Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring og graviditet


Hans E. Thorsen

Anbefalte innlegg

Hallo der ute.

Jeg og kjæresten min klatrer sammen et par ganger i uka og det er veldig kult.

Nå har det seg slik at vi venter barn i slutten av juli, og med graviditeten melder det seg selvfølgelig noen spørsmål i forhold til forskjellige aktiviteter.

Vi vil veldig gjerne fortsette å klatre så lenge som mulig så fremt hun er i god form. Har blant annet sett at enkelte bruker kroppssele når magen blir større, og at enkelte gravide klatrer er det jo ikke tvil om.

I vintersesongen blir det snakk om inneklatring som jo er meget kontrollert, og for hennes del på topptau.

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer på området?

Vi vil jo ikke risikere noe og hvis man er usikker får det hele en bismak som ikke gjør det noe morsomt.

Har noen egne erfaringer fra klatring under graviditet?

(damer eller menn i samme situasjon som meg)

Har noen lest artikkler eller annen informasjon om dette som de kan henvise oss til?

Har noen spurt leger/speialister?

Er ikke ute etter ren spekulasjon her, men egne erfaringer eller troverdig informasjon som kan gi trygghet, slik at man ikke trenger å bekymre seg, eller eventuelt droppe klatringen hvis ekspertisen tilsier at det ikke er bra.

Men altså: Det dreier seg ikke om lange fall på led eller lignende, men innendørs topptauklatring.

Ikke så mye info om slikt på nettet, og mange som automatisk bare sier at det sikkert ikke er lurt fordi de ser for seg klatring som farlig i seg selv.

Blir veldig glad for svar!

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vært oppe før:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4556

Har ingen medisinsk bakgrunn, men dette gikk fint for oss når vi var i samme situasjon :) :

-Vi holdt oss innendørs i klatrevegg (20meter), Håkonshall på Lillehammer.

-kona brukte kroppssele og kun topptau tom 6-7mnd, deretter stopp.

- nå jeg gikk på led for å etablere topptau, så var sikrer's (kona) sentralløkke avbundet direkte til bolt i gulvet slik at belastning ved fall og rapell gikk utenom selen.

idag ville jeg i tillegg vurdert lettere innebuldring (med tjukkas under) og med lav sannsylighet for fall som veldig aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hallo der ute.

Har noen spurt leger/speialister?

Hilsen Hans

det er kjempestore individuelle forskjeller på hva en kvinne klarer under graviditet. mitt forslag er å snakke med legen og følge så sin egen kroppsklokke. mange av de jeg kjenner sier følgende: when the harness gets uncomfortable it's time to quit. men jeg kjenner også en som klatret da hun var 8 mnd. på vei, og kjørte 10 km på sykkel helt til siste dag. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.