Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyngsalpene


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Planlegger en tur med en gjeng karer som skal "på tokt" i slutten av august. Dette er noe vi gjør hvert år, og i år vurderer vi å sette kursen nordover. Hører mange lovord om lyngsalpene, og undrer om det er noen erfaringer på dette forum med tanke på ruteforslag, kontakter, topper det er verd å få med seg,overnattings steder, eventuelle guider, transport til/fra Tromsø. ( må jo prøve å få lørdagskvelden her), etc.

Vi reiser oppover en torsdag, hjem søn.

Har jo fått mange gode forslag på dette fora tidligere, som har resultert i mange bra turer. Forslag mottas med takk

Ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått for lite i Lyngenfjellene til å komme med mange og gode forslag på turer, det er det sikkert noen andre som kan svare mer utfyllende på. Ta evt kontakt med Turlaget i Tromsø, der finnes det folk som kan og vet. Tenkte bare å nevne at det stedvis kan være særdeles løst underlag i Lyngen sommerstid.

Og; hvis jeg var dere ville jeg helt klart leid bil for å komme meg rundt! Det er håpløst å tro på at det går busser og haiking er kanskje tidkrevende og uforutsigbart. Med bil kan man med letthet komme seg fra fjell til fjell og også på en grei måte returnere til Tromsø for en øl lørdag kveld når dere kommer ned fra fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tips:

1. Sett av flere dager til turen.

2. Reis på en annen tid av året. Juli er helt sikkert bedre.

Ad 1: Lyngsalpene er vanskeligere tilgjengelig enn andre fjellområder i Norge. Du trenger mer tid for å trenge inn i fjellene, om du ikke er fornøyd med å betrakte fjellene fra en av ferjene eller en kjøretur til Lyngseidet.

Ad 2: I slutten av august har du ikke snev av midnattsol en gang. Tror den er ca mellom 19.mai og 24.juli. Og været er selvfølgelig kaldere og våtere. Slår nordvesten til kan det sikkert bli snø i fjellet.

Jeg har ikke all verdens erfaring med Lyngsalpene, men har reist gjennom området to ganger i juli, og vært på skitur der i slutten av mai. Vi hadde også en ekspresstur fra onsdag til søndag og fikk ikke tid til annet enn en skitur på Jiekkevarre. Og lørdagskvelden ble tilbragt i telt i Lyngsalpene. Vi fikk ikke tid til en kveld på by'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er litt for pessimistisk her :)

Været er betraktelig mer stabilt i august enn i juli. Det kan godt være kuling, regn og 5 grader om sommeren i Nord-Norge, men skal man maksimere sjansene for godt vær er slutten av sommeren et ganske bra valg. August er f.eks. den eneste måneden det ikke har snødd i Tromsø.

Hva angår tilgjengelighet må vel Lyngsalpene være noe av de mest tilgjengelige fjellene vi har. Det er bare å stoppe bilen i veikanten og tusle i vei oppover lia. Problemet med Lyngen er løs stein og at mange av toppene kan være temmelig "alpin". Men vanskelighetsgrad avgjør man jo selv. Jiekkevarri er en ganske lang tur, og har man litt lite tid er det kanskje bedre å velge noen flere lettere/kortere turer isteden.

Er derimot helt enig i at jeg ville bruke lengre tid, gjerne en uke når jeg først var der, men heller en kortere ferie med færre turer enn ingen ferie i det hele tatt. Og hvorvidt man velge å ligge i telt i en eller annen dal, eller går ut av dalen og kjører til byen etter endt tur er jo også opp til en selv. Er været bra tror jeg kanskje jeg ville valgt å bære med meg en øl eller to og heller drikke dem på en fjelltopp eller i havkanten. Vinteren er den ordentlige ut-på-byen-sesongen i nord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for det Lena. Vi satser på en overnatting i en bygd, en i telt og siste i Tromsø. Det må jo være mulig å få til en ok opplevelse ut fra dette. Mulig vi må belage oss på å bære med oss mer enn en- to øl, men avkastning på årets trening skal en jo ha...

Hva vil du tro er den mest "spetakulære" turen å gå? Gjerne bre-passeringer etc.

NB. Tror nok vi kommer til å sparke igang "ut på byen - sesongen" noe tidligere i år. Og du er hjertlig velkommen til å delta!

Ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:?: Heisann,

Jeg er født i en av bygdene "Kvalvik" som ligger under Lyngsalpene:

Jeg er nå bosatt i Gjøvik, men er i Lyngen flere ganger i året.

Dersom dere ønsker hjelp/tips til overnatting m.m. kan jeg hjelpe. Vedr turtraseer finnes det rikelig av det på nettet.

Den fineste tiden værmessig er nok August, men jeg har vært mye i fjellet på vinteren også. Se bare filmen 9-Liv så skjønner dere hvor fin vinteren er der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Piggtinden er en flott topp som er tilgjengelig fra Lakselvdalen. Her er det mulighet for en trivelig natt i metropolen Norkjosbotn som byr på me enn øl :?:

Området har dessuten en rekke flotte topper av ulik vanskelighetsgrad.

Beskrivelse av Piggtind:

"1505 m.o.h.. Kanskje en av de mest majestetiske toppene i hele landet, glimrende beskrevet av Peter W. Sappfe. Østtoppen (1504 m.o.h.) er likevel tilgjengelig uten klatring. Bestigning av Piggtind er uansett en ganske tøff og svært væravhengig sak. Snøforholdene har dessuten stor betydning. Vesttoppen (1505 m.o.h.) må karakteriseres som klatreavhengig for de sise 400 m.o.h.s vedkommende. Piggtind nåes hurtigst fra Lakselvdalen. Man går inn i Piggtindskardet nesten inn til vatnet og rett opp ura/lia til østtoppen. Opp til hovedtoppen gjenstår da 4 m.o.h.s klatring. Siste delen er svært bratt. Hovedtoppen nåes alternativt ved å gå opp ura til eggen like vest for toppen, ca. 100 m.o.h. gjenstår. Vinterbestigning krever stegjern og isøks. Nordvestryggen på Piggtind er kun tilgjengelig ved klatring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været er betraktelig mer stabilt i august enn i juli. Det kan godt være kuling, regn og 5 grader om sommeren i Nord-Norge, men skal man maksimere sjansene for godt vær er slutten av sommeren et ganske bra valg. August er f.eks. den eneste måneden det ikke har snødd i Tromsø.

Hvis du sjekker det som er normalt i Lyngen:

http://met.no/observasjoner/troms/normaler_for_kommune_1938.html?kommuner

og Tromsø:

http://met.no/observasjoner/troms/normaler_for_kommune_1902.html?kommuner

finner du ikke så mye belegg for det du skriver.

Min erfaring er at været blir markert kjøligere mot slutten av august, men selvfølgelig er det mange unntak.

Men jeg skal ikke lage det til noe stort poeng. Annet enn at Lyngen i slutten av august kan vise seg å bli en høsttur.

Forøvrig: Hva med Store Lenangstind er den overkommelig uten mye klatring :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tar gjerne en høst tur i august. Her til lands nytter det ikke og legge opp livet etter værmeldingen. Man må bare kline til.

Har sjekket litt rundt, og både Store Lenangstind, Piggtind og Jiehkkevarri er gode alternativ. Sistnevnte krever etter hva jeg forstår muligens for mye teknisk klatring til at det kan være fornuftig å slepe 20 mann opp.

Noen som har gode forslag til overnatting / utgangpkt for disse turene?

Hva med å ta med seg en brepassering på vei opp? Hvor er den mest spektakulære utsikten? Beste måte (gjerne forskjellig) og komme seg tur / retur Tromsø? Hvem er alternativt de "beste" guidene, til koordinering etc.

Takker for alle svar og forslag frem til nå.

Ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt, og både Store Lenangstind, Piggtind og Jiehkkevarri er gode alternativ. Sistnevnte krever etter hva jeg forstår muligens for mye teknisk klatring til at det kan være fornuftig å slepe 20 mann opp.

Jiekkevarre krever ikke noe klatring i det hele tatt. Tvert om er det en flott skitur, kanskje norges fineste skitur som helst gjennomføres i april-mai. Men en svært lang skitur. Fottur på Jiekkevarre ville jeg ikke anbefalt.

Jeg tror jeg ville konsentrert meg om Lyngsalpene nord for Kjosen-Lyngseidet. Der er vel tilgangen lettere til fjelltoppene. De fleste forslagen går jo også på det.

Jægervasshytta ved Jægervatnet kjenner du vel til :?

