Gå til innhold
  • Bli medlem

Syrvival knife


Ivan77

Anbefalte innlegg

Ja vet det st[r syrvival... det er vist navnet til dette produktet som du ser i bildet nedenfor, tenkte kanskje jeg ville lage en slik hvis jeg fikk tak i de boltene og feste anordningene til spretterten. Hvis det er noen som har tips om hvem som selger slike ting..kauk ut!

Sett gjerne i fra deg noen bokstaver om hva dere synes om produktet...er det tullete eller genialt eller heilt OK_

a_SYL_mit_Gabel_Scheide_und_Tasche_HP.gif

a_SYL_in_Kydex_mit_Zubehor_HP.gif

Link til produkt=

http://www.blade-systems.de/html/syrvival.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er absolutt for å dra med seg litt ekstra småting som kan gjøre en ufrivillig overnatting litt mer trivelig.

Mat står dessverre et stykke ned på listen over hva du absolutt MÅ ha i en slik situasjon. I vårt klima ville jeg prioritert fjellduk fremfor sprettert, fiskesnøre og andre matauk-redskaper. Men legg gjerne en ekstra snickers i sekken, kjekt å få opp blodsukkeret når det røyner på.

Jeg vet heller ikke om jeg er så stor fan av ideen om at du vimser rundt med 5 tommer sylskarpt knivblad mens du febrilsk prøver å smyge deg innpå fulg eller småvilt. I tillegg tror jeg mange undervurderer de ferdighetene som skal til for å faktisk klare å skaffe seg mat med slike metoder.

Produktet føyer seg dessverre inn i en lang rekke "survival" gadgets hvis eneste formål er å loppe brukeren for penger. Man kjøper seg en lykkeboks som skal være en slags magisk talisman som motvirker effekten av geografisk forvirring, tåke, sludd og kulde. Sorry, men hvis du er opptatt av sikkerhet på tur kommer du ikke utenom å tenke gjennom HVA som kan gå galt og hvilke ting du trenger NÅR det går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock
Produktet føyer seg dessverre inn i en lang rekke "survival" gadgets hvis eneste formål er å loppe brukeren for penger. Man kjøper seg en lykkeboks som skal være en slags magisk talisman som motvirker effekten av geografisk forvirring, tåke, sludd og kulde. Sorry, men hvis du er opptatt av sikkerhet på tur kommer du ikke utenom å tenke gjennom HVA som kan gå galt og hvilke ting du trenger NÅR det går galt.

Bra skrevet forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, som forventet...ikke helt begeistret for denne løsningen og det skjønner jeg.

Jeg tenker å lage en slik mest for å ha med på tur for litt ekstra morro, liten konkuranse skader jo aldrig =)

Tenker også at denne løsningen fungerer bedre i byen for å få seg noen duer, måser osv, fungerer sikkert også bra i områder dær det finnes litt mere småvilt enn hær i norge.

Ellers_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet forresten!

Godt skrevet, korrekt fremstilt, men positivt FEIL når det gjelder nytten av å ha sin egen "survival"-pakke.

Du får selvsagt ikke kunnskapen av en slik pakke, men på den andre siden vil du ha nytte av en slik pakke, selv om du er aldri så DYKTIG i overlevelsesteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

positivt FEIL når det gjelder nytten av å ha sin egen "survival"-pakke.

Du får selvsagt ikke kunnskapen av en slik pakke, men på den andre siden vil du ha nytte av en slik pakke, selv om du er aldri så DYKTIG i overlevelsesteknikker.

Problemet med slike pakker er ikke pakkene ... nyttige og kjekke ting, alt sammen. For eksempel har fiskesnøre og snaretråd (=ståltråd) sånn cirka 10.000 forskjellige nødrep-anvendelser.

Problemet med slike pakker er

1) de selges under påskudd av å berge liv og lemmer - "har du bare denne pakken så går det deg bra". Derfor sammenligner jeg dem med å kjøpe avlat eller magiske talismaner.

