Gå til innhold
  • Bli medlem

Flyvrak LN-HHM


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk til deg også Ragnar. Regnet med at denne ruta er vinterstengt selv om det er asfalt. Når en ser på luftfotoet så er det mye som peker i retning av at dette opprinnelig er en anleggsvei etter vannkraftutbyggingen, og da er det også ofte bomvei og eller vinterstengt.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nå la saken " henge" litt på Forumet nå så kan vi ta en oppsummering etter noen dager å se hvilke muligheter en har.

Kølla!

Jeg ble litt nysgjerrig på hva du hadde.

agno!

Du har et forslag som så absolutt burde være noe av det første å sjekke nermere. Øvelse er ingen dum ide.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr springsteen!

Jeg undres hvor du står hen når det gjelder natur og miljø hvis ikke dette handler om det samme.

Hvis du ikke har noe annet enn dine sure oppstøt å komme med så ser jeg helst at du finner deg et annet tema. Hva jeg og andre her i forumet bruker kreftene på angår deg ikke en millimeter, og din mening om det kan du heretter holde for deg selv.

Tviler på at din negative instilling til andres engasjemang er noe spesiellt representativ i forumet, -heldigvis.

Per :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe annet enn dine sure oppstøt å komme med så ser jeg helst at du finner deg et annet tema. Hva jeg og andre her i forumet bruker kreftene på angår deg ikke en millimeter, og din mening om det kan du heretter holde for deg selv.

Er ikke en av forumets hensikter nettopp diskusjon og meningsutvekslinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr springsteen!

Jeg undres hvor du står hen når det gjelder natur og miljø hvis ikke dette handler om det samme.

Hvis du ikke har noe annet enn dine sure oppstøt å komme med så ser jeg helst at du finner deg et annet tema. Hva jeg og andre her i forumet bruker kreftene på angår deg ikke en millimeter, og din mening om det kan du heretter holde for deg selv.

Tviler på at din negative instilling til andres engasjemang er noe spesiellt representativ i forumet, -heldigvis.

Per :wink:

Fjellforum!!

Altså er det til for å diskutere, ikke bare slikke hverandre på ryggen! Jeg synes faktisk du er i overkant dum, men det er jo ikke forbudt å være det... Selv om du har en kjepphest, så har du bare å godta at ikke alle er enig med deg.

Din tur med snøskooter for å hente flyet er uendelig mye mer negativ, både for naturen i området og for klodens miljø, enn at det ligger 300 kg metall i et vann.

Mine sure oppstøt lar seg ikke kneble av en minidiktator som ikke tenker lengre enn til sin egen lekegrind.

Vi høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ble FORBANNA på deg springsteen, men det har du egentlig bare deg selv å takke for. Det var ikke akkurat en så veldig positiv vinkling du hadde da du ufint kommenterte det som vi prata om her på forumet. Det var en veldig underlig måte å tilnerme seg en diskusjon på som du sier at du ønsker å gjøre.

At noen faktisk ville rydde vekk et flyvrak burde du heller takke for å ønske lykke til, og når du nevner bruk av snøskuter så er jeg helt enig. Men dette kunne du ha sagt, at du var uenig i bruk av snøskuter. Da får du være med i meningsutvekslingen og blir hørt, selv om vi er uenig i hvordan VI disponerer vår tid og krefter.

Dine videre karakteristikker av meg vil jeg ikke kommentere overhode. Jeg angrer min utblåsning overfor deg, og det samme håper jeg du kan gjøre overfor meg.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobber på 330skvadron. Må eventuellt klareres på en del nivåer, men det kan sjekkes ut.

Ken

Dette må jo være rett mann. 330 har utstyret og kunnskapen om hvordan håndtere dette. Når han så tilbyr seg å undersøke er det veldig bra. Det er ellers ikke så enkelt å "finne fram" til rette beslutningstager. Bra initiativ, Kølla ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kølla, veldig OK!

Det var noe slikt jeg hadde mistanke om ja. (begynte å lure på om du jobbet i politiet.he,he). En skal se at dette løser seg greit . Har snakket med Norsk Aero klubb som vil ha historien med bilder etter hvert. Det er som flere tidlig i forumet påengterer veldig merkelig at et flyvrak har blitt liggende i 30 år på tross av liten størrelse. Det var vel det som var trådstarters agenda også.

Hva synes dere om å sette avisene, e.v. nær-TV på saken? Dette setter jo ofte fortgang i saker og ting. Disse kan jo ofte oppfattes som hurtigarbeidende kommiteer.

Springsteen! Har du lest Ragnars artikkel om Heibergtunet Storevatn? Dette må være snadderstoff for deg som jeg har forstått er en ivrig reinjeger.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine videre karakteristikker av meg vil jeg ikke kommentere overhode. Jeg angrer min utblåsning overfor deg, og det samme håper jeg du kan gjøre overfor meg.