Og for de som er bedre kjent enn meg: Strupbreen er ikke den flott å gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Lena i at været i Tromsøområdet er vesentlig bedre i august enn i juli. Ofte mye pissregn i juli mens august har klarvær og behagelige temperaturer.

Man må egentlig ikke heller til Lyngsalpene for å gå på fjellet i Tromsøområdet. på Kvaløya f.eks finnes alt man kan ønske seg og dit går det buss.

Ellers er det gøyale fjell hele veien mellom Nordkjosbotn og Tromsø. Mange av dem besøkes ikke så altfor ofte heller så det gode muligheter for å utforske ting på egenhånd.

Og hvis man virkelig skal gjøre noe som ikke alle andre gjør så er vel en klatretur på Vengsøya verdt et forsøk ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det bl.a. etterspørres formidabel utsikt er jeg enig med panda i at en klatre/tinderangletur til Vengsøya må være ganske unikt. Vengsøytraversen er lite besøkt (man må ta ferge ut til øya, men ellers lett tilgjengelig) og kanskje kan den være fin å avslutte et opphold med. Bare husk når siste ferge går hjem :)

Strupen er veldig fin, har jeg hørt :?, men man må ta båt fra Koppangen. Dette tror jeg greit skal la seg gjøre, men vet ikke helt hvem man må ta kontakt med. Hør med [email protected]. Det blir vel fort en todagers tur, ihvertfall hvis man går Strupbreen og så ned Koppangbreen eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tenker ofte på dette helt ekstremt fantastiske fjellområdet. Synd at det kun er et fåtall topper som er tilgjengelige for ikke-klatrere. Mulig jeg ikke har nok peiling også...

Vet ikke hvor mange som er enige i det, men etter å ha sett endel i boka "Lyngsalpene" av Ben Johnsen og Ove Skjerven, så synes jeg at det mest interessante befinner seg sør for Lyngseidet. Nallangaissa i vinterdrakt er et flott motiv, en nesten perfekt, forreven pyramide. Synes det er Lyngsalpenes fineste topp. Gukhesgaissa er litt av et kompleks rett i nærheten. Et luftfoto i boka får meg til å tenke at en skitur til Imagaissa som ligger midt mellom disse må være noe av det råeste man kan oppleve. For sistnevnte må da være tilgjengelig!?

Vet ikke når jeg kommer meg til Lyngsalpene, men jeg vet at jeg bare må dit etterhvert! Det er tydeligvis helt ekstreme dimensjoner i landskapet der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi reiser oppover medio August. Planen er å gå fra Jægervatnet, gjennom Stortindsdalen og Russedalen. Legger inn en overnatting underveis, samt noe fiske hvis det er noen ok vann der? Hadde håpet å få tilgang til noen topper også. Mulig det er for mye røys her??? Noen som kan anbefale noen ruter utfra disse dalene? Noen bra brefall å gå?? Eventuelt ta toppene via en Bre? Noen kjentfolk her? ER VELDIG ITRESSERT I ERFARINGER UTFRA DISSE DALFØRER. Ender nok opp på andre siden av halvøya, for transport tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg hadde store planer om å nå Jiekkevarri da jeg var i Tromsø i sommer. Siden jeg har for lite erfaring med brevandring ville jeg gå i turlag/ med guide. Jeg fant ut at det var svært lite informasjon om turer dit på turistkontoret i Tromsø. Eneste jeg fant ut var at Espen Nordahl kjører guidete turer til topps enkelte ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

jeg har selv aldri vært i lyngsalpene, men i min ungdom pleide bestefar å ta meg med til solliehøgda, jeg kan selv bekrefte at dette stedet slår lyngsalpene innenfor både beliggenhet og utsikt. ingenting er som å nå solliehøgda å trekke inn den gode duften av bestefars pipe mens jeg nyter utsikten over drammenstindene.

anbefaler denne turen på det sterkeste.

