Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd ang toppturski, lengde


yukinon

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg planlegger å kjøpe meg toppturski, men synes det er litt vanskelig..

Det jeg lurer mest på er lengde på skiene.. jeg er 178 høy.

Jeg har sett på en ski G3 Viva dameski, men den lengste lengden på den er 166cm. Vil det gå greit med min høyde med en slik ski? Eller er det noen store ulemper med såpass mye kortere ski?

Tidligere har jeg alltid brukt 170 lange slalåmski, så det er den lengden jeg er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det ligger en diskusjon om et liknende tema: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24301

men bortsett fra det handler skilengde ALLTID om prioriteringer i forhold til hva du skal bruke skiene til, dvs hvor hovedfokusen skal ligge.

På rando/toppturski er det noen ting som står ovenfor hverandre.. med vekt, hvor lette de er å gå oppover med og lettkjørthet på den ene siden(korte ski) og fartstabilitet og flyt(pudder) på den andre siden(lengre ski).

hvis fokuset med turene skal være å gå langt og bratt opp, og nedover handler mer om å komme seg ned på et hvis ville jeg tatt så lette ski som mulig.. en kompis kjøpte akkurat dynafit 7 summits superlight i 168(tilsvarer at du kjøper en 170 cm ski).. han sier de er veldig bra også til nedoverkjøring(og han var en rimelig habil alpinist for ikke så mange år siden).

Personlig som du også kan lese i den andre tråden går jeg oppover for å kjøre nedover, dvs jeg har 185 cm lange ski som er 108mm på midten(= en pudderski). som du skjønner har jeg og kompissen min kjøpt ski på hver vår side av skalaen.. han på lettvekt og nedover får man få det til på et hvis, mens jeg får overleve turen opp for så å ha en skikkelig ski nedover.

jeg har ikke prøvd den skien du snakker om, men generelt er G3 sine ski noe tygre enn mange klassiske randoski, men de har alltid(de jeg har testet) veldig gode kjøreegenskaper(de har med andre ord fokus på at du skal kjøre med skiene).

hvis du lurer på noe om G3, ville jeg ha ringt VPG.no, de er vel en av de med mest "peiling" på rando i Norge og har også importen på både G3 og Dynafit og vil gi deg en nøytral anbefalling da de ikke har noe å vinne på å anbefalle det ene over det andre :-) der har jeg kjøpt mitt utstyr og er veldig fornøyd med de tips og råd jeg fikk med derfra.. hvis du bor i nærheten kan jeg tenke meg at du kan prøve de skiene du måtte ønske også(oppdal holder de til).

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.