Gå til innhold
ungeberg

Snøfri fjelltur.

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er en liten familie som skal på fjelltur 19.-21.mai, hadde tenkt oss Blefjell området. Er det noen som vet om det lar seg gjøre nå, uten ski på bena? Evt. tips om andre områder som er uten snø nå? Er DNT medlem, så mulighetene er mange... Tenker oss ca. tre timer fra Oslo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur på hytta på Ble nå på søndag. Eriksbu og Sigridsbu ligger vesentlig høyere enn hytta mi. Du skimter Storeble i bakgrunnen, flekkbart, men store snøfelt.. Det er ikke bare gammel nysnø, bak hytta lå det 35 cm gammalsnø på myra.

Sveinsbufjell / Kolsjøområdet med utgangspunkt fra Raje eller Meheia er et sikrere valg. 1,5 t å kjøre fra Oslo

EirikW591ab98279c4f_Andersbu14.5.thumb.jpg.db43fa1deef0a9953f9a6bfa9e5c612a.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Kariann
      Planlegger en tur fra Lysebotn og over til Setesdalsheiene via Ådneram. Noen som vet hvor lenge snøen pleier å ligge i området? Er det mulig å gå til fots i slutten av juni? 
    • Av fjellgubben
      Hei, skal til Brasil om ikke lenge og i den anledning lurer jeg på om noen her på forumet har tips til flotte og sceniske fjellturer (gjerne med jungel approach) i dette området. Gjerne over flere dager og som krever telting.
      Ekstra bonus er selvsagt toppturer.
      Har to uker på meg fra midten av April
      Alle gode reiseerfaringer og tips tas også gjerne imot!
    • Av CarlHenrik
      Hei 
      Vi er to karer som skal planlegger å ta to langhelgs-turer (torsdag-søndag) dette året. Vi ønsker å legge disse til månedskifte mai/juni og august/september(oktober), utenom fellesferien.
      Litt av poenget med turen er at vi skal "jobbe" med flyskrekken til en av oss. Der selve belønningen er en tur i flott turområde. Så vi lurer på om noen har gode forslag til fjelltur i slutten av mai eller starten av juni der det er forholdsvist snøfritt. Vi bor rett utenfor Oslo, så utgangspunktet er OSL. Vi har sett litt på områdene rundt Bodø (Børvasstindane og Rago), men hører at mai/juni kanskje er litt tidlig i forhold til snøforhold. Noen med erfaringer her, eventuelt andre forslag?
      Er det noen som har erfaringer med andre områder fra f.eks Møre og Romsdal og nordover (sør for Saltfjellet)? Og hvordan er det å ta seg fra respektiv lufthavn til turens utgangspunkt. 
      Ellers er jo selvfølgelig alle tips velkommen. 
      Mvh
      Carl
    • Av tshansen
      Etter noen timer i løypa i går, med de splitter nye fjellskiene mine... tok eventyrlysten tak i meg på kveldingen. Kart, gps og sondering av snøforhold gjorde at jeg planla en litt lengre fjelltur i til tider krevende terreng. Værmeldingene skulle være bra store deler av dagen, men det ble sendt ut obs varsel for kvelden i dag. Siden jeg planla å gå store deler i lavlandet og daler lot jeg ikke værmeldingene stoppe meg.

Lekte meg litt med papirkart og navigasjons muligheten på Fenix 5x klokken la med frokosten. Satt inn et par veipunkt jeg kunne ha som referanse om mobildekning skulle være utilgjengelig. Greit å tørr trene litt sånn du kan det godt den dagen du virkelig har behov for det. 
      Startet turen fra hovedveien og de første 100 meterene var rimelig vanskelig tilkomst og gjorde at jeg holdt på å avbryte hele turen. Men sta som jeg er og etter et par klumsete fall, åpnet terregnet seg litt å gjorde turen langt mer hyggelig.

Det var ikke mye glid å snakke om, men man gikk veldig fint oppå snøen som bar preg av skare og bløt under. 
      Jeg gikk opp Langedalen til Svartholet før jeg fortsatte turen videre til Eiterdalen. Jeg husker å ha gått her en gang når jeg var guttunge, men det var på sommer å jeg hadde ikke anelse på hvor stien gikk.

Det var godt med is på vannet her, men ikke noe jeg sjanset på å bevege meg utpå. Har stor respekt for islagte vann. Solen gløttet gjennom skydekket noen timer å gå god påskestemning. Virkelig flott i fjellet i dag.

Her måtte jeg ha en liten stopp å sjekke kartet grundig. Jeg fikk ikke topografien til å stemme med kartet. Det var rett og slett ingen "dal" ut herfra. Å hvertfall ikke den veien ruten ville ha meg. Så jeg måtte gå en liten omvei og gjennom veldig bratt terreng med mye skog. Her var det bare å knekke innpå litt "bensin" før man kom seg opp til neste elv som skulle føre meg inn mot Eiterdalen.
      Jeg måtte sjekke kart flere ganger på plasser jeg var "sikker" på hvor jeg var og klarte omsider å finne en smal passasje som tok meg over en rygg, slik at jeg kunne renne ned til Gårdshuset i Eiterdalen.

Jeg hadde planer om å nyte en bedre middag og en kaffekopp eller to. Men været snudde fort. Det skyet til, ble flatt lys og vinden tok seg opp.... Faen! Skulle været slå til før tiden? Jeg må være ærlig å si at jeg ble småbekymret en liten stund. Heldigvis er det ikke mange høydemetrene opp fra Eiterdalen før jeg begynner på "nedfarten" mot hytten igjen. Så middag utgikk, å valgte å gå så raskt ned som mulig. Ville helst slippe å bli plaget av sterk vind og dårlig sikt på vei ned. 

Jeg begynte å bli godt mør i bena og gledet meg stort til å renne ned igjen. Bare sjarmøretappen igjen  Men helt så enkelt var det definitivt ikke. Jeg krumma nakken og satte utfor bakken. Det lugget godt under skiene og jeg stupte på trynet i første bakken  Hoho! Jeg slo meg ikke, men det gikk brått opp for meg at turen ned kom til å bli veldig slitsom....!!! Det var sjanseløst å renne på fornuftig måte. Å siden dalen var relativt smal med en stor elv i midten ble det mye banning og lite gøy. Kom heldigvis over et hjortetråkk, så jeg kunne ta av skiene å gå relativt greit ned på føttene siste kilometeren  
      Alt i alt en super dag i fjellet. Det fristet veldig til gjentagelse og det blir nok ikke lenge til jeg blir å finne nye fjell å tråkke i  

• Av Thomas_B
      Hei!
      Vi er et par stykker som tenker å sove under åpen himmel på Gaustatoppen nå i løpet av vinteren. Noen som har noen tips til denne turen? Tenker spesielt på om det er noen slags opptråkket sti på vinterstid, bør man ha truger, noen som har gjort dette før etc. Har også vært i kontakt med turistbyrået på Rjukan for å høre om det er noen lysforuresning der opp feks fra masten (kjipt hvis det er stjerneklart). Men de mente det ikke skulle være noe forstyrrende lys.
      Takker for alle tips og tilbakemeldinger!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive