Gå til innhold
  • Bli medlem

10 dagers tur å ski fra Graddis eller Lønsdal og sørover


Terrengwilly

Anbefalte innlegg

Gikk i april i år fra Katterjåkk (Riksgrensen) til Graddis, ønsker svært gjerne tips om ruter videre sørover for en tur på 8-10 dager med snitt 35-40 km pr dag (med hund) Sverige eller Norge eller begge deler. Alternativt utgangspunk er Lønsdal / Saltfjellet. Antar at turen gjennomføres i April 2011 og satster primært på overnatting i hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Det går et bra rutenett fra Lønsdal og sørover ut Nordland fylke. Merkingen er varierende, og det er ikke kvistet vinterstid, men terrengmessig er det kurant topografi - også for hunder, vil jeg anta.

Saltfjellet Fra Lønsdal og ut til Bolna er rimelig problemfritt, det samme gjelder Umbukta og over til og med Hattfjelldal.

E6 til Umbukta har jeg ikke nok kjennskap til (skal gjøre noe med det i helgen).

Børgefjell har jeg ikke vært i, men det er vel grundig beskrevet av der Lars Mönsen, inkludert hundekjøring på kryss og tvers.

Det er jevnt med hytter fra Lønsdal til og med Okstindane/Steikvasselv, lengre sør har jeg mindre kontroll på. Men en privat aktør samt en åpen reingjeterbu på Hattfjelldalsiden av Nordlandsruta er greit å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.