Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjendebu - Torfinnsbu via Svartdalspiggan


JohnB

Anbefalte innlegg

Annonse

Eg brukte over 15 timar frå Torfinnsbu til Gjendebu i fjor via Torfinnstindane, Kvitskardtinden og Mesmogtinden. :) I motsett retning tippar eg ca. 4 - 5 timar frå Gjendebu fram til søre Svartdalspiggen og 3 - 5 timar vidare til Torfinnsbu via Langedalen. Sørvestryggen ned frå Søre er markert med ein gul trekant på kartet i "Norges Fjelltopper over 2000 m". Det byr som regel ikkje på problem, men det er greitt å ha med ein taustubb. :)

Turrapporten min finn du her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17277&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

'>

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17277&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

post-1551-13347464148_thumb.jpg

post-1551-133474641488_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen som har peiling på hvor mange timer jeg må påregne på en tur fra Gjendebu til Torfinnsbu via Svartdalspiggan?

Er det problematisk å komme seg ned fra Søndre til Langedalsbandet?

Mvh

John

Hadde planlagt tur der mandag med svartdalspiggane inkl langedalstindane og mesmogtind. Pga uvær avbrutt tur på Store Svartdalspigg, hadde brukt ca 4 timer dit fra Gjendebu (hvorav 35 min pga den "nye", nå noen år gamle omleggingen av stien fra Gjendebu). Vet ikke helt tidsangivelsen videre, vi holdt et ok tempo uten å løpe av gårde til dit vi måtte snu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte over 15 timar frå Torfinnsbu til Gjendebu i fjor via Torfinnstindane, en Kvitskardtind og Mesmogtinden. :? I motsett retning tippar eg ca. 4 - 5 timar frå Gjendebu fram til søre Svartdalspiggen og 3 - 5 timar vidare til Torfinnsbu via Langedalen. Sørvestryggen ned frå Søre er markert med ein gul trekant på kartet i "Norges Fjelltopper over 2000 m". Det byr som regel ikkje på problem, men det er greitt å ha med ein taustubb. :?:

Spenstig tur med finne bilder, Gunner! Har lenge hatt kikk på Mesmogtind.

post-258-133474641929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte over 15 timar frå Torfinnsbu til Gjendebu i fjor via Torfinnstindane, Kvitskardtinden og Mesmogtinden. :D I motsett retning tippar eg ca. 4 - 5 timar frå Gjendebu fram til søre Svartdalspiggen og 3 - 5 timar vidare til Torfinnsbu via Langedalen. Sørvestryggen ned frå Søre er markert med ein gul trekant på kartet i "Norges Fjelltopper over 2000 m". Det byr som regel ikkje på problem, men det er greitt å ha med ein taustubb. :?:

Turrapporten min finn du her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17277&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

'>

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17277&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Kvitskardtingen og Torfinnstindane ligger i andre planer :D ,.... men Langedalstinden og Mesmogtinden er absolutte noen topper som det kan bli aktuelt å ta seg en tur oppom om vi ser at tiden holder :) I så fall blir det å ta med seg Midtre og Søre Langedalstinden, men der ser jeg det er en liten bre som må passeres. Noen som har noe erfaring med den breen? :?

Mvh

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:?: Hei Bjarne, dette stemmer bra med ruta mi. Den øvste ryggen vart altforfor bratt for meg, men det skal finnast ein hylleformasjon rundt grad 3 litt til venstre for ryggen. Eg leita litt etter denne, men fann ingen enkel veg til topps! Dermed kom eg opp i fleire bratte hamrar som måtte passerast mot vest. Det er nok fornuftig å ta av litt tidlegare frå søreggja og sikte omtrent midt på ryggen opp frå skardet mot Langedalstinden. Denne ryggen er enkel!

Til John: Det er lite igjen av breen på sørsida. Men så seint på sommaren kan det vere greitt med stegjern.

post-1551-133474641935_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hei Bjarne, dette stemmer bra med ruta mi. Den øvste ryggen vart altforfor bratt for meg, men det skal finnast ein hylleformasjon rundt grad 3 litt til venstre for ryggen. Eg leita litt etter denne, men fann ingen enkel veg til topps! Dermed kom eg opp i fleire bratte hamrar som måtte passerast mot vest. Det er nok fornuftig å ta av litt tidlegare frå søreggja og sikte omtrent midt på ryggen opp frå skardet mot Langedalstinden. Denne ryggen er enkel!

