Gå til innhold
  • Bli medlem

Dilemmaspalten


Anbefalte innlegg

Har et lite dilemma som jeg håper noen av dere der ute kan hjelpe meg med.

Har planlagt en lengre tur på Nordkalotten i sommer. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å starte med en måned i Lemmenjoki, så en måned på Enare/Vatsari og ut Munkelva til slutt. Hadde tenkt å fly til Ivalo, for så busse videre til Inari, men det vil kreve tre stopp med fly (Bergen-Riga-Helsinki-Ivalo) og i hvertfall to dager bortkasta reisetid. I tillegg ser jeg for meg ganske heftige gebyrer for overvekt, kanoen f.eks.

Ingen busser går (så vidt jeg vet) fra Kirkenes - Inari før i slutten av juni, og det blir uaktuelt å kaste bort hele juni. Derfor slo det meg at kanskje jeg heller skulle snu hele turen på hodet. Fly til Kirkenes, så følge Munkelva inn i Finland og videre til Vatsari.

Er det noen som har noen tips ang. evt. transportmuligheter som jeg har oversett? Taxi er også uaktuelt. Er ikke rik, liksom. Og ikke minst, er det noen som har fulgt Munkelva inn til Vatsari? Blir det bare motstrøms?

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg starter fra Kirkenes, så blir det ikke noe problem å komme seg hjem igjen. Bussene har startet opp sommerrutene sine da mine to turer er overgjort, en gang i juli/august. Problemet er som nevnt tidligere å komme seg fra Kirkenes til Inari i begynnelsen av juni. Prøver å søke meg frem til noen lokalbusser på både finsk og norsk side, men inte lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du deg til Karasjok? Denne tabellen går bare frem tom mai, men den 31/5 går det ihvertfall buss kl. 9.15 fra Karasjok som er fremme i Ivalo kl 12.45.

Takker! Det er ser ut til å funke, ja. Ikke lett å komme seg frem uten bil :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padlet fra Ivalo til Kirkenes i 2008. Det var en helt nydelig tur. Jeg ville personlig ikke ha padlet munkelva motstrøms, der har du veldig mye jobb selv om enkelte deler av elva er ganske rolig. Det er veldig mange bæringer i elva. Kan ikke huske presist, men anslår mellom 20-30 når du går motstrøms. I tilegg er det veldig tett vegitasjon langs munkelva som gjør bæringene krevende.

Vatsari til enare er helt uproblematisk, uansett hvilken vei du kommer. Du må bære uansett om du går medstrøm eller motstrøm fordi de fleste fallene er for brå. Ingen av bæringene er særlig lange eller krevende. Det er nesten ikke vegetasjon heller.

Jeg ville uansett anbefalt den andre retningen hvis du får anledning. Velger du å padle motstrøms i munkelva, så må du iallefall være instillt på å jobbe hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.