Gå til innhold
  • Bli medlem

Hennesy hammock


gauperaa

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med disse? Ser ut som en veldig fin (komfortabel!) løsning under tregrensen. Ulempen er vel at man ikke kan ta utstyret (sekk osv) med inn slik som man kan i et telt. Det er heller ikke et oppholdsrom slik et telt kan være (spille kort osv). Som sololøsning må det likevel være ideelt. Slipper å lete etter teltplass. Det eneste man trenger er to trær eller andre festepunkter.

De har en modell som heter hyperlight som ikke veier mer enn 600g komplett. Den frister, men koster 229 dollar pluss 100(!) dollar i frakt. Litt vel stiv pris på frakten synes jeg.

http://hennessyhammock.com/

Hennessy%20Explorer%20Deluxe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med denne men har en DD-Travel Hammock som jeg kan anbefale på det varmeste, gode kvalitets sømmer, har dobbel bun for å legge underlag i, 2 lommer invendig, mygnett med glidelås og den kan settes opp som et telt på bakken også.

Den er også en god del rimeligere, er vist kommet en ny versjon men har ikke testet den da men du kan sikkert lese om den på nettsiden til DD-Hammock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Bestilte nettopp en Hennesy Hammock Expedition Asym - modell til 130 dollar inkl frakt (ebay). Skal skrive en post når jeg har fått testet den ut :D

Er du fornøyd med denne?

Jeg sikler litt på Hennessey Hammock Explorer Deluxe selv. Jeg må velge en av de store siden jeg er 195cm høy og veier oppimot 100kg. Frister å ha till bære-turer.

Ikke-bære-turer bruker jeg 20kg lavvu med 22kg ovn, men det blir litt drøyt når man skal gå mer enn noen hundre meter.

Noen som har handlet fra rvops.co.uk før forresten?

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte 1 hengekøye herfra, og fekk 1 gratis. Ser bra ut iallefall. Ikke fått testet den noe mer enn å ta den ut i stua

http://www.jakri.com/ftn1535.htm

TILBUD: Bestill ei turhengekøye og få to - for prisen av en.

Vår turhengekøye er kjempesmart. Du kan både ligge oppå den og inni den.

Bruk den på tur i skog og mark, og legg igjen teltet hjemme.

Du betaler totalt kr 198. Du sparer kr 198.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte 1 hengekøye herfra, og fekk 1 gratis. Ser bra ut iallefall. Ikke fått testet den noe mer enn å ta den ut i stua

http://www.jakri.com/ftn1535.htm

Man blir vel kvalt hvis man ligger i den med glidelåsen lukket? Eller er det kanskje ikke glidelås forresten? Vanskelig å se på bildene. Hva skal den tåle av vekt? Er stygt redd for at nylon ryker i sømmene når jeg deiser nedi der med mine nesten 100kg. Det var ikke noe å si på prisen hvertfall, men jeg ser egentlig etter "full pakke" løsning med myggnett og tak.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte fra Jakri jeg også, for å teste hvordan det var å sove i hengekøye, så da skriver jeg selv den informasjonen jeg var nysgjerrig på etter å ha ligget ute inatt i en av nyervervelsene :)

For å besvare mitt eget spørsmål først: Det var ikke glidelås, kun åpning midt på litt kortere enn totallengden.

Køya holdt vekta mi fint (oppunder 100kg). Den var nok litt i korteste laget for meg som er 195cm lang, men det fungerte greit. Våknet etpar ganger med lite blod i det nederste beinet, men det gjør jeg i telt også.

Temperaturen var ned mot null inatt. Hadde vanlig celleplast liggeunderlag og min trofaste anjungilak sovepose oppi der pluss lue, ullsokker, joggebukse og komagenser for sikkerhets skyld, hehe. Posen var vel såkalt -18C når den var ny for 15-20 år siden. Jeg frøs overhodet ikke og kunne sikkert klart meg med endel mindre bekledning.

