Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Det står at den er til parafinbaserte varmeovner, vekebrennere og pottebrennere. Innhold er: Parrafiner normal C5-20 (C 10-14).

Er ikke sikkert dette er noe for primuser da? Jeg kan jo basere meg på å fyre min 111 T på bensin da, jeg bruker det på min MSR Dragonfly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Hvilken modell er den "beste" til vinterbruk, når den skal være stille, driftssikker, og brukes til både matlaging (ikke for sentrert flamme) og oppvarming av telt?

Den skal fraktes i pulk, så størrelse og vekt er underordnet de ovennevnte kriterier.

Den må også være enkelt oppbygd, med få deler, og de deler som er må være forholdsvis enkle å få tak i.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret var ikke helt fornøyd med 111 så de satte i gang egen utvikling sammen med FFI (og NTNU???) på midten av 90-tallet.

Soldat 2000 primussen ble resultatet.... "ubrukelig".

Dagens primus i er fortsatt 111! ;-)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som har sett det, jeg har kun egen erfaring med Omnifuel og PocketRocket ;)

Fikk den infoen fra Finn på Finn.

Mest sannsynlig blir det en 111 bråkebrenner med parafindyse. Var ikke klar over at stillebrenner er så ømfintelig for vind, og dette med faren for over tid å kunne (kanskje/hvisom/atte/dersom) smelte loddinger, så da velger jeg bort stillheten. Er avhengig av å ha noe bunnsolid, hvor minst mulig kan gå galt...

Vet det har vært et tema her flere ganger ang bensin vs parafin. Såvidt jeg har forstått så er det liten forskjell i ytelse, men muligens rimeligere med parafin i tillegg til mindre drivstoff-forbruk? Har funnet flere motstridende svar på dette. Hva som er billigst/lettest/mest besparende er kanskje ikke så viktig, bare sikkerheten er den samme. Eller er bensinvarianten av 111 tryggere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 111 kan bruke bensin.

111B kan IKKE bruke parafin.

111 T og C er stillebrennere. C-brennern er laget i et stykke, er sykt tung å forvarme, og kan sprekke.

111 er mest vindstabil.

111T er stille og dermed udmerket i telt.

Parafin er billigst, spesielt hvis du handler løsvekt, eller parafinbasert tennveske.

Skal du fyre mye i telt, blir du døv av 111

------------------------------------------------------------------

Dyser: Parafindysa går fint til bensin.

Når selv ikke HV greier å smelte loddingene på 111T så er den rimelig trygg.

VIKTIG SJEKK UANSETT MODELL:

Lær pumppepakning. O-ring er noe møkk!!!

Hvorfor nøye seg med en primus???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG SJEKK UANSETT MODELL:

Lær pumppepakning. O-ring er noe møkk!!!

Bare spør Finn hvis du kjøper fra ham, så monterer han lærpakning på pumpen.

Kan jo nesten garantere at du kommer til å ende opp med minst tre stykk Optimus, 111T, 111 og 8R. Heller tre primuser til 1600 kr, enn 1600 kr til en primus. ;)

Jeg foretrekker 8R fremfor Svea 123R.

Personlig bruker jeg 111T til vinter, og 8R til sommer.

111 T og C er stillebrennere. C-brennern er laget i et stykke, er sykt tung å forvarme, og kan sprekke.

Jeg tror det er en fordel å holde brenneren ren, altså kun å forvarme med rødsprit. Jeg forvarmet en vinter med bensin, hvor resultatet ble et svart belegg som jeg regner med økte tiden på forvarminga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i sommer en brukt 111T, som jeg har pussa opp, til samma bruket du skisserer. Den var brukt i forsvaret tidligere og når de ikke har greid å ta livet av den, regner jeg med den kommer til å holde lenge med mitt kjærlige bruk ;)

Den brant urent når jeg kjøpte den, men etter å ha skiftet indre og ytre brennerskall brenner den meget pent. Brenner stille og har veldig god effektregulering, den har allerede blitt min favorittprimus :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hvis man tar ut regulatornøkkelen mens man pumper, greier man ikke å slite ut grafittpakninga.

Le Gnufski Porfavor. Jeg lurte på hvordan man smelter slagloddingen, eller hva det er i det heletatt.

Regner med at det eneste som kan gå i stykker er blypakningen. Er primusen brukt før så er garantien på pakningen så som så.

Har faktisk byttet en hel del blypakninger, men det uten at JEG har brukt dem. Aldrig ødelagt selv altså. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en som selger en passe mengde primuser til deg:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=30771882

111 med stillebrenner er bestillt :shock:

Ikke ønsker jeg å smelte loddinger, og ikke ønsker jeg å bli døv, så da tar jeg den som er enklest å skaffe; så den som du linket til blir sendt i morgen ;)

Takker & bukker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.