Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensing av vann


Anbefalte innlegg

Jeg skal en uke på Kilimanjaro og har fått råd om å ta med vannrensetabletter.

Jeg har sett flere ulike typer og er usikker på hva jeg skal velge.

* Lifesystems med jod (Vannet må drikkes umiddelbart, kan ikke stå. Tar gardia)

* Lifesystems med klor (Vannet kan drikkes når som helst. Smaker python)

* Katdyn Micropur (tar ikke amøber)

Har dere noen råd?

Takker,

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår du bruker iodin tabeletter fra lifesystem brukte dette på Aconcagua og det fungerte fint, men trur ikke vannet må drikkes umiddelbart men det kan ikke stå over lenger tid. Men som du selv sier klor har en langvarig effekt og er nok enda mer effektift men smaker pynton men det gjør i grunnen iodin også.

Du kan også kjøpe slike nøytraliserings tabeletter som skal fjerne smaken, men jeg fant ut at det beste alternative for å bli kvitt smaken var tørrsaft eks jada saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utvekslet litt e-post med Lifesystems, som lager både klor og jod-resepiller.

Når det kommer til jod, så står det på Sportsnett sine sider at man må drikke vannet straks og at det ikke holder. Det kan være en misforståelse. Jeg siterer fra dialogen med Richard White (Commercial Director, Lifemarque Limited):

Terje: I am about to purchase water purification tables. Your Iodine tablets are for "short term use only". What does this mean? How long, in hours, can I store the water after purification with Iodine?

Richard: The short term use means that Iodine can have an affect on the Thyroid gland if used by humans for a prolonged period. If you treat the water with iodine, it should stay purified indefinitely.

Terje: How log is a prolonged period? Is one week OK? How about four weeks?

Richard: 1 week is fine. 4 weeks should be okay, but if your family have any history of thyroid problems, it may be worth checking with your doctor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.