Gå til innhold
  • Bli medlem

Nanok Domus trio vs Helsport fjellheimen x-trem 3 camp


Geronimo

Anbefalte innlegg

Annonse

I denne tråden : https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21190&highlight=nanok+arcsis opplever en bruker at en stangkanal revner. På mitt Domus Trio er det en skarp kant i skjøtene på stengene. Hvis man trenger stengene med den skarpe enden fram, kan jeg forstå at kanalene kan ryke. Trer man de med den "snille" enden inn, må man imidlertid være forsiktig når man drar dem ut. Stengene kunne altså vært bedre.

En løsning jeg liker bedre på Nanok enn på Helsport er at kanalene er sydd i enden slik at man slipper å lete fram plastkoppen som stange skal inn i i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp solgt mitt fjellheimen x-trem 4 for å gå over til et mindre, og lettere telt. Tanken var da å gå over til Nanok Domus Trio, men sliter med nesten det samme som Geronimo.

Vekt-, pris- og fargemessig kommer Nanok DomusTrio etter mitt syn mye bedre ut enn Fjellheimen x-trem 3 camp. Hva resten angår er jeg ikke sikker. Har snakket med Nanok, og jeg forstod at de ikke har hatt noe rush av klager etter at de lanserte teltet, og de ikke hadde fått tilbakemelding på hverken teltduk som har revnet, eller stenger som har knekt som følge av vind.

Hva angår mindre kvalitetsvariasjoner på teltene, så skulle jeg tro at det nesten ikke er til å unngå at det dukker opp noen mandagstelt i en ny produksjonslinje.

Angående stangkanaler som er utsatt for slitasje, så vil det nok hjelpe å slipe over endene på stangseksjonene med fint sandpapir for å ta bort grader fra produksjonen.

Kvalitetsmessig vil jeg si at Helsport har gjort en fantastisk jobb med Fjellheimen x-trem teltene. Det har vært et veldig bra turfølge de siste to årene. Vekten kan du alltids forsvare med at det har tykkere stenger, og stormmatter. Grønnfargen har jeg imidlertid vanskeligere for å svelge.

For øvrig har også Helsport samme løsning som nanok når det gjelder at stangkanalen er sydd igjen i den ene enden.

Angående ventilasjon så ser det ut til at fjellheimen x-trem har større ventiler enn DomustTrio, men jeg er ikke sikker på hvor mye dette betyr. Min erfaring er at det uansett blir kondens / rim i teltet når det er kaldt eller fuktig ute. Men så lenge som det er vindstille er det vel begrenset hvor mye luftskifte man har i et telt uansett? Vet sannelig ikke hva jeg skal tenke.. ?

For min del tar jeg sjansen på å kutte ut stormmattene og sikkerheten med tykkere stenger, og valget burde da blitt Nanok DomusTrio. Men nei... Med fare for å bli beskyldt for å kuppe tråden, og svare på noe annet enn Geronimo spurte om, innfører jeg herved Hilleberg Nallo 3 GT som et alternativ. Her sparer man enda noen gram, samt får et mer gjennomprøvd produkt enn Domus Trio. Prismessig kommer det dog noe dårligere ut...

Videre innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten...

En forskjell på DomusTrio og Fjellheimen er åpningen til innerteltet. Helsport har 360grader glidelås slik at man kan glide bort nesten hele "døren" og klipse den fast når man vil ha full åpning. Det er mulig å gå ut av innerteltet ved å bare åpne halve døren. På DomusTrio er det ikke glidelås i bunnen, og du må derfor rulle sammen "døren" til bunn og stroppe den der når du skal ha det ryddig og åpent. For å komme seg ut av forteltet til Domusteltet på folkelig vis må man åpne hele glidelåsen. Løsningen til Helsport er helt klart mer elegant IMO.

En annen forskjell er at det ikke er myggnetting på ytterdøren til DomusTrio, men det henger nok sammen med at den ikke har stormmatter, og at det ikke blir myggtett i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.