Gå til innhold
  • Bli medlem

Eksellent helg i Jotunheimens forgård 14.-15. mars 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

For en uke! På onsdag hadde jeg en knalltur på Stetinden med flere, og denne helgen fikk jeg også to uforglemmelige dager.

Siden onkelen min hadde invitert oss på hyttetur på Beitostølen måtte jeg slå til med et par turplaner. På lørdag tok jeg Skaget (1685) og Nordre Langsua (1553) i fabelaktig påskevær, og på søndag ble det en mer vindfylt tur mot Mugnetinden (1737).

Det har vært en ubeklagelig start på turåret 2009, og vi tåler enda mer godvær! :)

Rapport og bilder: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/03/eksellent-helg-i-jotunheimens-forgard.html

post-3251-133474611777_thumb.jpg

post-3251-133474611787_thumb.jpg

post-3251-133474611818_thumb.jpg

post-3251-133474611843_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk endelig lest denne turrapporten nå Sondre. Ville kose meg med denne, da turen gikk til mine barndomsfjell. :lol:

Skaget er jo kjent og kjært, likeså Langsua. Begge ser vi rett mot fra stuevinduet i familiehytta på Yddestølen, sør for vannet Yddin. Skaget har jeg vært på selv, men Langsuene har jeg enda ikke kommet meg opp på, selv etter rundt 20 somre og 20 påsker i traktene der. Fattern og jeg hadde tenkt oss på Langsuene påsken 1984, men endte i stedet på Marsteinhøgda, mellom Langsuene og Skaget. Måtte le litt da du skrev om de endeløse flyene der oppe, for det var nettopp disse som endret vårt mål denne flotte dagen påsken 1984. Langsua ble rett og slett for drøyt. Marsteinhøgda var plutselig mye nærmere, så da gikk vi dit i stedet. Husker ennå godt returen over Skagsflye og følelesen av å stå stille, som om vi gikk på en tredemølle. :wink:

Den bommen der er litt kjip ja. Eneste mulighet er 40 kroner i mynter. For det gikk vel fremdeles ikke med kort eller faktura? Er i så fall dårlig i disse dager da så mange kun baserer seg på kort som betalingsmiddel. Har hatt et par lignende ”panikkopplevelser” selv ved bommer. Skal liksom fjellturen stoppe ved bommen… Skikkelig ”bomtur” da i så fall!

Takk for fin rapport Sondre! Og herlige bilder fra kjente trakter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig melding, Nils! :lol:

De flyene virker mye lengre i virkeligheten enn på kartet, ja. Hadde det ikke vært en så fin dag som det var, hadde jeg nok nøyd meg med Skaget.

Ja, følelsen av at turplanene gikk i vasken på grunn av bommen likte jeg ikke. Litt flaut å ringe på til fremmede tidlig på morgenen for å be om vekslepenger. :wink: Nei, de tilbyr fortsatt ikke bankkort. Godt det ikke ble bomtur, i alle fall!!

Flott område du (og noen andre på FF) har hytte i! Kort vei til Jotunheimen, du har panoramautsikt over store deler av Østlandet, skiløyper i skog og høyfjell etc. jeg er skikkelig misunnelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott område du (og noen andre på FF) har hytte i! Kort vei til Jotunheimen, du har panoramautsikt over store deler av Østlandet, skiløyper i skog og høyfjell etc. jeg er skikkelig misunnelig. :?

Ja, det du nevner her er helt perfekt for meg. Grensen mellom skog og snaufjell, lavere koller og skikkelig høyfjell. Sur vind en dag, ja da gikk skituren i skogsterreng. Knallvær, og vi duret avgårde til Jotunheimen, som bare ligger et langt steinkast unna. Jeg kunne ikke hatt hytte på et bedre sted.

Fra stuevinduet ser vi faktisk også Hjelledalstind og Falketind som to hoggtenner borte i vest. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theodor Caspari (1853 – 1948) var en dikter med sterk tilknytning til "Jotunheimens forgård."

"Ikke Jotunheimen, men dens "forgårder". For mig er verken fjellet, fjorden eller dalen det mest særpregede ved norsk natur. Fjell, fjord og dal kan man finne mangesteds i verden. Men vidda, det blomsterkledde – mosetjeldede viddehavet med det yndefulle navn "Fly", den finnes intet annet sted på kloden – jeg tar anglesaksiske globetrottere til vidne – enn i Norge. Vinsterflyen har alle viddas gode egenskaper: Stillheten, ensomheten, begrensningen, oversiktligheten, moseteppet, sjøene, elven og ørretfisket."

(Friluftsliv på Vinsterflyen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.