Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur i Etnefjellene


Maiken

Anbefalte innlegg

Er det noen som har turtips til en god helgetur i etnefjellene? Jeg må dra dit med buss, og kunne tenkt meg en idyllisk teltplass ikke alt for lang gåavstand fra mulig busstopp (et par timer er ok), gjerne med fiskevann. Og det må selvfølgelig gå an å ta noen fine toppturer derfra. Jeg bor i haugesund uten bil, så andre forslag mottas også med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Annonse

Bumpedibump!

Hei alle! Jeg søker etter hyggelige turområder i nærheten av Haugesund, og da er jo Etnefjellene også fristende. Folket på jobb snakker varmt om blant annet Blomstølen. Er det andre her i vest som har områder å anbefale?

Selv er jeg vandt med nord- og østmarka på østlandet og har tilbragt noen år som student i Trondheim, så nå ser jeg etter steder her som passer til helgeturer++. Tenker da primært på muligheter for fiske (ørret), og kanskje en og annen topptur. Jeg trives nok best i nærheten av skogen med mulighet for gapahuk og bålfyring, men tar gjerne med meg teltet til fjells.

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg benytter meg av mulighetene Etnefjellene byr på så ofte jeg kan nå. På bloggen min har jeg beskrevet et par turer/områder du kan sjekke ut. Jeg drar sjøl en tur opp i midtre Etnefjell på torsdag for fiske og kos. Noe du lurer på så send meg gjerne en pm eller mail.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hvordan er det med fiskekort i disse områdene Bjarnehs? Lettvint ett kort gjelder for mils omkrets, eller mer komplisert?

Antar at dette er området hvor barn fisker gratis?

Flott blogg, og fantastiske bilder. Spesielt dette fra Svartavatnet!

DSC00259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekort er et lite kapittel for seg selv...

For de ytre delene av Etnefjellene (Midtre Etnefjell og Sørfjellet) kjøpes fiskekort hos E. Grindheim & Sønn i Etne (butikken ligger litt før Etne Senter, på venstre hånd når man kommer vestfra). Det er også mulig å kjøpe fiskekort i bommen/infotavlen på Kritle/Skarstøl (inngangen til Strypeheiene/Løkjelvatn-området). Sesongkort koster 250.-

Fiskekort for området rundt Blomstølen (DNT-hytte) får man kjøpt på Åkrafjordtunet tlf. 53754260 eller hos Arne Hetleflåt tlf. 95151190. Området kalles "Indre Etnefjell". Det er trolig bare småfisk i de vannene i vassdraget ved Blomstølen (min erfaring og de opplysningene jeg sitter med).

De indre delene av Åkrafjordfjellene får man kjøpt fiskekort hos Martin Rullestad tlf. 53754111. Dette gjelder for Vaulovassdraget. Tror det kostet 150.- for en uke.

Barn under 16 år fisker gratis i hele Norge :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar! Jeg henger meg også på skryt av bloggen din, herlig!

Jeg har langhelg fra i morgen ettermiddag, så da får vi se om valget faller på Etne, eller om jeg velger det enklere alternativet å gjøre meg bedre kjent i marka rett utenfor Haugesund. Er du (Bjarne) kjent med vannene rett nord for byen og muligheter for fisk, tenker da Saltveitvatnet, Rotavatnet og kanskje Krokavatnet. Jeg har vært et par turer inn i området rundt Krokavatnet tidligere, da primært bare dagsturer og med litt for mye andre folk ute på veiene. Hadde jo vært greit å slippe unna de største køene av folk med enten spandex, barnevogn eller sykkel ;)

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Krokavatnet er det fin ørret å få. Der må du bare fiske! Jeg hørte at det er slutt på fiskekort der pga mye fisk nå (økt fiske vil sannsynligvis gi en større gjennomsnittsstørrelse på sikt igjen). Jeg har opplevd at størrelsen på fisken har gått noe ned i det vannet siste årene. MEN, det er ennå fine eksemplarer der oppe. Du finner mer om dette på bloggen. De andre vannene du nevner er nokså overbefolket, men jeg har ikke fisket i de på mange, mange år.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt akkurat det samme om området her, så da sees vi sikkert på fisketur ;)

Nå er vi forsåvidt litt til side for trådens opprinnelige tema, men det er samtidig veldig hyggelig å lese at det er gode muligheter for fine turer her nærmest rett utenfor husdøra også her. Jeg mener ellers at jeg har lest en plass (kan det ha vært en plakat ved Steinsfjellet) at det meste av marka omkring byen er totalfredet med tanke på bålbrenning og felling av trær. Stemmer dette?

