Gå til innhold
  • Bli medlem

Skardalseggen


Tom

Anbefalte innlegg

Etter enorme operasjoner og lange sykehusopphold begynner jeg nå å se frem til dager på tinderne og botnerne igjen. Et av målene er Skardalseggen. I den forbindelse lurer jeg på om noen kjentfolk kan fortelle hvordan man lettest når denne. Er det lettest å gå på sydsiden av Langvatnet, og deretter opp i eggens nordside? Eller er det kanskje best å runde den og gå ryggen fra øst? Eller kanskje Gjendebu, snarere enn Leirvassbu, er det beste utgangspunkt? I så fall, er det veldig problematisk å krysse Storåa?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gått alle varianter.

Vi gikk fra Leirvassbu og opp morena og den slakeste flanken i nordøstsiden (returnerte samme vei). Jeg syntes svaene var litt i bratteste langet, men det var nok enkleste vei.

Når du kommer opp til toppeggen nordfra, er det enklest å skrå litt ut i høyre side, der man kommer seg veldig fint opp.

Sørryggen skal ha noen kronglete småsteder, og gjennom elva blir du nok våt på føttene, men den skal la seg vade uten større problemer, i hvert fall ved moderat vannføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har gått østryggen på Skardalseggi, kan jeg ikke si om den er lettere enn nordsiden, hvor vi gikk i juli 2004. Vi hadde ihvertfall ingen problemer på den ruta.

Se turbeskrivelse: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1440).

Grunnen til at vi valgte Leirvassbu som utgangspunkt var elva Storåa, som jeg hadde lest kunne være vrien å krysse. Dessuten ville vi helst slippe å være avhengig av båtturen på Gjende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ett flott alternativ å gå Skarddalseggje fra Olausbu. Det er nærmere på, og usikker vassning ved oset av Langvatnet unngås.

Jeg gikk hele Skarddalseggje fra vest til øst, med retur til Olausbu for noen år tilbake.

Først opp Skarddalstinden fra Olausbu, ned i skaret og opp mot Skarddalseggje.

Etter skaret møte jeg en nok så liten hammer, som består av to skråsva som møter hverandre i hvass profil. Utstrækningen av hammeren er liten, omlag 2-3m.

Hadde ingen problem med at gå den uten sikring. Etterpå er der bratt og luftigt, men en lett renne på 6-7m byder på klatring av grad 3.

Fra toppen er der lett mot øst; på nytelige sva med flott utsigt mot Langvatnet.

Svaene er bratte, men i tørt vær går det an, på grunn av de er rene og fri for begroning.

Oplevede at det er vigtigt å finne rette veien ned mot Tronsholtjernet. Tilbaketuren fulgte Skarddalen nord om Skarddalsvatnet tilbake til Olausbu.

:) En meget flott tur, som forgikk i kort buks med liten sekk.

Bjarne Lindholdt, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Det er altså greit for vanlige folk å gå østryggen dersom det er tørt? Kun noen sva som kan være problem? Hvor luftig er det?

Jeg har tenkt på å ligge i Skardalen med telt og ta Skardalseggen en dag og Raudalseggen en annen. Det må vel være en fin tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklest er det å komme seg ned fra Skarddalseggje hvis en holder seg mot nordsiden av østeggen nedover sånn at en hele tiden har sikt nedover fjellsiden mot Langvatntet. Da finner man en sted (mellom 1800 og 1900 meter)som man kan komme seg ut i fjellsia. Er det tidlig på sommeren er det et stort snøfelt her som strekker seg mot den vesle breen nordøst for toppen. Med gode snøforhold kan en skli på bena mange høydemeter nedover. Det er heller ikke noe problem å returnere til Leirvassbu eller Olavsbu langs sørsiden av Langvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.