Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk 90 liter til maks 2500 - noen som har gode forslag


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny tursekk til en fjelltur jeg skal på i sommer. Sekken må først og fremst være god å ha på i tillegg til at den må ha regulerbart bæresystem, direkte åpning i front og generelt praktiske løsninger. Trenger hurtige råd, da jeg reiser om 2 uker. Trenger også forslag til solide og vanntette pakkposer til å pakke i (en til et skift, en til varm genser og lue o.l.). Legg helst til linker slik at de er lette å finne. Alle råd mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg refererer til Bergans:

# Glidelåslomme og flaske/skilomme nede på hver side, alle med enkel tilgang når du har sekken på ryggen

# Innvendig utstyrslomme og nettinglomme med glidelås

# Volum er inkludert dagstursekk

# Stor, halvmåneformet glidelås i front, slik at hele frontstykket på sekken kan åpnes. Gir god oversikt over innholdet. (Se detaljbilde)

1. Dagstursekken er den dummeste ideen jeg har sett på lenge. Her har Bergans bommet skikkelig. Den har ikke skikkelig med festepunkter, og blir en "heng og sleng" detalj som bare fører med seg mer vannlekasje, mer vekt, og tar vekk volum fra resten av sekken der det heller burde vært volum.

2. Se punktene ovenfor. Alle lommer, glidelåser osv. Dette gjør sekken mindre slitesterk, den vil lekke mer vann, og det er generelt bare mye tull som en bruker unødvendig mye tid på. Heller pakk en skikkelig sekk på en skikkelig måte, så er du mye bedre rustet.

3. Det er for mange unyttige detaljer. Vekten er bra den, men tenk på at vekten kunne vært enda bedre dersom Bergans hadde tenkt seg litt om.

Se heller på Bergans sin Finnmark-sekk. 100L, enkel konstruksjon, lett vekt, slitesterk. Alt du kan tenke deg. Dersom Bergans designer bæresystemet noen år frem i tid, har de laget det jeg vil kalle, en perfekt sekk.

Håper det ga deg noen argumenter i motsatt retning. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Trollhetta selv, men vet om flere som er fornøyd med sin.(Har derimot prøvd andre Bergans-modeller.)

Hvor mye detaljer som er på en sekk er en smakssak. Ta en titt og se om det passer deg eller ikke, den er tross alt ikke så ekstremt "nedstæsja". Sekker lekker vann uansett(bortsett fra de som er lagd helt vanntette selvfølgelig, f.eks. Naos) så la ikke det stoppe deg. Slik jeg ser det er heller ikke dagstursekken noe minus ettersom du ikke er nødt til å ha den hengende der. Den er vel snarere heller en eventuell bonus.

Er ikke noen spesielt stor fan av Bergans, men følte jeg måtte motargumentere litt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Trollhetta selv, men vet om flere som er fornøyd med sin.(Har derimot prøvd andre Bergans-modeller.)

Hvor mye detaljer som er på en sekk er en smakssak. Ta en titt og se om det passer deg eller ikke, den er tross alt ikke så ekstremt "nedstæsja". Sekker lekker vann uansett(bortsett fra de som er lagd helt vanntette selvfølgelig, f.eks. Naos) så la ikke det stoppe deg. Slik jeg ser det er heller ikke dagstursekken noe minus ettersom du ikke er nødt til å ha den hengende der. Den er vel snarere heller en eventuell bonus.

Er ikke noen spesielt stor fan av Bergans, men følte jeg måtte motargumentere litt :wink:

Jeg vil ikke si det er noe bonus. En god sekk skal kunne komprimeres mye, så den nesten blir som en stor dagstursekk (les: Her gjelder ikke Finnmark-sekken). Å kjøpe sekken for å ikke ha på dagstursekken, blir ulogisk i mine øyne.

Å legge vann trenger ikke være så binomisk som du fremstiller det. En sekk er ikke enten vanntett, eller ikke. Noen sekker er mer vanntette, men det vil dermed ikke si at sekken som lekte mindre enn den andre er vanntett. Jo mer en presser seg opp mot det vi kaller vanntett, jo bedre, og her vil jeg påstå at Bergans feiler.

Kjøp heller da Rondane 85L. Bra bæresystem, og rimelig enkel konstruksjon til Bergans å være. Koster dessuten bare 1,8 høvdinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at sekker har forskjellig grad av vanntetthet, men min erfaring er at det gjelder å pakke det man vil holde tørt vanntett inne i sekken uansett. Gjør man det trenger man ikke lenger tenke på hvor mye vann sekken holder i seg selv.

Er enig i at dagstursekken ikke har noe poeng om man ikke ønsker å ha den der, men synes ikke at en avtagbar ekstradetalj er en grunn til å ikke kjøpe sekken om sekkevolumet ellers er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at dagstursekken ikke har noe poeng om man ikke ønsker å ha den der, men synes ikke at en avtagbar ekstradetalj er en grunn til å ikke kjøpe sekken om sekkevolumet ellers er stort nok.

Volumet på sekken som er oppgitt er inkl. dagstusekk. Så kjøp heller Rondane 85L. Kjempesekk, som jeg hvertfall er fornøyd med. :P

Men MH, fint å få argumenter andre veien. Poenget med tråden er jo å hjelpe trådstarter til å gjøre et klokt valg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.