Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykling i Skottland (+ litt i Norge) guide.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Hei Torodd

Det er greit med sykkelguider, men hva vil du egentlig med norgesguiden din, skremme folk fra å prøve å sykle?

Du skriver at sykling i Norge er for de mest ekstreme syklister, at man vil bruke mesteparten av tiden på sykkelsetet med å tråkke opp bratte bakker, at det er rådyrt å feriere her og landet er dessuten fullt av diverse farer og problemer. Jammen fristende...

Blant blant farer og problemer nevnes "fatally extreme weather", giftslanger, aggresiv elg, sauer i veibanen mm.

Vel, er nå sykling her til lands så ekstemt og risky, egentlig?? Temmelig avhengig av hvor man legger ruta, for eksempel. Sau, giftslanger og elg har vel heller aldri kverka så mange nordmenn så vidt jeg vet.

Dyrt å sykle..? Finnes det egentlig noen rimeligere måte å feriere på?

I oversikten over dagsturer ligger snittlengden på turene du foreslår på intet mindre enn tolv mil. Med mindre du mener at kun svært godt trente mennesker bør få lov å dra på sykkeltur, så er vel disse dagsetappene litt i drøyeste laget..? Hva med å inkludere noen kortere dagsturforslag for oss vanlige dødlige også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei Torodd

Det er greit med sykkelguider, men hva vil du egentlig med norgesguiden din, skremme folk fra å prøve å sykle?

Du skriver at sykling i Norge er for de mest ekstreme syklister, at man vil bruke mesteparten av tiden på sykkelsetet med å tråkke opp bratte bakker, at det er rådyrt å feriere her og landet er dessuten fullt av diverse farer og problemer. Jammen fristende...

Blant blant farer og problemer nevnes "fatally extreme weather", giftslanger, aggresiv elg, sauer i veibanen mm.

Vel, er nå sykling her til lands så ekstemt og risky, egentlig?? Temmelig avhengig av hvor man legger ruta, for eksempel. Sau, giftslanger og elg har vel heller aldri kverka så mange nordmenn så vidt jeg vet.

Dyrt å sykle..? Finnes det egentlig noen rimeligere måte å feriere på?

I oversikten over dagsturer ligger snittlengden på turene du foreslår på intet mindre enn tolv mil. Med mindre du mener at kun svært godt trente mennesker bør få lov å dra på sykkeltur, så er vel disse dagsetappene litt i drøyeste laget..? Hva med å inkludere noen kortere dagsturforslag for oss vanlige dødlige også?

Takker for veldig god feedback !!!

Guiden var skrevet av en 130 kilo/181 centimeter utrent mann. Ergo er jeg overhodet ingen athlet/sportsmann. Men jeg liker utfordringer.

Det finnes andre guider der mann opererer med dagsetapper paa mellom 25 km og 60 km. Mine guider dekker et segment som synes dette blir for korte dagsetapper.

Jeg (sikkert uriktig) kaller min aktivitet for "Ekstremsykling". For en utrent mann som meg selv, er 120 - 200 km ekstremt. Andre virkelige syklister (noe jeg hevder at jeg selv ikke er) vil si at man maa opp i 150 - 250 pr dag for aa kalle det sykling. Jeg legger meg dermed paa et mellom til ekstremt nivaa.

Jeg var med en god porsjon ironi at jeg tok med advarsler om norsk fauna. Guiden er i all hovedsak skrevet for skotter og andre briter (guiden er linket til fra de fleste britiske sykkel organisasjoner). Her borte finnes det ikke, meg vites, huggorm og elg. Men det finnes sau her og jeg selv har hatt ulykker med sau. Med brukket hand og ribbein som resultat etter at ulldotten nektet aa fjerne seg fra veien. Jeg vet om dodsulykker med sau.

Naar det gjelder "fatally extreme weather" overdriver jeg vel muligens. Men jeg har opplevd farlige situasjoner i norske fjell og fjorder som jeg vil si var skapt av veret. Dog ikke saa mange nesten-fatale ulykker som her borte. Sterk vind utenfor Glasgow blaaste meg gjennom en hekk (prisbelonnet og landsbyens stolthet.... ikke naa lenger) og over en sovende hund for en fire aar siden. Sykehuset neste.

Min type sykling med lite marginer for feil og ulykker er vel noe mer risky enn vanlig sykling over kortere distanser. Der har du helt rett. Etter min mening, er sykling eventyr. Gode eventyr har et element av risk i seg.

Jeg haaper aa kunne update mine sykkelguider denne jula. Deriblandt med bilder, flere Norgesturer samt en komplett Nord Irland guide.

Hvis noen har sporsmaal om sykkel i Skottland, er det bare aa ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Godt svart , torodd!