Alt i alt kjempefornøyd. Absolutt verdt prisen synes jeg. Hadde det vært insekt-tid hadde jeg nok savnet myggnetting. Med tid og stunder blir det nok en Hennessey isteden siden jeg nå vet jeg kan sove greit i ei hengekøye og Hennessey ser ut som hengekøyenes Rolls Royce. Litt kjedelig om jeg hadde gjort bom-kjøp på en såpass dyr sak. Jeg får vel prøve å slite ut de 2 fra Jakri først nå.

Noen kjappe bilder med mobilkamera ble det også.

-Frikk

post-2907-133474689007_thumb.jpg

post-2907-133474689009_thumb.jpg

post-2907-133474689012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med denne?

Jeg sikler litt på Hennessey Hammock Explorer Deluxe selv. Jeg må velge en av de store siden jeg er 195cm høy og veier oppimot 100kg. Frister å ha till bære-turer.

Ikke-bære-turer bruker jeg 20kg lavvu med 22kg ovn, men det blir litt drøyt når man skal gå mer enn noen hundre meter.

Noen som har handlet fra rvops.co.uk før forresten?

-Frikk

Jepp, var godt fornøyd med den, men ga den til broren min og investerte i hengekøyenes svar på cadillacen: warbonnet blackbird :D. Fantastisk håndlaget produkt fra USA: http://warbonnetoutdoors.com/blackbirds.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackbirden er lettere ser jeg, men så er den jo uten tak også. Kortere enn den Hennessey'en jeg så på også. Nå blei jeg veldig nysgjerrig på hva du mener er bedre med Blackbirden. Flatere liggestilling? Bedre løsninger på inn/ut-stigning, lommer, festeanordning? Den tyngste er oppgitt til å tåle litt mer vekt ser jeg. Warbonnet Blackbird er jo et kulere navn selvfølgelig, men jeg får utifra at det er mer enn det som gjør at du liker den bedre? :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackbirden er lettere ser jeg, men så er den jo uten tak også. Kortere enn den Hennessey'en jeg så på også. Nå blei jeg veldig nysgjerrig på hva du mener er bedre med Blackbirden. Flatere liggestilling? Bedre løsninger på inn/ut-stigning, lommer, festeanordning? Den tyngste er oppgitt til å tåle litt mer vekt ser jeg. Warbonnet Blackbird er jo et kulere navn selvfølgelig, men jeg får utifra at det er mer enn det som gjør at du liker den bedre? :)

-Frikk

Den er:

- romsligere

- enda mer tilpasset å ligge på diagonalen, så ja man ligger hakket flatere

- "hylle" til høyre hvor man legge briller, bok osv

- glidelås på siden vs å gå inn nedenfra som på hennesyen. Sistnevnte er kult, men glidelås på siden er mest praktisk

- *mye* mer praktisk måte å henge den opp på (se videoen jeg henviser til nedenfor). Jeg har "webbing + carabiner"-varianten

- totalt sett bedre kvalitet på materialer, sømmer osv, dette er ikke masseproduserte greier

Ta en titt på den første videoen i bloggposten min :

http://goinglighter.blogspot.com/search/label/blackbird

Det er mannen bak blackbird som forklarer hvordan den henges opp m.m. Han syr også hengekøyene selv, det er en enmannsoperasjon. I tillegg har han underquilts, tarper osv.

PS! ja, den kommer uten tarp, så det må du kjøpe utenom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte litt mer etter jeg posta istad og sett videoer og slikt også nå. Footbox og hylle ser veldig smart ut ja. Jeg tror jeg får ønske meg en blackbird med dobbel duk + tarp ala Hennessey + snakeskins som virker veldig praktisk. Småskeptisk til lengden, men siden han lager dem i garasjen sin går det muligens an å bestille litt ekstra lang til mine 195cm. Den tid den sorg, får ta noen flere netter i billig-sakene før jeg endelig bestemmer meg for å bruke masse penger på dette eller ikke.

Bruker du fremdeles Exped Downmat 7 og funket det bedre/bra nok i Blackbirden enn i Hennessey?

