Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatrekurs


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Sjekk med Gekko Klatring. Om du får noen leksjoner av Chris Fossli så er det det beste du kan få i Oslo vil jeg tørre si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ikke for å kverulere, men i siste nummer av "Klattring" (nr 3 jul/aug 2006) står det på side 63 i høyre marg en notis om hvor du får klattrekurs.

kolsås klattreklubb

DNT fjellsport/bregruppa

Norges Guidene

Tinder og Banditter

Nord-Norsk klatreskole

SunnAlp

Bre og Fjell

Klatring og friluftsliv

Ingen av plassene er ført opp med adresse, trolig en glipp, da nybegynnere lite sannsynligvis allerede kan adressene utenatt. Kanskje opplegget er slik at elever skal rekrutteres internt fra slekta til instruktørene, på samme måte som hos Frimurerne. Isåfall vil jo offentliggjøring av adresser virke kontra-produktivt.

I samme notis står det også at man får full oversikt over alle kurs på www.fjellsportforum.no, noe som også viser seg å stemme.

edit : jeg tok feil av fjellforum og fjellsportforum

Jeg er glad for at jeg allerede har tatt de kursene jeg trenger, og ikke lenger er avhengig av hjelp fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke Kjiver (flott hjemmeside forresten) for linken til www.dnt-fjellsport.no/, jeg var ikke klar over at den fantes. Jeg innrømmer at jeg har driti meg ut, da jeg ikke kunne se forskjell på fjellforum og fjellsportforum, men sånt skjer. Heldigvis var jeg ikke oppe i høyden da jeg gjorde denne tabben, for da ville det fått konsekvenser.

Hvor mange kurs trenger mann for å klattre i fjellet ?

Svar : Antagelig ingen, pionerene var selvlærte, og ingen metode er bedre enn andre, det er kun snakk om smak og behag. Klatring er veldig enkelt, man løfter det ene benet over det andre, sparker fra, holder fast med hendene, og opp går det, se på apene sånn som de klatrer, og jeg tør påstå at alle aper i hele verden er selvlærte. Og på tross av mangel på kurs, er det utrolig få klatreulykker blant aper.

Selvfølgelig er det greit med kurs for å komme igang, hei, nå husker jeg forresten at det var slik jeg selv kom i gang, klatrekurset til DNT i Innerdalen 1985. Fulgte opp med grotteklattrekurs hos NGF i 1990 og tilkomstteknikkerkurs hos Aak i 2002. Men om jeg bruker det jeg lærte på kursene ?? Hmmm, sjeldent. Kom fram til bedre løsninger selv. Dessuten klatrer jeg mest alene, og ingen holder kurs i alene-klattring, så jeg innså tidlig i karrieren at jeg måtte bli selvlært.

Hmm, håper svaret var utfyllende og on-topic.

edit : er perfeksjonist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.