2) Hva som IKKE er i pakken. I våre forhold er ly for vind og vær sånn cirka 10.000 ganger viktigere enn fiskesnøre og det andre småtjafset som selger prakker på deg i de pakkene som er til salgs. Derfor har du med vindsekk, fjellduk eller tilsvarende.

Jeg er absolutt ikke dyktig i overlevelsesteknikker. Derfor har jeg stort sett alltid med meg en fornuftig pakket sekk på fjelltur, selv på dagstur. Slikt som en kart og kompass, ekstra genser, fjellduk, vann og mat. Og ikke minst har jeg på meg klær tilpasset føre og årstid - dette er MYE viktigere enn en hvilken som helst "syrvival" pakke.

I tillegg har også jeg en slik bitteliten lommepakke med godsaker i lomma, først og fremst ment som reserve til det utstyret jeg ellers pleier ha i lomme, slire eller sekk. Slikt som reserve kompass, litt nødrep-ting, en backup-kniv, fyrtøy, fløyte, nylonline...

For våre forhold så er og blir de 9 fjellvettreglene uendelig mye viktigere enn en hvilken som helst survival pakke på markedet - eller andre produkter, for den saks skyld. Sikkerhet kjøpes ikke for penger, men oppnås først og fremst gjennom prosesser inni hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike pakker er ikke pakkene ... nyttige og kjekke ting, alt sammen. For eksempel har fiskesnøre og snaretråd (=ståltråd) sånn cirka 10.000 forskjellige nødrep-anvendelser.

Problemet med slike pakker er

1) de selges under påskudd av å berge liv og lemmer - "har du bare denne pakken så går det deg bra". Derfor sammenligner jeg dem med å kjøpe avlat eller magiske talismaner.

2) Hva som IKKE er i pakken. I våre forhold er ly for vind og vær sånn cirka 10.000 ganger viktigere enn fiskesnøre og det andre småtjafset som selger prakker på deg i de pakkene som er til salgs. Derfor har du med vindsekk, fjellduk eller tilsvarende.

Jeg er absolutt ikke dyktig i overlevelsesteknikker. Derfor har jeg stort sett alltid med meg en fornuftig pakket sekk på fjelltur, selv på dagstur. Slikt som en kart og kompass, ekstra genser, fjellduk, vann og mat. Og ikke minst har jeg på meg klær tilpasset føre og årstid - dette er MYE viktigere enn en hvilken som helst "syrvival" pakke.

I tillegg har også jeg en slik bitteliten lommepakke med godsaker i lomma, først og fremst ment som reserve til det utstyret jeg ellers pleier ha i lomme, slire eller sekk. Slikt som reserve kompass, litt nødrep-ting, en backup-kniv, fyrtøy, fløyte, nylonline...

For våre forhold så er og blir de 9 fjellvettreglene uendelig mye viktigere enn en hvilken som helst survival pakke på markedet - eller andre produkter, for den saks skyld. Sikkerhet kjøpes ikke for penger, men oppnås først og fremst gjennom prosesser inni hodet.

En overlevelsespakke velger du jo selv hva skal inneholde, som denne pakken som inneholder kniv, sprettert og taske for å fylle med det du har med deg..."kompass, litt nødrep-ting, en backup-kniv, fyrtøy, fløyte, nylonline..."

Det at folk selger ferdigpakker er jo helt greit, da kan de som ikke har peiling få seg en slik og derretter lage/mixe en egen variant som er tilpasset ditt område, "survival pakke" er jo bare et navn det har fått fordi du kan overleve på disse tingene som den inneholder eller rett og slett komme deg hjem fra byen med en hundrelapp til buss eller taxi som du hadde lagt i en liten dåse med "survival" ting i.

Det som er det viktigste overlevelses verktøyet over alle er jo visdom, men det er ikke altid mac gyver kan lage seg egene verktøy så derfor har vi med oss små "backup" ting som er vanskelige å reprodusere i naturen eller hvor du nå måtte være.

Uansett valg av overlevelses utstyr så må du teste det så snart som mulig slik at du kan finne ut at den pakka hær som jeg kjøpte og trodde kunne redde liv...faktisk er mere til hjelp for å ta liv... det finnes alt for mange dårlige produkter der ute så jeg anbefaler deg å lage en selv eller kjøp av de med erfaring og som kan stå for produktene sine.

Ha det gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi er veldig uenige, Jank og Ivan77.

Nei det tror ikke jeg heller =) følt bare for å legge til noen tanker hær, vi tenker jo heldigvis forskjellig alle sammen og derfor har muligheten til å dele og lære sammens med andre. Takk til Fjellforum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjanseløst. Helt unødvendig å ha med seg, og du vil treffe lettere med en skogslaget pil og bue mest sannsynlig.

Skal du ha survivalkniv trenger du ikke mer enn en god kniv, paracord rundt slira, et tennstål mellom paracorden så den sitter, et lite klokkekompass festa med paracord.

Noe mer enn det trenger du ikke på en kniv. Skal du drive å ha med deg sprettert kan du like gjerne ha en .22 pistol i sekken. Får ikke jakte med sprettert uansett og du vil mest sannsynlig bare skadeskyte det stakkars dyret du har funnet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjanseløst. Helt unødvendig å ha med seg, og du vil treffe lettere med en skogslaget pil og bue mest sannsynlig.

Skal du ha survivalkniv trenger du ikke mer enn en god kniv, paracord rundt slira, et tennstål mellom paracorden så den sitter, et lite klokkekompass festa med paracord.

Noe mer enn det trenger du ikke på en kniv. Skal du drive å ha med deg sprettert kan du like gjerne ha en .22 pistol i sekken. Får ikke jakte med sprettert uansett og du vil mest sannsynlig bare skadeskyte det stakkars dyret du har funnet deg.

Enig med du, men i USA og andre land er det faktisk lovlig å jakte med sprettert..ikke en sånn du lagde når du var 8 år... en selv laget bue og pil..joda funker det også men synes du undervurderer spretterten, vet det ikke er lovlig å jakte med men det er lov hvis det er snakk om en overlevelses situasjon. En .22 veier mere og er heller ikke lov å drive jakt med, vet at dette emnet er litt på kanten til å være litt tøysete men det hadde vert morro å få lagd en slik for å skyte blink men du venter på kaffen.

Noen som har tips på hvor man får kjøpt disse boltene som er brukt `

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du, men i USA og andre land er det faktisk lovlig å jakte med sprettert..ikke en sånn du lagde når du var 8 år... en selv laget bue og pil..joda funker det også men synes du undervurderer spretterten, vet det ikke er lovlig å jakte med men det er lov hvis det er snakk om en overlevelses situasjon. En .22 veier mere og er heller ikke lov å drive jakt med, vet at dette emnet er litt på kanten til å være litt tøysete men det hadde vert morro å få lagd en slik for å skyte blink men du venter på kaffen.

Noen som har tips på hvor man får kjøpt disse boltene som er brukt `

Ja i Usa er det lov, og skal heller ikke undervurdere en god sprettert.

Om du skal ha til å skyte blink mens du venter på kaffen ville jeg heller hatt med en sprettert enn å begynne å montere den der på kniven. For er vel ikke noe du har tenkt til å ha montert permanent?

Hva angår bolter kan en øyeskrue brukes: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=149770590

Evnt bare stikk ned på nermeste Jernia eller lignende å spør der, ta med bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i Usa er det lov, og skal heller ikke undervurdere en god sprettert.

Om du skal ha til å skyte blink mens du venter på kaffen ville jeg heller hatt med en sprettert enn å begynne å montere den der på kniven. For er vel ikke noe du har tenkt til å ha montert permanent?

Hva angår bolter kan en øyeskrue brukes: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=149770590

Evnt bare stikk ned på nermeste Jernia eller lignende å spør der, ta med bilde.

Takker for tips, skal sjekke neste gang jeg er i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser dette har jeg nesten vanskelig for å fatte at jeg har klart meg i skog, mark og fjell uten.

Nå kan det selvsagt tenkes at jeg har hatt ubegripelig flaks, da, det skal innrømmes!

;)

Jadada, ikke bare en liiiiten overdrivelse hær nei =) hehe

Greia er vell at man gjør alt til det mann vill det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.