Romslig-argumentet blir kanskje hipp som happ iogmed jeg så på Explorer Deluxe mens du hadde Expedition versjonen. Expedition er muligens også mindre egnet for å ligge på tvers enn Deluxe?

Tusen takk for svarene!

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte litt mer etter jeg posta istad og sett videoer og slikt også nå. Footbox og hylle ser veldig smart ut ja. Jeg tror jeg får ønske meg en blackbird med dobbel duk + tarp ala Hennessey + snakeskins som virker veldig praktisk. Småskeptisk til lengden, men siden han lager dem i garasjen sin går det muligens an å bestille litt ekstra lang til mine 195cm. Den tid den sorg, får ta noen flere netter i billig-sakene før jeg endelig bestemmer meg for å bruke masse penger på dette eller ikke.

Bruker du fremdeles Exped Downmat 7 og funket det bedre/bra nok i Blackbirden enn i Hennessey?

Romslig-argumentet blir kanskje hipp som happ iogmed jeg så på Explorer Deluxe mens du hadde Expedition versjonen. Expedition er muligens også mindre egnet for å ligge på tvers enn Deluxe?

Tusen takk for svarene!

-Frikk

Bare moro å svare på dette for det er ikke så mange her som interesserer seg for "hammocking" :). Hadde du bodd i Oslo kunne jeg demonstrert både hennesyen og blackbirden for deg.

Jeg tror ikke du vil ha problemer med å få plass i en Blackbird hvis du er 195cm, men du får evt høre hva han anbefaler.

Nei, jeg bruker ikke downmat 7 lenger fordi jeg kjøpt meg "underquilt", dvs en slags dundyne som man henger under/utenpå hengekøyen. Det er et lettere alternativ og mindre kronglete enn å bruke tradisjonelt liggeunderlag. Når det er sagt så er det enklere å bruke liggeunderlag hvis du bestiller tolags-blackbird (jeg har 1.1 double), for da har man jo en lomme å plassere det i.

Underquilten min kjøpte jeg fra te-wa (http://te-waunderquilts.blogspot.com/, også et enmannsfirma), men jeg vet at Warbonnet også har en som heter "Yeti". Det er en video av oppsett av den også på hjemmesiden hans. Legg merke til at disse er såkalte "2/3-length underquilts", dvs at de slutter litt nedenfor kneet og ved skuldrene. Man må derfor ha noe under bena også (feks en bit fra et skumunderlag), og en pute. Fins også i full lengde, men det koster selvfølgelig mer, og ikke minst veier mer, selv om vi ærlig talt ikke snakker om mye vekt her ettersom nesten alle bruker dun (800 fill power eller bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det. Med full pakke (tarp, hammock, kroker, under og over quilt) fra Warbonnet ble det selv med dagens hyggelige dollarkurs rundt regnet NOK 4500,- før frakt. Det er selvfølgelig rå-billig hvis alternativet var nytt highend telt, dun-underlag og dun-pose til norske priser, men likevel nok til at jeg får se det an litt. Ikke alt på lager heller. Jeg burde kanskje begynne å lese litt hammocking-forum, men er redd det blir altfor mange timer lesing på meg som jeg skulle ha brukt til andre ting slik det blir med det meste jeg føler entusiasme for, hehe.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke alt det i første omgang da :P. Hvis jeg var deg ville jeg begynt med Blackbirden, og brukt liggeunderlaget og soveposen du allerede har (evt brukt som quilt ved å åpne glidelåsen). I tillegg trenger du en tarp, noe du kan få skaffet deg billig. Sjekk feks denne til kun 20 dollar som flere på hammockforums.net bruker: http://www.bargainoutfitters.com/net/cb/cb.aspx?a=328267, eller den som Magasinet selger til 399 (3x3 m).

