Tiri Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 Er det noen som kan fortelle meg hvilken blomst dette er? Siter
Tiri Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Skrevet 6. juni 2009 Snefresia? Fant ikke noe bilde på nettet da jeg googlet på snefresia, men det er kanskje et lokalt navn? Flere forslag? Siter
Rune Skrevet 6. juni 2009 Skrevet 6. juni 2009 Kan det være Mogop etter avblomstring? ___________________________ Rune. Siter
Vandrefalk Skrevet 6. juni 2009 Skrevet 6. juni 2009 Vanskelig bilde, dette.. får liksom ikke noen målestokk.. Mener å skimte noen Reinroser(?) i bakgrunnen, og de SER jo små ut i forhold.. Denne blomsten du har fotografert ser egentlig ut som den er avblomstret...? Siter
haraldn Skrevet 6. juni 2009 Skrevet 6. juni 2009 Kan det være Mogop etter avblomstring? ___________________________ Rune. Ja, det är det troligen. Det är i vart fall en i släktet Pulsatilla och det är ju inte Kubjølle (Pulsatilla pratensis) som f.ö. bara finns på några ställen i Østfold och några öar utanför Vestfold i Norge. Det skulle kunna vara Stor Kubjølle (Pulsatilla vilgaris) men det finns inte alls i Norge vad jag vet. Siter
runegutt123 Skrevet 6. juni 2009 Skrevet 6. juni 2009 Fant ikke noe bilde på nettet da jeg googlet på snefresia, men det er kanskje et lokalt navn? Flere forslag? Så gøy Snefresia, er alle former for hageblomster som står i nærheten av innkjørsel der det kjøres snefres. Trodde ikke den spøken skulle virke Takk Tiri, du har berga helga for meg:-) Siter
Tiri Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Skrevet 6. juni 2009 Så gøy Snefresia, er alle former for hageblomster som står i nærheten av innkjørsel der det kjøres snefres. Trodde ikke den spøken skulle virke Takk Tiri, du har berga helga for meg:-) Fresia er navn på en blomst så ja jeg trodde på spøken din . Men jeg lo godt da jeg googlet på det, for ja, det kom bare opp snøfreser av div merker . Siter
Tiri Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Skrevet 6. juni 2009 Da var det vist en avblomstret Mogop . Dette budre jeg vist . Takker for hjelpen!!! Siter
runegutt123 Skrevet 6. juni 2009 Skrevet 6. juni 2009 Aldri sett en Mogopp før, hverken i eller etter blomstring. Tror ikke den eksisterer her i mere polare strøk. Takker for ny lærdom. Lenge siden man hadde biologi. Siter
haraldn Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Aldri sett en Mogopp før, hverken i eller etter blomstring. Tror ikke den eksisterer her i mere polare strøk. Nej, den går til Tynset, Oppdal og Sunndal i nord enligt Norsk flora av Johannes Lid. Siter
Rune Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Mogop er en typisk fjellblomst. Man finner den bl.a. på Dovrefjell, Jotunheimen og de nærliggende fjellområdene. Den blomstrer i mai, så utseende tyder på at det kan være en Mogop. ______________________________ Rune. Siter
Tiri Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Skrevet 8. juni 2009 Legger inn et bilde har av Mogop i blomstring. Siter
Ivan77 Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 =) Kan Mogop spises, har den noen medisinske virkninger? Kult navn foresten! Siter
haraldn Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Mogop har vad jag vet inga kända medicinska verkningar. Jag skulle inte spisa den. Även om den inte är giftig så tror jag inte den är så nyttig. Den tillhör familjen Ranunculacae (Soleiefamilien) som innehåller en hel del giftiga växter, t.ex. Tyrihjelm, flera av Soleiene, Blåveis och Kvitsymre. Siter
Ivan77 Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Mogop har vad jag vet inga kända medicinska verkningar. Jag skulle inte spisa den. Även om den inte är giftig så tror jag inte den är så nyttig. Den tillhör familjen Ranunculacae (Soleiefamilien) som innehåller en hel del giftiga växter, t.ex. Tyrihjelm, flera av Soleiene, Blåveis och Kvitsymre. Takk =) skal ikke spise den jeg!!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.