Gå til innhold
  • Bli medlem

Lårings


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med lårings?

jeg driver å vurdere å kjøpe nye "3-sesongers" turbukse-løsning og har vurdert goretex, paclite,dermizax (sp?), softshell, bomull/polyester osv.

Det virker for meg som om turbuske er vanskelig fordi den skal fylle så mange forskjellige behov, den skal hverken være for varm og klam når sola skinner eller slippe gjennom vann på regntunge høstdager. Samtidig ønsker man noe som er både lett og slitesterkt og billig.

Så vidt jeg kan lese meg til er det knapt noe buske som klarer å være billig-lett-slitesterk-vanntett-pustende.

For relativt tørt vær ser det ut som om man kan få greie bomull/polyster bukser f.eks. fra Fjällräven eller Haglöfs som endel har anbefalt her på forumet(lett, slitesterk, billig, pustende). Så ser jeg at xxl selger lårings (vantett, slitesterk, billlig, lett) http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64885 til den nette sum av 200 kroner.

Ta denne buksen som utgangspunkt http://www.oslosportslager.no/produkt/haglöfs-mid-flex-pant-turbukse-med-softshell-herre-09-21084.aspx(sikkert mange andre alternativer her).

Da får du til billig-lett-slitesterk-vanntett-pustende, men en vekt på 130g+ 535g = 680 gram til en pris av

200kr+100 = 1200 kroner! Den totale "ekstra" vekten på ryggen i forhold til å Gore-Tex-løsningen er med andre ord kun 130 gram.

En GoreTex/Dermizax bukse kan på den andre siden fort koste 3000-4000 kroner, men er til gjengjeld kanskje noen hundre gram lettere.

Hva man har på overkroppen blir en annen diskusjon, men det bør være en lang jakke som dekker skrittet hvis man skal ha lårings.

Det er selvføligelig ikke så "kult" å gå i lårings som det er å gå i en GoreTex klatrebukse til 4000,-,

men er det det ikke litt befriende å snobbe litt ned i klesveien når man er på tur? Dessuten ser jeg for meg at lårings og polysterbuksa kan brukes lenge etter at klatrebuksa er kassert. Når sola skinner er du mindre klam enn kameraten i Gore-Tex-bukse og når det regner er du mindre våt enn han.

Hva sier dere? Fungerer lårings?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lårings funker fint det, til kryssing av bekker. Det blir imidlertid alt for klamt å gå i, selv i korte perioder. Jeg skulle i sommer krysse først én elv, så en annen ikke så mye lenger unna, og valgte derfor å ikke ta av låringsen på etappen mellom de to overfartene. På 4-500 meter var jeg blitt skikkelig våt og klam fra innsiden, selv om jeg gikk i relativt rolig tempo. Selv om de er mer åpne er det nesten like klamt som å gå i oljehyrebukse.

Helsport sine som du linker til funker forresten dårlig. Han som kryssa elva ved siden av meg brukte disse med ekstra snøring + gaffa i bunn, og ble likevel våt, mens jeg hadde Jerven sine med padding i bunn, og sto i elva og filma alle som gikk over uten at det kom vann gjennom.

Jerven lårings: https://jerven.secure.flexiweb.no/productview/19394852/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem for lange folk er at låringsene ofte er alt for korte. Særlig nå som jakkene blir kortere og kortere. Lite poeng i å gå med vanntett lårings når det kommer inn vann ovenfra.

Jerven sine er alt for korte. Jeg har laget meg et par ved å klippe opp ei billig regnbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boomstick: nå er det mulig jeg spør dumt, men kan problemet ha vært at det var en fin sommersdag? Da er det som kjent ganske klamt å gå i det meste? "Sommeren" i Trøndelagstraktene er jo stort sett 8 grader og yr, det er ytterst sjeldent det er både varmt vær og regn.

Ellers fikk jeg låne noen lårings i helga, av typen god-og-gammel, men de var som nevnt alt for lave og jeg ble våt ovenfra.... Det skal ikke være enkelt. Samtidig var det såpass surt og kalt at jeg lurer på om jeg hadde klart meg greit med et par forede helly-hansen regnbukser av typen helt-vanntett. Jeg får ta meg en tur neste helg det blir like dårlig vær og prøve :)

()

Jeg veide HH regnubksene og de veier jo skarve 300 gram. Hvis man kombinerer de med et par Bergans Microlight til finværsbruk(240g) er det snakk om en totalvekt på ca 550 gram, det er så lite at et par kraftige Gore-Tex bukser kan veie like mye, så da blir ikke vekt-argumentet for GT så sterk, tenker nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boomstick: nå er det mulig jeg spør dumt, men kan problemet ha vært at det var en fin sommersdag? Da er det som kjent ganske klamt å gå i det meste? "Sommeren" i Trøndelagstraktene er jo stort sett 8 grader og yr, det er ytterst sjeldent det er både varmt vær og regn.

Hehe, det var årets mai/juni-skifte i Femundsmarka, og det snødde faktisk såpass at det ble liggende et tynt hvitt lag til neste formiddag.

Men dette med klamhet er helt sikkert ganske individuelt, avhengig av hvor mye kroppens egen termostat står på. Selv går jeg gjerne i baris eller kun med tynt superundertøy under skalljakka og svetter hele året, mens andre har 2-3 lag og fryser. Samme gjelder på beina - noen går med stilongs, andre i fri sving under buksa.

Jeg prøvde meg med en paclite overtrekksbukse i hardt regnvær for noen helger siden, men ble blaut fra innsiden da også, selv med full lufting på sidene. For dem som kan gå med lårings uten å bli klamme er det sikkert en fin løsning, men jeg velger som regel heller å bli våt av våt lyng og regnvær enn av svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett dette, når regn eller "utrygt for regn" er den vanligste værtypen så må man enten kle seg sånn at man klarer å trives i regnet det, eller så må man vente til de få gangene det er meldt fint vær den helga du vil gå pluss at værmeldinga stemmer (altså sjeldent i denne landsdelen). Det er nesten så det hadde vært like greit med regnbukser med glidelås for lufting, så kunne man regulert sjøl i forhold til hvor mye man svetter/hvor mye det regner, de fleste Gore-Tex jakker har jo noe slikt under armene. Spørs om det er like lett å finne en tilsvarende god patent for buske da, måtte være glidelåser med "flapper" over for å hindre innsprut, og glidelåsene burde vært på lårene en plass, men jeg vet ikke helt hvordan det skulle fungert i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukse med membran kun i front fra kneet og opp - og rundt hele fra kneet og ned, burde kunne være et aktuelt produkt?!? Det er som oftest fremsiden av låret til over kneet man blir våt.

Bergans er "inne" på noe der, med sin ene variant av Hamrefjellbuksen, der det er Dermizax membran fra ca. kneet og ned.

Norrøna Vassfaret buksa mi har glidelåslufting på innsiden av lårene. Er "luftigere" å gå med når de er åpne, og har foreløpig ikke erfart å få inn noe vann den veien. Har tilgode å gå i høyt vierkratt ol. med åpen glidelås. Og - så er det vel "lov" å gå med frontglidelåsen åpen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glidelås på innsida av låret høres jo lurt ut med tanke på lufting uten at regnet kommer inn, men hvordan unngår du at glidelås-hempene gnisser mot lårene dine når de er trukket opp mot skrittet?

Det er den "nye" type "vanntette" glidelåser. De går ovenfra (noe under skrittet) og ned til rett over kneet. Det er små hemper, og har aldri verken tenkt, eller merket noe "gnissing. Er ikke spesielt hjulbeint heller :wink:

Tror Norrøna har denne løsningen på flere bukser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.