Gå til innhold
  • Bli medlem

Scott CX Comp Cyclocross


Mr Torland

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaringer med denne sykkelen?

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/cx-comp-cyclocross-landeveissykkel-herre-2011-1059258

Skal invistere i ny sykkel til jeg og brodern skal sykle Nordkapp - Lindesnes 1 juli i år. Hvordan vil generellt en cyclocross sykkel være for en sånn tur istedenfor en hybrid feks. ?

Mvh

Stian Torland

www.teamtorland.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cyclocross er vanligvis veldig gode landeveissykkler. De første modellene kostet fra ca. 15 000,- og oppåver, men jeg hører at de har blitt betydelig billigere de to tre siste årene. I den prisklassen du nevner burde du nok kunne regne med å få en del kvalitet. Spørsmålet er bare hvordan den er med full oppakning. Du skal vel ha med deg en del bagasje. Selv om du skriver at du skal sykkle fra Nordkapp - Lindesnes 1. juli i år så må du nok regne med å bruke litt mer enn en dag. Det blir nok noen motbakker også selv om det er nedover på kartet. ;)

Jeg har bare sett disse syklene i butikken men til en slik tur bør du nok også være litt nøye med dekkvalget. De er ikke akurat utstyrt med lastedekk.

En hybrid i samme prisklasse er nok en noe tyngre og kraftigere sykkel, men sikkert ikke nødvendigvis bedre av den grunn.

Tilhenger er ganske mye tyngre enn å pakke på sykkelen, men jeg har ikke prøvd disse hengerne med et hjul, kanskje de er lettere.

Jeg har en kollega på jobben som er ganske aktiv på sykkelen. Deltar mye i konkurranser og reiser til syden på treningsferier etc. etc. Siste anskaffelsen hans på sykkelfronten var en racer med karbonramme. Ramma veide 750gr. og den kostet sikker like mye som jeg har betalt for bilen min. Han fortalte netopp at han skulle kjøpe en slik cyclocross til bruk til og fra jobb, og hvis den er god nok for ham så er den nok god nok for de fleste av oss andre "mosjonister" også.

Ta deg en tur og snakk med de som selger slike sykkler. Fortrinsvis de som bare selger sykkel. Kanskje ikke XXL altid besitter den beste kompetansen. Hos en seriøs sykkelforhandler kan du kanskje få deg en prøvetur også. Det er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt nærmere på den sykkelen du nevner, og har merket meg følgende.

Denne sykkelen leveres med 28” hjul. Det burde være 29” på en slik sykkel. Dekkene bør være 25mm med min 300tpi. (Disse dekkene har faktisk mindre rullemotstand enn smalere reserdekk.) Se også på setet. En del slike sykler har et billig og lite komfortabelt sete. Husk du skal ha noen timer på dette setet før du når Lindesnes. Hvis du liker ”bukkestyre” så er jo det greit, men til en slik lang tur så kan det tenkes at et vanlig rett styre kan være like bra. Litt smak og behag.

Hva med å ta en titt på denne? Vipera X555. Dette er fjorårets modell og den burde du klare å prute ned til ca. 10 000,- Dette tror jeg er en kjempesykkel. http://www.spinn.no/newsread/news.asp?n=5334&wce=sykkel_detaljer

Litt nytt fra et aktivt sykkelmiljø:

Unngå sykler av merket Felt, de har problemer og det vil sannsynligvis snart komme ut gode tilbud. Produsenten kan ha begrenset levetid, noe som kan gi problemer senere ved reklamasjoner og deletilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar REs.

Jeg er ikke mye sikker på hva sykkel jeg skal velge, eneste som er sikkert nå er at sykkelen jeg har nå må skiftes ut, den er bare 8 gir og innvendig gir på.

Innvendig gir i seg selv er vell bra mtp. at det beskytter for jord og søl, men problemet er jo viss det blir noen problemer, da har vi ikkje sjangs til å fikse det, uansett så tror jeg 8 gir kan bli litt vel lite.

Jeg har egentlig aldri prøvd bukke styre, har forsåvidt vert fornøyd med hybrid sykkel med vanlig rett styre og håndtak på endene for litt variasjon.

Nå er fly billettene bestillt hvertfall :)

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang enPeugeot landeveisrecer. Kjøpte den da jeg jobbet noen år i Bergen og ble dritt lei av å stå i bilkø.

Den hadde slikt bukkestyre. Problemet var bare at hvis du sykklet med hendene oppe på styret så måtte du skifte grep for å bremse. Jeg skiftet ut bremsehåndtakene med en type som også kunne nås fra toppen av styret, men jeg vet ikke om dette alternativet finnes til de brense / gir håndtakene som brukes i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/cyclo-cross/everest-cyclo-cross/

Denne sykkelen er nok like god som den på XXL.

3000 spart..

Basert på..?

Kan garantere at hvertfall rammen (!) og gaffelen på Scotten bedre enn everesten. IOM at hjulsett ikke er nevnt på everesten, så ville jeg regner med at det kanskje ikke er super kvalitet.

Det å sette på "neewbie-hendler" på styret er ikke noe problem. Dette er tilleggshendler man kobler på den samme wiren som går fra bremsehendlene. Det vil likevel legge til ekstra vekt + ekstra stæsj på styret og vil som oftest bare være i veien. Skal ikke mange turene til før man naturlig ligger i hendlene, da alt av giring uansett vil skje der! Det er også her man vil ha best kontroll på sykkelen, og man vil slappe mest av i hendene.

Hvis man ikke greier å holde en komfortabel sittestilling uten å holde oppe på styret, skal du heller ikke ha et bukkestyre, men et flatt et. Hvilket betyr at man ofte også skal ha en annen sykkel - IOM at sittestilligen på de fleste racersykler er lagd for å sitte og trå, ikke å stå :)

Husk at hvis du skal begi deg på en slik tur, stiller det visse krav til sykkelen. Slitasjedeler som trenger god kvalitet er bla bremser og hjulsett. Spesielt hvis du ikke vet hvordan å mekke selv, er det lurt å ha utstyr du kan stole på. Det kan også være lurt å investere i en mekkebok (eks Park Tool sin) og begynne å skru litt selv, så slipper du å bruke for mye tid innom sportsbutikker i løpet av ferden.

Og husk at en Cyclocross er laget for å brukes i terrenget, så du kan med fordel bytte til dekk med litt mindre rullemotstand.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.