Sistnevnte regel gjelder jo forsåvidt også andre steder i landet vårt, men med en solid porsjon sunn fornuft så har jeg sett på disse reglene som veiledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest PaperCut
Fiskekort er et lite kapittel for seg selv...

For de ytre delene av Etnefjellene (Midtre Etnefjell og Sørfjellet) kjøpes fiskekort hos E. Grindheim & Sønn i Etne (butikken ligger litt før Etne Senter, på venstre hånd når man kommer vestfra). Det er også mulig å kjøpe fiskekort i bommen/infotavlen på Kritle/Skarstøl (inngangen til Strypeheiene/Løkjelvatn-området). Sesongkort koster 250.-

Fiskekort for området rundt Blomstølen (DNT-hytte) får man kjøpt på Åkrafjordtunet tlf. 53754260 eller hos Arne Hetleflåt tlf. 95151190. Området kalles "Indre Etnefjell". Det er trolig bare småfisk i de vannene i vassdraget ved Blomstølen (min erfaring og de opplysningene jeg sitter med).

De indre delene av Åkrafjordfjellene får man kjøpt fiskekort hos Martin Rullestad tlf. 53754111. Dette gjelder for Vaulovassdraget. Tror det kostet 150.- for en uke.

Barn under 16 år fisker gratis i hele Norge :)

:)

Da bærer det til fjells på fredag. Blomstølen blir det, og jeg har akkurat snakket med DNT Haugesund. De kunne fortelle at det ikke trengs fiskekort i Blomstølvannet pga mye småfisk.

Unger ikke bryr seg om størrelsen, jo flere jo bedre :D, så det spørs om far får trimmet sløyekunnskapene. De er ganske rustne uansett.

Har du noen anbefaling på hva det er best å fiske med? Mark er jo enkelt og med utrente små fiskere så unngår man kanskje å miste en del sluker/spinnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Etnefjellene vs. undertegnede: 1-0 :)

Turen opp til Blomstølen fra Øyna var ikke helt som forventet. Været var forresten nydelig, nesten for varmt til tider.

Stien var til dessverre tidvis veldig bratt, gikk i bekkefar og bestod av mye slitsomme steiner (ikke Gaustatoppen stein - de er null problem :D).

Første parti opp fra gården der veien slutter var bratt, men det var nå en sti der som gikk over i en traktorvei (kortvarig lykke). Etter det ble det mer og mer ulendt, før vi kom til et parti hvor stien gikk rett opp i fjellet.

Etter nærmest å ha klatret stien, ble det en lang pause på toppen av denne stigningen, hvor vi faktisk kunne se bort til siste fjellrygg før Blomstølen.

Vi var godt over 2/3 på vei til Blomstølen, men jeg innså at det å gå ned igjen søndag i regnvær, på glatte steiner og fjell, kunne bli over snittet spennende med 3- og 7-åringen. Nevnte treåring gikk derimot _hele_ turen på 7.5km og 380 høydemeter alene, med kun en hånd å holde i og uten å klage en eneste gang. Jeg har sjelden vært stoltere :cry:.

Farten var ikke høy, men med tid til å stoppe for å leke litt med biler, sende båter i bekker osv - så går det.

Problemet kan nok kokes ned til det faktum at jeg sjelden går fra 200moh, og har null turerfaring fra dette området (og kystnære strøk generelt).

Jeg har ikke gitt opp planene om å komme meg opp i Etnefjellene med barna, men jeg må nok gjøre forarbeidet litt bedre før neste forsøk.

Plan B ble en hytte i Skjoldastraumen, hvor vi dro noen fine makreller!! Helgen reddet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bærer det til fjells på fredag. Blomstølen blir det, og jeg har akkurat snakket med DNT Haugesund. De kunne fortelle at det ikke trengs fiskekort i Blomstølvannet pga mye småfisk.

Unger ikke bryr seg om størrelsen, jo flere jo bedre :D, så det spørs om far får trimmet sløyekunnskapene. De er ganske rustne uansett.

