Gå til innhold
  • Bli medlem

Erling

Aktiv medlem
  • Innlegg

    727
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutral

Om Erling

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Tiltredes Noe av det siste som ble vernet i Norge var Hallingskarvet. Komplett uforståelig siden området knapt kan brukes til noe næringsnyttig. Området fikk nasjonalparkstatus omtrent samtidig med Trillemarka som avstedkom en voldsom debatt. Få SP ut av regjering og avskaff kommunalt selvstyre sier jeg: da er det en viss mulighet for å beholde uberørt natur i Norge.
  2. Om det er Ousland eller Gjeldnes som er mest rutinert vet jeg ikke, det kan godt være Ousland, tror han har flere turer. Hvis man tar de to mest imponerende ekspedisjonene til Gjeldnes (krysse arktis og antarktis) mener jeg at Ousland ikke matcher det, og forsåvidt ingen andre heller. Med den vinklingen blir svaret Gjeldnes for meg. Synes Gjeldnes er coolere også Det hjelper å bo nær Oslo og være mye i media og der er Ousland flinkere selv om Gjeldnes etterhvert også har figurert en del i media.
  3. Jeg la jo ikke inn dette på Fjellforum for at vi skulle diskutere meningen med livet, hvorfor vi er her og hvor vi kommer fra. Tenkte bare dere ville se flotte vinterbilder fra Sunnmøre Var ikke bildene og filmingen spektakulær ? BBC er verdens beste TV-kanal og her synes jeg de har laget flotte vinterbilder fra Sunnmørsalpene.
  4. "Kvifor er vi her ? Kvar kjem vi frå ? Dette er dei store evige spørsmåla. Og det ligg til menneskenaturen å ville finne svara." BBC og professor Brian Cox dro til Sunnmøre for å kunne forklare dette. Episode 3 av 4 av BBC-serien "Universets Mysterium" starter i alle fall med disse spørsmålene og etterfølges av fantastiske vinterbilder fra Sunnmørsalpene og særlig fjellene rundt Hjørundfjorden. Mot slutten av programmet blir det enda mer vinterbilder fra Sunnmøre. Om noen ikke har sett dette programmet er det tilgjengelig på NRK nett_TV frem til 6.februar og finnes her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/823566/ Jeg sier bare : Kos dere ! Litt bakgrunnsinformasjon om innspillingen fra Sunnmøre her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7975000
  5. Jeg diskuterte med noen om hvem som er Norges største toppturentusiast, og min teori om at det er Sondre Kvambekk møtte ingen motforstillinger. Alderen hans tatt i betraktning tviler jeg på om det er noen som kommer i nærheten en gang. Det er ganske imponerende å ha besøkt så mange topper rundt i Norge når Skaugumåsen er en av de nærmeste toppene Og så håper jeg Sondre aldri vil prøve seg på K2, Annapurna eller Nanga Parbat. Disse fjellene er altfor farlige til at man skal kaste bort livet der. Matterhorn og Everest er vel farlig nok, men jeg forventer heller en progresjon med Matterhorn - andre topper i alpene - 5-6-7000 metere før en testtur til Cho Oyu. Om vi så får en rapport fra Everest avhenger om Sondre takler ekstrem høyde - det er det ikke alle som gjør. Uansett håper jeg Sondre er litt forsiktig fremover, så har vi fortsatt noen år med mange fine turraporter i vente
  6. Litt upresist kanskje, men måten de kom seg opp på fjellet tror jeg hadde liten sannhetsgehalt. Jeg tror også de overdrev hvor mye Karina gikk eller sto på ski. Og så lurer jeg på om helikopteret landet mellom Store og Midtre Ringstind. Der er det nasjonalpark. Jeg synes det har vært en veldig bra underholdningsserie og hadde vel neppe hengt meg opp i det jeg har skrevet hvis ikke NRK hadde kalt det en dokumentarserie. Få av turene oppover fjellet var særlig godt dokumentert.
  7. Så har siste episode av Oppdrag Sognefjorden rullet over TV-skjermen. Og hvis noen ikke har sett episodene kan dere få dem her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/731407/ Masse flott natur og freske folk som gjør mer eller mindre halsbrekkende stunt. Det mest hårreisende stuntet synes jeg var de to med wingsuit i 200km/t et par meter fra et steingjerde hvor resten av gjengen satt å så på. Litt mye matlaging og andre trege aktiviteter innimellom riktignok. Totalt sett synes jeg det var påfallende lite svette i programmet. Jeg sjekket rulleteksten, men der var kun Widerøe nevnt og de har vel ikke helikoptre. Vil ikke NRK på noen måte fortelle at det er brukt helikopter til de fleste av fjellene som det ble kjørt ned fra på ski eller hoppet fra Det hele handler vel om å fortelle en god historie, men jeg synes siste episode blir direkte pinlig når hele greia er så til de grader iscenesatt. Programmet titulerer seg med å være en dokumentarserie, men når turen til Store Ringstind liksom skal være transport med hundespann, men så er været for dårlig, så de tar heller helikopter en annen dag, eller kanskje et annet år, med pent vær (selvfølgelig uten å fortelle om det) da blir det i overkant pinlig. Bare for en å fortelle en rørende historie som har liten sannhetsgehalt. Jeg har vært oppe i Ringstindene et par ganger og kjente igjen Store og Midtre Ringstind og Stølsmaradalstind. Men jeg mistenker også en del kryssklipp fra andre områder. Jeg tror noen av dem var på flere topper enn Store Ringstind. Er det noen som vet hvilke fjell de også var på
