Gå til innhold
  • Bli medlem

Kelly kettle


Lira

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Kelly kettle? Hva er intrykket av den i bruk sommer/vinter? Vinterstid så egner vel ikke vannkokeren seg så godt for snøsmelting, men det kan en jo evt gjøre med den tilhørende kjelen. Har en med borr og går hvor det er vann så er jo ikke det et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kelly Kettle har jeg hatt i 5-6 år. Verdens raskeste måte å koke vann på. Brukt sommer som vinter. Om vinteren har jeg en aluplate med masse små hull som kjelen står på, eller finner nåen stokker å sette den på. Så den ikke smelter seg ned. Så hvis målet er å koke vann. Da finner du ikke noe bedre. Det jeg ikke liker er formen, tar plass.. og lage noe annet en varmt vann, kan den ikke. Kan få til noe med ekstrasett. Men er ikke så praktisk. Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en kelly kettle camp stove i stål sist høst. Jeg er fornøyd med den, men den har også noen begrensninger.

Du kan ikke smelte sne i den, det er jo muligheten til å sette kjelestøtte på toppen - samtidig advarer produsenten mot å bruke brenneren uten vann i kammeret. Jeg har ikke prøvd dette.

Du kan heller ikke lage mat i den, den produserer bare varmt vann. Men til varm drikke, rettikoppen og REAL turmat er den god. Det er lett å få god varme i brennkammeret med småkvister og den varmer vann Ila minutter. Som en vedfyrt jetboil :)

Volum- og vektmessig er den litt for klumpete, i hvert fall "camp" modellen. Jeg kjøpte den store slik at hele familien på 5 får varm drikke samtidig på tur, men hadde nok klart meg med en "scout" og kunne heller kokt to runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt favoritt når det gjelder å koke vann raskt ! Anbefale de små modellene da det går kjapt å koke opp et par runder med vann. Og med litt tørr never, små furu/gran kvista eller furukongler så får en raskt igang et kok, og er det vind og blåst så spytter Kelly'N gjerne opp litt flammer av ren glede.

 

Vinterstid må en som nevnt ha et underlag, og evt tilgang til vann da åpningen på selve vanninntaket ikke er stedet får å putte på snø. Nå kommer det en "HOBO" - ring til Kelly Kettle i begynnelsen av mars i år, og den har jeg tro på. Legger ved en link her: 

 

Ellers har jeg den minste modellen i rustfritt og den mellomste i rustfritt stål, og det er jo litt mer vekt enn alu.modellen men på lenger sikt ( slikt jeg kjenner rustfritt stål ) så tåler de mer hardt bruk. 

 

Kan anbefale Kelly'N,  veldig greit når en må være forsiktig med åpen ild f.eks ( bare legg en stein under for å bevare grunnen under), lett å få igang og dønn sikker

 

Enten bestille rett fra Irland ( kjempegod service ) eller bruke den norske imp. http://www.draut.no som fører en del av modellene.

 

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!  Med den ringen der kan en jo faktisk smelte vann i en kjele om det skulle være nødvendig. Tror det må bli en sånnen på meg. Rustfritt stål må det nok bli på meg, så slipper jeg å tenke på hvordan den blir behandlet. Vinterstid er det greit med en stor en, da blir den bare puttet i pulken -bikkjene drar den, men sommerstid burde jeg hatt en som ikke er så stor.. Får vurdere litt fram og tilbake med å lage vann en eller to ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøp Ordning på Ikea til 39 kr. Litt vinkelsliperarbeid, og Kelly`n kan brukes som et lite bål med stativ.

Da er det mulighet for både varmt vann eller varm mat og vi er vel innenfor det lovlige hele året også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.