Gå til innhold
  • Bli medlem

Aconcagua 08/09?


Pete1

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen andre som sitter med planer om å dra til Aconcagua kommende januar?

Har lekt med tanken ganske lenge. Det er uaktuelt for meg å bli med på en guidet ekspedisjon, og jeg tror det blir litt for ambisiøst å legge ut på noe som dette solo..

Noen der ute i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har definitivt planer om Aconcagua, men for mitt vedkommende blir det nok ikke aktuelt kommende januar, da jeg vil trenge et års tid på å spare penger og komme meg tilbake i noenlunde bra form.

Lykke til, og ikke glem å holde oss på forumet oppdatert! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Andesfjellene i desember/januar (4. år på rad :? ). Jeg vurderer en hit-and-run bestigning, altså bruke to uker på et annet fjell og samtidig bli skikkelig akklimatisert, for så å bruke færrest mulig dager på Aconcagua. FF-medlem Lyngve besteg fjellet på denne måten ifjor.

Hadde vært fint om du gidder å holde meg oppdatert om hva det blir til, for om ikke annet kan vi koordinere transport fra Mendoza, muldyr osv. Av jobbmessige grunner bør turen starte i romjulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på en kommersiell tur i fjor. Fin tur og veldig sosialt. Litt kjedelig var det å være såpass lenge i samme området og gå de samme bakkene opp og ned flere ganger. Mere interessant å akklimatisere på et annet fjell i nærheten, det er helt klart. Rimelig kommersielt er deg også rundt Aconcagua om man plages med slikt. Maipu skal visst være et flott fjell for akklimatisering sies det, uten at jeg har vært der selv.

Uansett bør dere ikke spare på akklimatiseringsdager, grådig kjipt å reise såpass langt og bruke såpass mye tid og penger og penger om man må gi seg noen hundre meter under toppen. Jeg fikk karet meg opp men hadde ikke særlig mye gå på.

post-480-133474581753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Andesfjellene i desember/januar (4. år på rad :lol: ). Jeg vurderer en hit-and-run bestigning, altså bruke to uker på et annet fjell og samtidig bli skikkelig akklimatisert, for så å bruke færrest mulig dager på Aconcagua. FF-medlem Lyngve besteg fjellet på denne måten ifjor.

Fin idé, men det der er ikke bare-bare. Husk at de fleste fjell i rimelig nærhet krever masse ressurser, mye fordi de har lite infrastruktur rundt seg. Og skal du akklimatisere skikkelig, må du høyt opp. Da bruker du masse tid og ressurser.

4 år på rad i Andesfjellene? Da vet du nok akkurat det. Hvor har du vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin idé, men det der er ikke bare-bare. Husk at de fleste fjell i rimelig nærhet krever masse ressurser, mye fordi de har lite infrastruktur rundt seg. Og skal du akklimatisere skikkelig, må du høyt opp. Da bruker du masse tid og ressurser.

4 år på rad i Andesfjellene? Da vet du nok akkurat det. Hvor har du vært?

Selvfølgelig tar det tid, men jeg synes ikke det er så mye styr og krever heller ikke så mye ressurser. Mercedario er bare 6 timers kjøring unna Mendoza og her blir man kjørt til 3100m slik at akklimatiseringen begynner samme dag. På returen kan man gå fra 5000m til 3100m på litt over en halv dag og være i Mendoza samme kveld. Noe av det samme gjelder for Olivares. Når det gjelder ressursbruken koster det USD 350 hver vei med 4WD. Delt på 2-3 stykker blir det ikke så ille. Det er dessuten ingen avgifter eller red tape på Mercedario.

For å ta et eksempel vil jeg heller bruke 14 dager på Mercedario for å bli skikkelig akklimatisert for så å slippe unna med 5 dager mindre på Aconcagua. :? Rart hva man gjør for å slippe unna med færrest mulig dager i kommers-helvete på Aconcagua. :D

Jeg har vært tre steder i Cajun del Maipo-området og hatt ett forsøk på Mercedario. I tillegg er det noen strender og surfespots som har blitt besøkt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, du er den Erik!

Hei igjen, vi traff hverandre på Itaka i Mendoza i januar.

Det er underlig hvor forskjellig mennesker er. Det ER mye mennesker på Aconcagua, men duverden hvor hyggelig jeg synes det er.... Jeg har vært på flere meget høye fjell hvor vi har vært helt alene, men å ha endel mennesker rundt seg synes nå jeg rett og slett er festlig. Sikkerhet gir det også.

Jeg ville ha gjort det omvendt; akklimatisert for Mecedario på Aconcagua...

Sør-Amerika og Andesfjellene i januar er et godt valg, jeg har selv vært der 4 ganger i løpet av de siste 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.