Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS og nøyaktighet


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Diskuterte litt med en kollega på morgenen her om nøyaktighet på en GPS. Jeg kjørte i dag til jobb på sykkel med både GPS og sykkelcomputer for å sammenligne litt for gøy. Han var skråsikker på at GPS var mest nøyaktig! Når jeg kom fram viste GPSen 6.11 km og sykkelcomputeren 6.25 km.

Hva er mest nøyaktig?

Når jeg sykler varierer GPSen ganske mye på km-måleren, jeg antar det er fordi den da ligger en stor feilmargin. Ofte 30-40 meter annerledes enn sykkelcomputeren. Når man sykler beveger man seg jo relativt sett ganske fort og med en stadig feil på 10 meter som logges hele tiden kan jo utslagene bli ganske steingale.

Min tolkning av at det til slutt blir sånn noenlunde er at feilen går i begge retninger så det utjevner seg noe etterhvert. Noen ganger måler den 10 meter foran, andre ganger 10 m bak reell posisjon. Det er eneste grunn til at det blir et akseptabelt sluttresultat, men vi snakker jo om et svært dårlig egnet måleinstrument i så fall da? Hadde den i sterk overvekt målt feil bare i en retning, f.eks stadig logget 10 m bakenfor så kunne jo sluttresultatet blitt ganske avsindig.

Han argumenterte med at sykkelcomputeren er så sårbar for feil hjulstr man legger inn. Det er jo sant, det skal godt gjøres å unngå en feil på minst 2-3 mm der. totale hjulstr er 2205 mm. 2 mm feil er 0,1% feil da. 10 m per km. 6 km så 60 meter feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at GPS'en vil ha samme feilmargin for hvert enkelt punkt den registrerer. Slik at du ikke får en akkumulert feil. Men GPS'en må anta at du beveger deg i rett linje mellom disse punktene, slik at hvis avstanden mellom punktene blir for stor, vil du nødvendigvis teoretisk sett få en noe kortere distansen en den du faktisk har tilbakelagt. Avstanden mellom disse punktene vil være avhengig av innstillinger og modell.

En sykkelkomputer er avhengig av korrekt antagelse på omkretsen av det hjulet du måler med, og den vil nødvendigvis akkumulere eventuelle avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at man ikke rører seg i det hele tatt. Når GPS'en da får en posisjon som varierer med 2-3 meter kanskje, så burde den etter hvert akkumulere en distanse - selv om man altså er i ro. På samme måte er det når man går. Spesielt i skogsterreng, og sikkert også når man sykler. Zoomer man inn på ruten vil den være litt sikk-sakk.

Jeg bruker et filter i Mapsource for å få korrekt distanse, og det er ganske mye kortere når det er filtrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at man ikke rører seg i det hele tatt. Når GPS'en da får en posisjon som varierer med 2-3 meter kanskje, så burde den etter hvert akkumulere en distanse - selv om man altså er i ro. På samme måte er det når man går. Spesielt i skogsterreng, og sikkert også når man sykler. Zoomer man inn på ruten vil den være litt sikk-sakk.

Joda, men det er en funksjon av samplingsintervall og hastighet. Kjører du bil og sampler hvert sekund blir det jo relativt riktig. Står du i ro og sampler hvert sekund blir det jo helt feil :wink: Forøvrig har GPSbabel mange fine filtreringsfunskjoner (http://www.gpsbabel.org/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.