Hei Gunner, jeg forsøkte meg på Mesmogtind i 2006. Gikk opp ryggen fra Kvitskard; det var lett å komme seg opp der, men halvveis oppe så jeg opp i ett veldig stupp, og besluttet å

traversere tv inn over svaene for å komme opp vesteggen. Men da styggevær med regn og torden nærmet seg fra S snudde jeg, for der er livsfarlig å være på en fjelltopp i tordenvær :?:

Jeg har sett breføreren fra Gjendebu bruker å ta turister opp Svartdalsbreen til skaret SV for Mesmogtind, men sjøl vil ikke jeg gå opp den breen :?

Jeg er nylig reist tilbake til Danmark, etter å ha hatt mye guffet vær i Jotunheimen. Bare Uranostraversen ble gjennomført etter planen. Turbeskrivelse følger snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="gunner

Til John]

Takk gunner :-)

Men vet du om man MÅ gå på breen (mitt turfølge er meget skeptisk til breer :) ), har sett noen bilder blant annet hvor det ser ut som det skal kunne være mulig å gå i ytterkanten/nedkanten av breen, men bilder viser jo ikke hele sannheten alltid :?

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoet mitt frå Kvitskardtinden viser at det ligg ei bratt snøfonn under Langedalstinden. Dette ser ikkje ut som ein levande isbre med sprekker. :-) Det er sikkert blåis under snøen og ekstra glatt dersom det kjem litt nysnø, men det bør ikkje by på store problem å ta seg over til Midtre og Søre Langedalstinden med stegjern. Det kan også tenkjast at det er passasje i i nedre kant av snøfonna, men med stup og bratte svaberg på nedsida, vil eg ikkje satse på at dette er så enkelt. :?

For å vere sikker på å unngå brevandring, ville eg ha rappelert ned ryggen frå Langedalstinden. Dette er sannsynlegvis den raskaste ruta sørover. :)

post-1551-133474641946_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall blir det å ta med seg Midtre og Søre Langedalstinden, men der ser jeg det er en liten bre som må passeres. Noen som har noe erfaring med den breen? :)

Ja, har krysset den breen/fonna. Dette er mer en fonn, og faren for bresprekker skal ikke være stor der. Vi krysset opp denne etter søre og midtre Langedalstind i juli 2000, og på våt sommersnø var det helt greit å gå opp den uten hverken stegjern eller isøks. Vi skrådde oppover, og havnet litt til venstre for bunnen av skaret mellom Langedalstind og Mesmogtind. Se vedlagte bilde. Husker det øverst på breen var nokså bratt, og at jeg tenkte det var godt snøen var så løs.

Har lest om flere som har krysset denne fonna/breen, og ikke hørt om problemer. Gjengen fra tinderangling.no har denne turrapporten, hvor de også går på denne breen:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070904.php

På dette bildet går de på breen, og du ser litt hvordan det ser ut i nedre del av breen, om hvordan det kan være å runde breen i nedre kant:

http://www.tinderangling.no/Album/album070904/images/0709%2C3%2C4%2C5%2C6%2C8%20147.jpg

post-42-133474643367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoet mitt frå Kvitskardtinden viser at det ligg ei bratt snøfonn under Langedalstinden. Dette ser ikkje ut som ein levande isbre med sprekker. :) Det er sikkert blåis under snøen og ekstra glatt dersom det kjem litt nysnø, men det bør ikkje by på store problem å ta seg over til Midtre og Søre Langedalstinden med stegjern. Det kan også tenkjast at det er passasje i i nedre kant av snøfonna, men med stup og bratte svaberg på nedsida, vil eg ikkje satse på at dette er så enkelt. :D

For å vere sikker på å unngå brevandring, ville eg ha rappelert ned ryggen frå Langedalstinden. Dette er sannsynlegvis den raskaste ruta sørover. :twisted:

Sikkert, men siden vi hvis vi først går til Langedalstinden skal bort til Mesmogtinden også så satser vi nok på å gå ned fra skaret og tusle over fonna :)

Takk alle sammen for informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.