Jeg er sjelden langsint, ei heller denne gang. Jeg skåler gjerne i fjellvann om vi engang møtes 1400 m.o.h.!

Beklager at jeg ble FORBANNA på deg springsteen, men det har du egentlig bare deg selv å takke for. Det var ikke akkurat en så veldig positiv vinkling du hadde da du ufint kommenterte det som vi prata om her på forumet. Det var en veldig underlig måte å tilnerme seg en diskusjon på som du sier at du ønsker å gjøre.

At noen faktisk ville rydde vekk et flyvrak burde du heller takke for å ønske lykke til, og når du nevner bruk av snøskuter så er jeg helt enig. Men dette kunne du ha sagt, at du var uenig i bruk av snøskuter. Da får du være med i meningsutvekslingen og blir hørt, selv om vi er uenig i hvordan VI disponerer vår tid og krefter.

Nå skal jeg forsøke å fortsett litt mer avslappet. Jeg skrev:

Hva gjør det om det ligger et gammelt flyvrak der? Det skader ingen og er et minnesmerke over en flyver.

Og:

Vi har ikke mye å klage på om det ikke finns større problem i norske fjell enn noen kg metall...

Legg heller kreftene på noe som virkelig er til nytte for natur og miljø!

Positivt vinklet var det av naturlige årsaker ikke, men jeg forstår ikke at du mener det var ufint? Det var, som jeg ser det, innlegg for å forsøke og skape debatt i en "halleluja-tråd".

Jeg tror at kreftene som legges på dette flyet kan brukes til å fjerne 10 bilvrak fra naturen, eller hvorfor ikke gå i fjærestenene og plukke noen sekker søppel?

Det jeg vil få frem er at man skal forsøke å få mest mulig resultat pr. krone og time som legges på miljøvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springsteen! Har du lest Ragnars artikkel om Heibergtunet Storevatn? Dette må være snadderstoff for deg som jeg har forstått er en ivrig reinjeger.

Per

Nix!

Forsøkte å søke på "heibergtunet", men det var bare denne tråden som kom opp...

Ivrig er jeg, og nå er jeg ganske bekymret for årets jakt. Under høstens jakt gikk jeg i stykker en menisk, så nå står jeg i kø for operasjon. Er dessverre redd den kommer for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ber om at flyvraket får ligge i fred en stund til.

Mitt navn er Roger Jernæs, og jeg er sønn til flyveren, Gullik Jernæs som forulykket med LN-HHM 23. mai 1978. Vi pårørende, har ikke vært klar over at vraket ikke ble fjernet med en gang havarikommisjonen var ferdig med sin jobb. Jeg fikk greie på det via en gammel klassekamerat for to år siden, som lurte på om jeg hadde vært der og sett vraket. Han hadde jaktet med folk som var kjent i området. Ble ganske satt ut da jeg fikk høre dette. Har brukt litt tid på å fordøye og tenke på hva eller hvordan dette skulle gripes an. Har helt siden 1978 hatt et ønske og trang til å oppsøke stedet, men har latt det bero i solidaritet med resten av familien. Min mor, sliter fortsatt med dette, og har en stor sorg i seg den dag i dag. Fikk greie på dette forumet for et par uker siden, og håper at vraket kan få ligge i fred en stund til. Vi har et stort ønske om å ha en minnestund ved vraket før vi setter igang og sørger for at det som er igjen av vraket blir ryddet opp. Vi i familien vil helst at dette foregår i vår egen regi. Dette skal vi gjøre så raskt vi kan. Takker på forhånd for den respekt dere viser min fars minne.

Med vennlig hilsen Roger Jernæs

Ps:

Kan treffes på tlf: 92826391

Hører gjerne fra dere som har interesse eller fakta vedrørende saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roger.

Leit å høre om din far som omkom i ulykka.

Med ett kom tragedien så mye nærmere oss som bare har lurt på

årsaken til at vraket lå der.

Det var vel derfor jeg startet tråden her i fjor høst.

Håper ditt arbeid videre med saken kan være til hjelp

for deg og din familie.

Med hilsen Dag Gullesen, Evje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

Kom over dette vraket ( 20.7.10 ) da vi gikk på " feil " side av storevatn i forhold til turistforeningens rute fra Taumevatn hytta til Storevatn hytta. Det kom relativt brått på og gjorde i grunnen ikke mye av seg. Man skal ikke gå så mange metrene før en ikke legger merke til at det ligger der. Vi har jo fått vite om den tragiske historien bak havariet i dette forumet. Familien får avgjøre hva som skal gjøres med vraket - men det sjenerte ikke meg, i motsetning til den triste bakgrunnen.

Hilsen

Rolf Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.