Jeg skjønner nå at det er til skottland man må dra for å prøve EKTE ekstremsykling. Saueknusing, hekke-rasering og knastemønster på sovende hunder, må innrømme at jeg fikk meg en god latter!

Men seriøst, dersom man skulle lagt opp en ukestur i skottland med moderate dagsetapper (40-80 km) og ønsker å se fint landskap (og gjerne et par gamle slott), hvilken del eller område av skottland vil du anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Godt svart , torodd!

Jeg skjønner nå at det er til skottland man må dra for å prøve EKTE ekstremsykling. Saueknusing, hekke-rasering og knastemønster på sovende hunder, må innrømme at jeg fikk meg en god latter!

Men seriøst, dersom man skulle lagt opp en ukestur i skottland med moderate dagsetapper (40-80 km) og ønsker å se fint landskap (og gjerne et par gamle slott), hvilken del eller område av skottland vil du anbefale?

Vanskelig sporsmaal............. veldig vanskelig. Det blir som aa velge mellom favorittmaten paa et julebord. Man vil ha alt, men klarer det ikke. Slik er Skottland.

Et eneste stort julebord.

Men la meg komme med et forslag:

Med start i Norge, er Aberdeen et godt utgangspunkt. Enten med fly eller to dagers cruise med Shetlandsferga fra Bergen via Shetland og Aberdeen.

Fra Aberdeen, ta veien opp til Ballatar og over Lecht Pass ned til Grantown On Spey. Deretter over til Inverness, ned langs Loch Ness til Fort Williams, over Glencoe, ned Loch Lomond og over til Glasgow med fly tilbake til Norge. Dette er en god ukes tur med flat sykling og kun noe ekstrem sykling over Lecht og Glencoe.

Skal man ha en base camp med retur hver dag, er Glasgow best. Campsie Fells, Isle Of Arran, Loch Lomond (hvor jeg bor), Ayrshire og Arrochar Alps er gode grunner til det. Sjekk min guide paa http://www.toroddfuglesteg.com/cycling.html for inspirasjon og info. Jeg haaper aa kunne legge ut bilder der i jula da jeg har fri. Nu jobber jeg for mye......... :!::):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

(jeg skrev ovvennevnte innlegg. Naa maa jeg registrere meg !!)

Naar det gjelder utstyr for sykling i Skottland, bruker jeg en fullblods racersykkel og en liten sekk (10 - 20 liters) med undertoy, mat, drikke og sykkelverktoy. Det er alt.

Grunnen er at det er plenty av billig overnattingsteder her i Skottland. Telt er bortkastet. Jeg har mott mange tyskere med 20 - 30 kilo med bagasje paa tunge mountain bike sykler. Noe som er blodslit her borte da bakkene er bratte og veiene veldig bra. Dessuten er det mye vind her og en racersykkel m/bukkehorn kutter gjennom motvinden istedet for aa kjempe mot en slik en mountainbike gjor.

En god trening racersykkel er ypperlig for en Skottland tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sykkelvalg i skottland. Jeg ser på meg selv som en opplevelsesyklist, som stort sett ferdes på mindre veier, grusveier, etv. Trodde det fantes masse grusveier og rideveier/ brede turstier i skottland hvor en terrengsykkel vil være en stor fordel? Men kanskje det ikke er lov å sykle på slike veier i skottland? Jeg har nettopp funnet ut at befolkningstettheten der er 4.7 ganger høyere enn i norge, da er det jo ikke umulig at det er større restriksjoner/begrensinger på sårbare veityper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelvalg i skottland. Jeg ser på meg selv som en opplevelsesyklist, som stort sett ferdes på mindre veier, grusveier, etv. Trodde det fantes masse grusveier og rideveier/ brede turstier i skottland hvor en terrengsykkel vil være en stor fordel? Men kanskje det ikke er lov å sykle på slike veier i skottland? Jeg har nettopp funnet ut at befolkningstettheten der er 4.7 ganger høyere enn i norge, da er det jo ikke umulig at det er større restriksjoner/begrensinger på sårbare veityper.

Ettersom jeg kun bruker en lett racersykkel, sier det seg selv at jeg kun holder meg til asfalt. MEN dermed er det ikke sagt at det ikke finnes grusveier her borte.

Det er faktisk veldig mange av dem og mountainbiking er veldig populert her. Som asfaltsyklist, er jeg en liten minoritet blandt syklister her i Skottland.

