Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonne vs twintip


darni

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger allerede neste sesong :-)

Skal begynne med toppturer.

Har kun en fortid med kjøring på irrgamle slalomski. Mest i anlegg, men også litt off-pist.

Er blitt anbefalt å kjøpe twintipski med randonne bindinger og ikke ransonne ski.

Noen erfaringer?

Blir nok mest kjøring i puddersnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at eg skal uttale meg om dine skiferdigheter så er mitt inntrykk at

dei fleste som kjøper twintip ikkje har bruk for det. Om du ikkje hopper

og lander baklengs bør du gå for randonnéeski.

Twintipski er også vanskelegare å få sett ned i snøen, noko som er greit å

kunne gjøre på toppturer.

På pluss siden for twintip så kan det nevnes at dei skal være enklere å komme

ut av svingen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twintip er ski med tupp i begge ender. Det finnes smale twintip ski, og det finnes brede twintips.

Du kan i liten grad kalle en ski for en randoneeski. Tror du blingser litt her.

Dra til en sportsbutikk sammen med pappaen din og få hjelp av noen som har litt peiling.

Hva slags ski, bindinger og sko du trenger avhenger av ferdigheter, vekt, hvilket terreng du skal bevege deg i og mye annet. Sjekk ut friflyt.no og let litt på brukertester av ulikt utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alpinskiene jeg bruker til randonnee har tupp foran og går litt opp bak uten å være tupp. De har 30 m radius innsving, er 183 cm lange, 124 mm brede foran og ca 118 bak. Bindingen er stilt i normal posisjon (ikke sentrert) og er av typen fritschi freeride extrem. Bruker vanlige alpinsko i disse, men ser etter noe lettere.

Så hvis du skal kjøpe deg utstyr må du velge mellom utstyr som kan gås opp og kjøres ordentlig ned i den ene enden av skalaen, eller superlett utstyr som muligens er kjipere å kjøre ned igjen. Også fins det en hel del i midten som blir diskutert ekstra mye.

Hvis målet er løssnøkjøring bør du ikke velge en ski som er like bred foran og bak (symmetrisk) eller sentermontert binding. Du blir bakstyrt og bakvektig hvis du i det hele tatt klarer å kjøre. Ekstra kjipt i bratt skog! Dersom du driver med triksing og spins og trenger ski til dette så går det selvfølgelig an. I såfall anbefaler jeg Marker Duke som binding. Husk at det er ekstra vanskelig å få hjelp når ting går galt i fjellheimen...

Våren er en fin tid å kjøpe skiutstyr, men vær kjapp for mange pakker sitt ned nå.

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.