  8. Ble ikke noe svar på denne tråden i fjor, så nå kan vi jo dra den frem igjen. Er det noen som har vært på skitur på Lodalskåpa våren 2011, eller kjenner til forholdene der, imøtekommes informasjon
  9. Må være aprilspøk. Tviler på 7-8 m/s. Og dette er teknisk sett ikke måten å gjøre det på (både det med jordkabel og sentralkraftnett er feil): "Etter planen skal parken på 110 MW kobles rett på det eksisterende sentralkraftnettet gjennom marka som går tett opptil Oppkuven. Koblingen opp mot sentralnettet vil gjøres med jordkabel og den interne mellom turbinene vil være jordkabel for å minimere naturinngrepene i området." Og så dementerer de den tekniske løsningen i neste avsnitt: "Det er god nettkapasitet nært parken" 110 MW betyr 30-40 møller. Dessuten er sagsgangen uhyre lang for alt som skal gjennom NVE. Det er ikke mulig at "Melding om bygging er levert til NVE" allerede nå når du som en Nordmarka-entusiast ikke har hørt om det før. Synes forøvrig ikke aprilspøken hverken var noe morsom eller "sånn aprilspøker skal være", for meningen må jo være å lure noen til å ringe inn protester, møte til protestdemonstrasjoner e.l.
  10. Og hvis jeg legger til at jeg regner meg som under middels erfaren tror jeg vi kan fastslå at jeg ikke vil merke forskjell på F12 og F13 bindinger. Derimot ser jeg at det er et poeng at F13 er mer solid bygget og vil holde lenger og ikke gå så lett i stykker. Og bindingen på mine ski var riktig plassert siden pilen på støvelen sto over det markerte tyngdepunktet på skien. Det er ikke så lenge siden jeg var på et kurs og lærte riktig innstilling av alpinbindinger, men er redd for at jeg har glemt litt om hvordan de fire skruene skal stilles. Men jeg husker at toppen på den bakerste skruen skulle flukte med bindingen - det var ikke han i butikken enig i. Jeg har for sikkerhets skyld levert utstyret til butikken med støvlene mine, så håper jeg de klarer å stille inn bindingene riktig. Jeg har lett etter en beskrivelse på nettet om hvordan alpintbindinger skal stilles. Er det noen som vet om det finnes Og ellers tusen takk for all info alle sammen
  11. Jeg tror ikke det er så skummelt om du først kommer deg utpå de regulerte vannene. Det er vel langs land og spesielt der det er litt bratt langs land det kan være oppsprukket slik at man faller nedi. Jeg pleier å holde god fart når jeg skal utpå slike vann, men det er sikkert ikke noe smart det heller. Har hørt om en som falt nedi en slik sprekk på et regulert vann, men husker ikke om han falt i vannet eller på land eller på ny is. Det var visst bare flaks at noen kom forbi og fant ham.
  12. Som man kan se av en annen tråd her inne har jeg bestilt K2 Backup ski med Marker F12 randonne-binding. Imidlertid har butikken utrolig nok klart å gjøre en del feil slik at jeg har fått Marker F13 Baron på skiene istedet. Dette er en tyngre og mer solid binding hvor en del detaljer er utført i stål i stedet for plast eller lær. Sikkert bedre å kjøre nedover med for gode skikjørere, men med mitt moderate nivå vil jeg ikke merke forskjell på annet enn at de er tyngre oppover med 2480 gram for paret i motsetning til ca 2020 gram for F12 ihht til Oslo sportslager sine sider. En annen kilde snakker om vektforskjell på "3 pounds 14 ounces compared to 5 pounds 6.4 ounces" som er vesentlig mer Jeg har vel på enmåte akseptert kjøpet siden jeg tok med skiene hjem, men de er overhodet ikke tilpasset støvlene jeg sa at jeg hadde og det er mye plass ved hælen. Med såpass mye rot er jeg også redd for at bindingen kan være feilplassert på skiene og plassert for langt foran eller bak i forhold til skiens tyngdepunkt. Er det noen som vet hvordan det skal være eller hvordan det kan kontrolleres på ski som har bindinger allerede Tar også gjerne mot synspunkter på Marker F10 eller F12 kontra Marker F13 Baron. Her er litt om F13: http://www.marker.net/en/products/The-Baron-13 Her er litt om F12: http://www.marker.net/en/products/Tour-F-12 Weight (pair) 1.750 g (S) / 1.785 g (L) w/o brake, with screws
  13. Reiser opp til Sunnmøre rett etter påske og blir der i 10 dager. Jeg tar heller med meg de gamle randonnéskiene og lar dem bli stående i Ålesund for bruk når jeg er på de kanter. Håper det fortsatt er muligheter for å ta noen rando-turer i Sunnmørsalpene eller på indre strøk av Sunnmøre selv om dette er så sent som første uka i mai. Du hadde jo et tips om å kjøre inn til Tressfjorden og gå opp derfra blant annet. Har ikke gitt opp håpet om Lodalskåpa heller jeg da
  14. Tusen takk for alle gode tips Nå er et par K2 Backup 181cm med Marker F12 til montering hos XXL på Gulskogen i Drammen. Jeg hadde vel klart meg med Marker F10, men butikken hadde ikke dem inne. Mangler bare skifeller. Det må jeg også sjekke, hvis ikke noen av dere har like gode tips angående skifeller
  15. Når jeg er 183 cm høy og 75 kg tung og en middelmådighet på ski, hvor lange bør disse K2 Backup skiene være Jeg ser de kommer i 181, 174, 167 og 160 cm. Jeg ser de har disse skiene på Oslo sportslager til 2499. Hvilken XXL-butikk har dem til 2000
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.