noen andre som vil dele erfaringere fra denne vannvittig flotte bestigningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Stortinddalen er Isskartind og Skaidivarri relativt greit tilgjengelige for folk som har et minimum av alpin erfaring. På sørsida av dalmunningen går det ei stor og ikke spesielt bratt snørenne opp i skaret mellom Trollvasstind og de østligere Isskartindan (navnløse på kartet). Fra skaret er det relativt greit opp på toppen mot øst. Selve Trollvasstind er mer krevende. Videre inn i dalen er vestegga på Skaidivarri en ganske grei tur og heller ikke så alt for løs. Denne toppen er ganske lav i forhold til naboene, men gir fin utsikt over mektige omgivelser. Toppene på nordsida av Stortinddalen er betydelig mer alpine, og krever solid erfaring pluss tau. Hvis brevandring er aktuelt, er det en meget flott tur opp Stortinddalsbreen til Lenangsskaret, midt mellom Trolltind, Store Jægervasstind og Store Lenangstind. Igjen er det snakk om alpine øvelser for å komme seg opp på toppene, men turen opp breen er fin i seg selv. Tau og breutstyr er nødvendig. Hvis bratte brefall er ønsket, er det flottere på Lenangsbreen på andre siden av skaret.

Fisket i vannene oppi der har jeg ingen tro på, men det kan jo hende røya trives bedre i breslam enn jeg forestiller meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

På min webside " www.ryggsekk.net "fins en del turinfo og bilder fra turer i Lyngen området.

Ut fra linksiden kan man finne flere kilder med turinfo og bilder fra Lyngen.

Sjekk "http://www.naturinordtroms.no/ ", masse fine bilder fra Lyngen.

Lyngen har forøvrig mulighter for tøffe turer året rund, eller lettere turer vekk fra breer og høye fjell. Mange daler krysser lyngenhalvøya. Den nordlige delen av lyngen-halvøya er flatere og lettere tilgjengelig.

Boka "LYNGSALPENE" (se under) fortekker litt om ruter som krysser fjellmassivet, og som folk benyttet i "gammel tid" (feks med hest).

Noen bøker med "Lyngenstoff":

"LYNGSALPENE". Fra 1984. Forfattere er Ben Johnsen og Ove Skjerven. Detaljerte beskrivelser om tøffe turer og klatreturer rundt på Lyngenhalvøya. Mest vinterturer. Klatrehistorie fra området. Univesitetsforlaget. Utsolgt fra forlaget. Kan lånes på bibliotek. ISBN: 82-00-06594-4

"PÅ TUR I TROMS". Høsten 2006. Fin bok fra Troms Turlag som beskriver turområder og turer i hele Troms. Både sommer og vinterturer. De mest populære områdene er beskrevet detaljert, feks: Reisadalen, Lyngen, Indre Troms fra Kilpis til Bjørnefjell, Senja og Ringvassøya. Fine bilder og kart.

ISBN 978-82-990884-1-1.

"WALKS AND SCRAMBLES IN NORWAY". Fra 2006. God Engelsk bok som beskriver ca 50 fjellturer i hele Norge. Mange turer fra Nordnorge, Troms, Senja og Lyngen. Morro å lese hvordan slike turer oppleves av "ikke norske". Forfattere er Anthony Dyer, John Baddeley og Ian H. Robertson.

Se: www.rippingyarns.com ISBN: 1-904466-25-7. Boka hat vært/er til salgs hos bokhandlere i Tromsø/Norge.

Lykke til med turen.

- jan hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sida di har jeg kikka på endel ganger jhs! :roll:

Fantastisk natur som har fått meg til å true med å dra nordover flere ganger, dessverre har det bare blitt med drømmen til nå. Men sommeren 2009 skal jeg helt sikkert til Nord-Norge! Noe sier meg at det blir bedre tid til å utforske områder og ta seg litt fri neste år. Våren i Lyngsalpene må jo garantert bare oppleves!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For en del år siden hadde vi en hel uke med toppturer i området. 7 dager med knall vær!

Høydepunktet var topptur til Jiekkevarri. Vi startet fra Furuflaten. Et stykke innover dalen med fin sti og flott utsikt til massivet vi skulle opp på.

Nedre del av brefallet var bare blåis, så vi måtte ha på stegjern. Videre opp til skaret gikk det greit. Fra skaret og opp på platået var det litt utsatt noen meter. Et par i turlaget ville gjerne ha støtte av tau. På platået brukte vi tau. Om det er nødvendig vet jeg ikke. Men sprekker i deler av breen. Totalt brukte vi ca 24 timer(tror jeg). Uten å forhaste oss

Sporet har jeg tegnet på frihånd og stemmer ikke 100%.

kardam

post-4409-133474553509_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.