chiraque Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Jeg lurer på om hvordan det er med and. Etter å ha skutt and hva gjør man? fryser den ned? tømmer blæra? noen som kan hjelpe meg med dette? Siter
knutis Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Gressender kan du henge hel til modning. Dykkender åpner du med en gang og tar ut innmat. Fiskender har jeg ikke erfaring med. Stokkandbryst er etter min mening noe av det beste viltet du kan få! Siter
chiraque Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 Lenge skal de henge da? kan de fryses? hvor lenge kan de isåfall ligge der? Siter
Trango Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Gjelder ikke 20 døgngrader som modningstid for ender også? Er det 5 grader skal den henge i fire dager osv. Siter
chiraque Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 jo 40 døgngrader.... men har hørt det er annerledes på ender og at blæra skal tømmes Siter
Leik Skrevet 22. august 2009 Skrevet 22. august 2009 Ukjent med det med blæra, mern jeg lar gressendene henge litt kortere enn annet fuglevilt, trenger ikke fullt så lang modningstid. Siter
chiraque Skrevet 22. august 2009 Forfatter Skrevet 22. august 2009 fryser du fuglen ned etterpå da? hørt at anda får en veldig spesiell smak, mer som en urin smak om den henges til modning? Siter
Lompa Skrevet 22. august 2009 Skrevet 22. august 2009 Modning handler om to ting, det ene er å mørne, det andre å frembringe smak. Gressender kan gjerne henge 40 døgngrader synes jeg, men ikke noe lenger. (Fiskeender har jeg sluttet å spise/jakte. De smaker tran uansett..) Etter det jeg har lært er mørningen klar etter ca 40 døgngrader på alt fuglevilt. Lengre henging fremkaller mer smak. Jeg snitter opp gattåpningen litt og drar tarmene ut med en T-formet ståltråd. Synes mer om å henge dem uten innmat, som man gjør med gåsa. Siter
chiraque Skrevet 22. august 2009 Forfatter Skrevet 22. august 2009 Okay da tror jeg at jeg prøver det så kan jeg legge inn igjen erfaringene.. takk for svar folkens Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.