Gå til innhold
  • Bli medlem

Knallfiske i pinsen på hardangervidda.


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ville bare formidle det glade budskap etter en knalltur på Hardangervidda i pinsen rundt 10.mai. Mange er skeptiske til å isfiske etter ørret og har ingen tro på det. Etter min mening tar de grundig feil, noe som ettertrykkelig ble bevist på denne turen :D

Vi lasta opp pulken med lavvo, fiskeutstyr og edle dråper. Vi så ut som to pakkkameler på skitur. Svetten rant før vi hadde kommet ut av bilen og utstyr som fylte en hel Suburban hadde vi liten tro på å få med. Men så feil kan man ta, det er utrolig hvor høyt lass man kan pakke på en pulk :) Vel fremme etter mye slit slo vi opp lavvoen på en snøfri "rabb" og slappet av i lyngen med en iskald pils i bar overkropp i sola. Kunne det bli bedre? Ellers var det selvfølgelig snø på alle kanter. Gitaren hadde selvfølgelig sin plass på toppen av pulken og Hardangervidda blues ljomet utover viddene.

Så var det tid for å prøve fisket. Det er mye snø på fjellet iår og på toppen var det et tykt lag med hard skare. Under der var det et lag med stålis. Under der igjen var det et vannlag før det fortsatte med is og snø. Boret hadde to forlengere og var 1.80 langt. Det ble for kort. Vi måtte fjerne både skare og stålis for å få så stort hull at hele boret kunne bores langt ned i overvannet under stålisen. Tilsammen var det godt over to meter å bore gjennom.

Etter mye slit for å få et par hull var det godt å slippe en krok med en flott og solid markklyse ned i mørket. Det må sies at gleden var stor da vi etter 5 min dro opp den første ørreten på tett oppunder kiloen. At både steikefisker og kilosfisker fant veien opp hullet utover ettermiddagen gjorde ikke gleden og iveren mindre. Vi feiret måtelig med øl, konjakk og gammel dansk og ingen kan si at minuttfersk nystekt ørret ikke er den mest fantastiske rett på jord. Spesielt når den fortæres til solnedgangens spektakulære skue.

Tilsammen fikk vi flere kilosfisker og vi fikk tilsammen over 8-9 kg fisk. Og da har vi langt fra vært overivrige. Dette frister til gjentagelse. At nordavinden tok oss, temperaturen falt og hjemturen var strevsom, av både den ene og andre grunnen, det har ingen betydning. Fisken var med hjem, søpla var med hjem og lysten til å gjenta en slik tur ble så absolutt med hjem.

Hva kan jeg si? Dette kan umulig være annet enn en solskinnshistorie?

Mvh

Kjetil Kløve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makan til uflaks!

Jeg dro nemlig også opp til Hardangervidda i pinsen. Hadde gravd opp noe mark som jeg skulle bruke til isfiske. Fremkomstmidlet mitt er kite og pulk, men pga lite vind når jeg pakket ut av bilen på fredag droppet jeg en del vekt, herunder isbor og fiskeutstyr. (Alternativet hadde vært å ta med alt men da måtte jeg trolig ha gått på ski.) Det var topp å ligge i solen i bar overkropp og lese bok, men jeg skulle nok heller ha dratt opp noen ørreter ... Neste gang får jeg heller omprioritere og akseptere noe gåing om vinden blir svak.

Det høres forresten ut som dere hadde en flott tur. Jeg er misunnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.