Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Registerte rekordlite snø i Vest Jotunheime i påsken! I områdene rundt Turtagrø var allerede bare flekker og pill råtten snø..

- Planlegger en tur til Storebjørn/Veslebjørn mfl helgen rundt 1. Mai - er det noen som vet (tør spå) noe om forholdene på breen?

Bør vi planlegge med tau pga dette?

Annonse
Skrevet

vi gikk fra leirdalen to uker siden. Da tok vi sele på før breen, og gikk på der det ville være tryggest. Vi hørte godt at det var snøbro vi gikk på, men det var også det hele. Jeg ville nok gått med tau på vei oppover om jeg skulle gjort det igjen. Ta det i hvert fall med :D

Skrevet

Det er ikke vanlig å bruke tau dersom man følger løypen til topps fra Krossbu i begynnelsen av mai. Man ser konturene av sprekkområdene, og jeg vil tro det er ganske så trygt hvis man holder seg på god avstand fra disse.

Skrevet

Tanken var å gå fra Sognefjellssiden (Sognefjellshytta eller Krossbu), og jeg vet at det normalt ikke er påkrevd med 'sikring', men det er som sagt overraskende lite snø iår...Seler og tau medbringes for sikkerhetsskyld - takk for svar!

(PS: Tar gjerne oppdaterte tilbakemeldinger dersom noen tar turen de neste ukene..)

Skrevet
Tanken var å gå fra Sognefjellssiden (Sognefjellshytta eller Krossbu), og jeg vet at det normalt ikke er påkrevd med 'sikring', men det er som sagt overraskende lite snø iår...Seler og tau medbringes for sikkerhetsskyld - takk for svar!

(PS: Tar gjerne oppdaterte tilbakemeldinger dersom noen tar turen de neste ukene..)

Fra Krossbu: Unngå Bøverbrean, som er farlig hele året på grunn av svære sprekker. Velg Lierbrean :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Så returen over breen til Krossbu ble meget slitsom på det sykt tunge føret. ... Men en tur fikk vi oss selv om vi kunne vært heldigere med vær og forhold. ... Søraustre Smørstabbtinder og Storebjørn bakerst til venstre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.