Entusiasme er gull - les i vei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lite man MÅ her i livet, hehe. Skal nok få brukt det jeg allerede har litt nå først så ikke utstyr/tur ratioen blir for høy. (Har akkurat vært og henta og prøvefyrt multifuel til lavvuen. Oppgradering fra svær jøtul støpejernsovn. Sånt som er fint til ikke-bære-turer) Den tarpen så fristende ut! Orker ikke styre med jetcarrier og slikt, men takk for tipset.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lite man MÅ her i livet, hehe. Skal nok få brukt det jeg allerede har litt nå først så ikke utstyr/tur ratioen blir for høy. (Har akkurat vært og henta og prøvefyrt multifuel til lavvuen. Oppgradering fra svær jøtul støpejernsovn. Sånt som er fint til ikke-bære-turer) Den tarpen så fristende ut! Orker ikke styre med jetcarrier og slikt, men takk for tipset.

-Frikk

Her er et par tarper til 50 dollar inkl frakt til Norge:

http://www.mosquitohammock.com/

Hvis du vil gå litt opp i pris, så finner du noen av de beste tarpene til hengekøyer her:

http://www.outdoorequipmentsupplier.com/products.html

(feks "standard" til 95 dollar)

Uansett, kos deg på tur med hengekøye! Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om dette i Soldier of Fortune Magazine og de hadde brukt det i over en uke i tropene i regntida. I følge reportasjen holdt det seg helt tett selv ved sterk vind og regn. Noe av det unike her er aman ikke blir liggende i en bananform og heller kan spenne hengekøye-teltet stramt. Mer om det finner du på denne videoen:

Det selges i Norge av Thøgerboats AS på www.telting.no. Her finner du og mange bilder og videoer.

Bildet under er fra bloggen telting.wordpress.com

post-8007-133474690865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har etter mange timer i den jakri hengekøya, studering av hammockforums og harde runder med selv-overtaling bestemt meg for å bestille en skikkelig turhengekøye og går for Cadillacen* men en gang: Warbonnet Blackbird. Jakri-produktet får heller få fast plass på terrassen :)

Så nå gleder jeg meg til å bruke den sammen med Chinook tarp enten 9'6"x9'6" eller 12'x9'6" (selv om jeg fikk meg litt frakt-sjokk)

*(Takk for tilførsel av brensel til grillene i hodet mitt går til Gauperaa)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forhandlere, om noen, er det som fører disse i USA? Skal over dammen om noen uker på sommerferie...

Hvordan er de å ligge i? Blir man liggende ganske fast som i en kokong? Eller er det litt rom for å bytte/endre liggestilling når man først har kommet seg oppi?

Ser ut som en veldig ineresant overnattingsmulighet. Grattis med kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

2 stk Warbonnet Blackbird 1.7 double layer har vært i hus en stund og jeg er kjempefornøyd hitil. På lørdag kom endelig mine 2 Chinook tarper også! (9'6"x9'6" og 12'x9'6")

Dette er ikke det letteste utstyret, men jeg er ikke altfor bortskjemt med å bære lett på turer, så dette er foreløpig lett nok for meg :D

Tror jeg kommer til å bruke den minste tarpen sjæl. Ekstra-hengekøya med større tarp får jeg se om jeg beholder til utlån eller om jeg selger den etterhvert. Foreløpig blir det tynt "vanlig" celleplast liggeunderlag mellom lagene i hengekøya og sovepose. Får se om jeg investerer i ferdiglagede under og over -quilts til høsten/vinteren eller om jeg prøver meg på å sy meg noe hjemmelaget.

Bilder fra testoppheng på klesstativet for å sammenligne tarpstørrelser. Skal få ordnet noen lengre snorer så tarpene kan settes opp bredere og mer ordentlig og noe annet enn tykt biltematau som "ridgeline", men tok bare tak i det første jeg fant etter å ha henta pakka på posten, hehe. (Tarpene tok over 2 mnd med billigste båtfrakt fra Cananda, så jeg var litt utålmodig :wink: )

-Frikk

post-2907-133474707423_thumb.jpg

post-2907-133474707431_thumb.jpg

post-2907-133474707438_thumb.jpg

post-2907-133474707443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.