyden kom sterkere vind, og etter flere elvekryssinger over strie elver, var vi temmelig våte og kalde. Superundertøy ble byttet ut med ull, og fjellduker (Jerven Thermo Hunter) ble dratt over. Det burde vi gjort for lenge siden. Etter en spisepause, stivnet jeg litt til i kneet, så tempoet gikk ned. Fikk etter hvert sterke smerter på yttersiden av kneet, men vi hadde bare tre kilometer igjen til hytta så jeg knep igjen tennene og haltet videre. Etter en kilometer og det som virket som to timer, var det full stopp. Surt å slå opp teltet to kilometer fra hytta, men jeg hadde ikke mulighet til å gå en meter lenger! Etter en tolv timers strekk, pakket vi om sekkene og jeg gikk med lett sekk til hytta. Der ble vi i et par dager for å se om kneet ble bedre.

Planen var egentlig å gå videre opp etter finskegrensa, til Sidusgophi for deretter å gå ned til Jiertafossen og videre ned Reisadalen, men det ble fort skrinlagt. Ny rute ble rett over fjellet og ned i Reisadalen.

Kneet var blitt litt bedre, men fortsatt tok jeg den letteste sekken. Vi gikk til Harvvesjavrit, en etappe på vel 5km. Vi hadde egentlig tenkt å gå videre etter å ha prøvd fiskelykken, men her var det så fint at vi bestemte oss for å bli ei natt.
Tett kratt rundt vannet gjorde at flere tapre forsøk på å få has på ei halvkilosrøye gikk bokstavelig talt i vas med fluestanga (hadde den på en gang, men var for sen å gi tilslag).

Etter å ha fisket langs etter vannet i et par timer, uten å fått så mye som en mort, kom vi over en stim på 20-30 store fine røyer som sto helt i ro 5 meter fra land. I begynnelsen snek vi oss rundt som indianere på jakt etter bøffel, men da fisken ikke virket å bli skremt, sto vi til slutt å dunket ut alle slukene og fluene som var å oppdrive. Opplevde to ganger å dra spinneren over ryggen på fisken, som knapt gadd å flytte seg. En tung stingsild hadde gjort susen der. :-P

Vi fikk tre NYDELIGE røyer fra 500- 800gram i løpet av kvelden, som ble tilberedt med masse krydder og smør, samt noen stekte poteter. Fantastisk kveldsmat!! :)

Neste morgen pakket vi sakene, og trasket videre i stekende solskinn. Utpå ettermiddagen snudde været om til regn og kald vind, så ullundertøy og regnbukse kom på. Hadde egentlig ikke trengt å skifte, men paclite-jakka dugde ikke med ryggsekk på. Ble skikkelig kald og våt der brystreima lå. Litt kjedelig, da den var kjøpt inn som allværsjakke.

Brodern (som har null erfaring med kart) var i tvil om det var mulig å komme ned ved Voumadat, men jeg var sikker i min sak, det skulle gå helt fint (jeg har også liten erfaring med kart). I begynnelsen var det bare veldig bratt, men etter hvert ble det så bratt at vi måtte gå baklengs. Det gjorde det ikke bedre for kneet mitt for å si det mildt!

Den siste biten ned, måtte vi klatre ned en ur full av regnvåte mosekledde kampesteiner, hvor det var om å gjøre å bruke mest mulig tid, for å unngå å skli.

Gleden var derfor ekstra stor når vi kom oss velberget ned!
I ettertid fikk vi høre fra lokalkjente at vi kunne kommet ned et par hundre meter lenger bort, og sluppet unna de verste partiene.

Vi haiket med elvebåt/gikk videre opp dalen, til Nedrefoss, der kanoen med cola og andre godsaker lå. Overnattet i lavvoen til en slektning, som hadde kommet opp med kanoen.

Den andre dagen i elva overnattet vi i Naustihytta- ei stor og flott hytte med alle fasiliteter man trenger. Kvelden ble benyttet til badstu og bading i elva- meget forfriskende!!

Planen var egentlig å fiske i elva to av dagene, men den første dagen gikk med til en kraftig magesjau, og den andre dagen var det stiv kuling opp gjennom dalen, så fiske var tilnærmet umulig. Litt surt å kaste bort 900 kr på ca en times effektiv fiske.. :mrgreen:

Fredags ettermiddag pakket vi sakene og padlet ned elva. Tok en avstikker til Mollisfossen på tur ned. Pga sterk motvind brukte vi over 6 timer ned til Saraelv.

Alt i alt gikk turen inn i historien som en tur der det meste ikke gikk etter planen, men en fin tur allikevel.

Ps! På veien ned fra fjellet kom vi over det som vi mistenker for å være bjørnebæsj, fint om noen kan se på det bildet og gjøre en vurdering ut ifra det :-P


post-10047-0-20950600-1352849783_thumb.j
Somasjavrit


post-10047-0-85383300-1352849135_thumb.j
Et morsomt naturfenomen vi kom over :-P Smultringen var over en halv meter i diameter :mrgreen:

post-10047-0-82158200-1352849238_thumb.j

post-10047-0-80139300-1352849302_thumb.j
Vi hadde med 3 flasker myggspray, men brukte faktisk bare en av dem..!

post-10047-0-61698200-1352849378_thumb.j
Harvvesjavrit


post-10047-0-18652400-1352849438_thumb.j
Nydelig røye!!

post-10047-0-55243400-1352849621_thumb.j

post-10047-0-44742600-1352849516_thumb.j

post-10047-0-33467700-1352849719_thumb.j
Bruno har fått ferten av en rev og trekker som en gal! :-P

post-10047-0-86353300-1352849880_thumb.j

post-10047-0-64615400-1352849997_thumb.j
Bjørnebæsj?

post-10047-0-29719300-1352850102_thumb.j
Mollisfossen

post-10047-0-24944400-1352849010_thumb.j

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipern med kneet... Så ellers ut som en veldig flott tur!

Jeg får noia når jeg ser all myggen på bildene. Hvis det ikke var klegg da. :P

Haha! Det verste av alt er at det var ikke mye mygg på det bildet engang... Jeg var en tur oppe ved Goulas i fjorsommer og da slet vi til tider med å puste! Men man blir vant til det og vi sto han av! Skal du til indre strøk av troms og finnmark må du regne med nå inst inn i s.......æ med mygg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.