Har du noen anbefaling på hva det er best å fiske med? Mark er jo enkelt og med utrente små fiskere så unngår man kanskje å miste en del sluker/spinnere?

Beklager at jeg ikke kunne svare deg her. Var uten nett i den perioden (på hytta).

Ser at du fikk en tøff tur oppover fra Øyno. Med små unger står det respekt av at du kom så langt opp. De kneikene der er tøffe. Kan opplyse om at Haugesundsskolene (ungdomsskolene) i sin tid forsøkte å bruke Blomstølen som overnattingshytte i forbindelse med såkalt "SLT-leir". Etter en sesong eller to så måtte man bare gi opp. Det ble for bratt og langt for dagens ungdom. Nå brukes bare Olalia. Turen inn dit er faktisk tøff nok for mange fjortiser.

Men, tilbake til Etnefjellene/Åkrafjordfjellene. Har fått en rapport i sommer om godt fiske og kilosfisk i vannene jeg besøkte i slutten av juni i fjor. Vet at andre ff-brukere også har snakket om tur inn til det området. Hadde vært artig å høre hvordan det gikk.

:)

EDIT: Jeg burde jo svare deg på om mark duger i Blomstølvannet! Andre tar vel turen opp dit også. Mark fungerer helt sikkert! Jeg har alltid mark med på lengre fjellturer også. Litt som en sikkerhet. I slike overbefolkede vann som nevnes her er også mark, normalt, et sikkert kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest PaperCut

Etnefjellene vs. undertegnede 1-1+ :)

Da har jeg unnagjort en tur til, om enn kort - så tror jeg den til og med kan være relevant for trådstarter. I hvertfall hvis det betyr noe å være på eller i nærheten av en DNT-hytte.

En liten "befaring" på turen Opheim-Olalihytta (5km) ble unnagjort igår, og jeg forstår hvorfor Haugesund Turistforening har dette som sin hovedhytte!

Selv med litt regn i ansiktet var turen fra den forøvrig gigantiske parkeringsplassen på Opheim flott. Motorvei (les: traktorvei) de første 1,5km, deretter 3,5km på sti. Denne er forøvrig godt etablert med en del planker over myrlendte soner (som det er mange av) og fine bruer over de to større bekkene.

Jeg vet ikke helt om det var den dårlige starten på helgen min som gjorde det, men denne lille gåturen var for medisin å regne. Meget lettgått i stort sett åpne områder. Det var to småkneiker langs ruten. Ikke noe problem for folk med normal førlighet, men sikkert litt utfordrende for min bestemor på 90:). Uansett en real "walk in the park" sammenlignet med turen til Blomstølen.

Olabu og Oalihytta ligger nesten i tregrensa, litt mer lukket enn stien for å komme dit, men det er selvklart ikke noe problem. Jeg passerte et lite (toska) og et noe større (ongelsvannet) vann på vei opp, men jeg vet ikke om det er fisk der. Uansett så ligger Forevatnet snaut en kilometer fra hytta, og det er ihvertfall stort nok.

DNT anslår 2 timer på turen fra parkeringen opp til hytta. Jeg brukte 50 minutter hver vei på sleipt underlag. Her koser man seg opp på de foreskrevne 2 timene, og dette er ca tiden jeg tipper jeg kommer til å bruke med barna, pluss pauser. En fjellvant går raskt opp på tørt føre på 40 minutter.

Når jeg kom opp var det en gruppe med konfirmanter der. De var igang med ymse øvelser ute. God underholdning kan man si det var ;). Det kan være greit å sjekke med Haugesund Turistforening om det er hele klasser/store grupper der oppe før man skal dit. Spesielt hvis man er på jakt etter litt av fjellheimens ro og fred ;).

Olabu er en liten sikringshytte med 7 senger som ligger 50m unna Olalihytta.

Hvis man ikke har bil så er det et busstopp 100m unna der skogsbilveien starter fra E134. Herfra opp åsen til starten på DNT-stien er det 2.1km og over 10% snitt i stigning. Med oppakning må man nok beregne at dette kan ta 1.5-2t.

Det er godt mulig at Olalihytta blir litt for enkel og befolket for erfarne fjellfanter, men til mitt bruk - med barn i fjelltrening, så er denne turen intet mindre enn perfekt.

For arabere uten turerfaring (usikker på om det er en fy-beskrivelse i disse dager) bør dette være en selvskreven introduksjon til fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.