Hvor skal jeg begynne........ ?? Da engelskmennene slo ned jacobitter opproret i Skottland for to hundre aar siden, bygde de militaryroads (veier) over fjellene her for aa lett transportere tropper (skottene er generelt kranglete ovenfor engelskmennene :):?:) ). Noen av disse er asfaltert og vanlige veier. Den store majoriteten er dog gruslagt og aapen for syklister og fotturister. Mange av dem gaar langt unna alle former for sivilisasjon. Den meste kjente og en sykkelvennlig military road er West Highlands Way som over tyve mil gaar fra Glasgow til Fort Williams. Denne ruta gaar langs den ode ostbredden av Loch Lomond, opp en bratt dal til Crianlarich, opp myrene til Tyndrum og deretter over Rannoch Moor og rundt Ben Nevis (britenes hoyeste fjell) ned til Fort Williams. Denne stien/grusveien er verdenskjent for sin utrolige natur. Og tro meg; den er utrolig vakker. Jeg bor i det omraadet og er ofte langs denne stien.

Det finnes mange andre kjente stier........... som jeg ikke vet navnet paa. Det er bare aa google litt og man finner tonnesvis av info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

jeg syklet i scottland i fjor juni. dette ver en 14dagers tur som som gikk som en rundtur fra dumfries (sørvest scottlan) ned til hadrians wall, videre langs sykkel ruter på engelsk side opp til berwick upon tweed gjenom fine naturreservat og ellers fin dog noe bratt terreng!!

fra Berwick tok jeg tog til edinburg, noe som skulle vise seg å være den vanskeligste delen av turen!!! ikke lett for en kar fra lile landsbygda å manøvrere seg fram i en storby med motsatt kjøreretning og sykkel forbud på fortauene....

jeg syklet videre (etter en natt på campingplass med dusj) opp til sterling og videre ned til glasgow og hvor jeg ble møtt av samme litt kinkie situasjonene i storbytrafikken som i edinburg... sier ikke mere... fin by.

syklet videre langs den nyydelige vestkysten ned til ayr og videre til dumfries.

flateste del av turen var langs vestkysten her rullet kilometrene unna! imotsettning til turen opp til berwick og rundt sterling.

fordeler ved begge plassene der det er masse opp og ned er desto finere natur!!!

hele rundturen kom seg på 75 mil. rolig tempo med fokus på å se seg rundt og oppleve litt.. skotter er veldig trivelige folk!!!!!

ps. hvis du leier sykkel der nede, sørg for at du ikke får et dame sykkelsete..... her snakker vi smerte!!!!! snakker av erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syklet i scottland i fjor juni. dette ver en 14dagers tur som som gikk som en rundtur fra dumfries (sørvest scottlan) ned til hadrians wall, videre langs sykkel ruter på engelsk side opp til berwick upon tweed gjenom fine naturreservat og ellers fin dog noe bratt terreng!!

fra Berwick tok jeg tog til edinburg, noe som skulle vise seg å være den vanskeligste delen av turen!!! ikke lett for en kar fra lile landsbygda å manøvrere seg fram i en storby med motsatt kjøreretning og sykkel forbud på fortauene....

jeg syklet videre (etter en natt på campingplass med dusj) opp til sterling og videre ned til glasgow og hvor jeg ble møtt av samme litt kinkie situasjonene i storbytrafikken som i edinburg... sier ikke mere... fin by.

syklet videre langs den nyydelige vestkysten ned til ayr og videre til dumfries.

flateste del av turen var langs vestkysten her rullet kilometrene unna! imotsettning til turen opp til berwick og rundt sterling.

fordeler ved begge plassene der det er masse opp og ned er desto finere natur!!!

hele rundturen kom seg på 75 mil. rolig tempo med fokus på å se seg rundt og oppleve litt.. skotter er veldig trivelige folk!!!!!

ps. hvis du leier sykkel der nede, sørg for at du ikke får et dame sykkelsete..... her snakker vi smerte!!!!! snakker av erfaring

hehehe......... heldigvis har jeg min egen sykkel som står i mitt kott et sted i Skottland.

Den delen av Skottland har jeg vel aldri syklet. Jeg syklet fra Newcastle over til Glasgow via Otterburn og Peebles for noen år siden. Rett gjennom Borders med andre ord. Det er mine erfaringer fra den delen av mitt nye hjemland. Personlig mener jeg at the Highlands nord for der du syklet er alle syklisters paradis. Men veldig bra at du likte din sykkeltur og jeg håper at du kommer igjen i sommer !!

Personlig vil jeg anbefale Aberdeen som startpunkt i Skottland og Newcastle som avslutning. Grunnen er ferger og fly til og fra Norge + absolutt paradisisk sykling på ve®stkysten av Skottland mellom Aberdeen, Inverness og Glasgow. Sjekk

min guides på http://www.toroddfuglesteg.com/cycling.html

Sykling; det er Skottland det !!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.