Gå til innhold
  • Bli medlem

Søndagsturen


REs

Anbefalte innlegg

Godt nytt år.

Like før jul ble Stavangerområdet velsignet med mer snø enn vi visst nok har hatt på 40 år. For noen var dette helt topp, mens for andre nesten en katastrofe.

Vel, jeg liker snø og vinter og like før nyttår begynte temperaturen å krype, for oss, unormalt langt nedover den blå skalaen. Nyttårsaften måtte jeg likevel ha meg en liten luftetur mens huset ble gjort i stand til feiring, og valget falt på sjøkanten fra Tungenes fyr og sørover. Her var det faktisk lite snø og lett å gå. Solskinn og klart kaldt vær. Litt isete, men ellers greit. Etter en stund satte jeg meg ned, fant frem termosen, tente et lite bål av noe drivved og koste meg over å være her, helt alene, på en så fin dag.

Det var en del fugler i området. Mest ender. Stokkand, krikkand, ærfugl, toppand, toppskarv og så var det faktisk en liten flokk med praktærfugl. Den er det ikke så ofte jeg ser. Det var fjære sjø. og i strandsonen var det en del småfugler som ikke var så lette å identifisere. Sikkert noen slags sniper eller sandløpere eller noe i den klassen.

Men det som undret meg var at det også fremdeles var både vipe og storspove. Jeg ville trodd at disse var reist sørover for lenge siden, men nei. Noen holder tydeligvis stand selv om det er full vinter. Vipa er jo på en måte Jærens nasjonalfugl, men jeg synes nå at storspoven er en av våre mest maiestetiske fugler like vel. Det varmet faktisk ganske godt å høre skrikene fra storspoven mens snøen og kulden prøver å ta kvelertak på oss. Håper bare at været holder seg så det kan bli noen flere turer både denne helgen og videre fremover i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter her og kikker på Fjellforum etter et mislykket forsøk på å gå fra Hå gamle prestegård til Varhaug.

Det var alt for mye is og sne. Lårhalsen trenger ikke slike utfordringer.

Det var altså på Tungenes vi skulle ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år :-)

Jeg har vært ute og gått en liten skitur sammen med min datter på 5 år i dag. Her på Nordmøre kom snøen for fullt på 4.juledag og det har nå snødd ca 60 cm på plena mi :) Før snøen kom fikk jeg noen fine fotturer til fjells i romjula, nå får jeg prøve meg på en skitur i mårra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN

Ja det var kanskje her du skulle vert.

Jeg er ikke så kjent med forholdene lenger sør nå vinterstid, men jeg gikk en gang fra Brusand til Bore, men det var på sommeren. Elers er det ganske fint å finne et stykke med mye stein når det er sjikkelig uvær. Jæren er flott i godt vær, men når naturkreftene virkelig tar tak og nordsjøen dundrer inn i fjæresteinene da føler man virkelig hvor liten man er i forhold til naturkreftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.