Jump to content

Ajungilak altitude winter vs. Nanok Performance Down -30 vs. Helsport Kvitbreen

Recommended Posts

Posted

Vurderer å kjøpe ny sovepose, og har sett litt på disse tre. Primært står vel valget mellom Ajungilak og Nanok-posen da disse er noe rimeligere for tiden. Noen som har erfaringer med Nanok og Helsport posen ?

Skal brukes til telting i norske vinterforhold, og telting i utlandet opp mot 5.000 meter.

Annonse
Posted
Jeg har Nanok posen. Veldig fornøyd med den. Andre jeg kjenner som har samme og de er og fornøyd.

Kan dog ikke sammenligne siden jeg ikke har testet de andre.

Holder den det den "lover" i forhold til temperatur?

Posted

Hva lover den egentlilg, minus 30?

Det er vel noe de kaller posen og er ikke EN testet.

Kaldeste jeg har brukt min er minus 18. Da hadde jeg på boxer og headover, ikke noe trøye, longs eller sokker. En som brukte den natt til 5 mila i Kollen et år da det bare en minus eller to.

Han la seg med trøye og longs men måtte ta av seg etterhvert.

EN test på -10 versjon er Comfort: -2 C Limit: -8 C Extreme: -25 C

Nå kan man nok ikke overføre dette direkte hverken på verdi eller prosent men hvis jeg skal gjette

Comfort - 17-22, Limit - 22-27. Ekstrem - 38-44.

Posted

Tusen takk for svar. Jeg har samme posen, bare i -10 varianten, og er veldig fornøyd med den. Så jeg heller vel mot Nanok-posen, og da var det flott å få høre fra noen som har erfaringer med -30 modellen :D