Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnsfjellet 847 m - 02.08.2007


andersno

Anbefalte innlegg

Har fulgt værmeldingan i de siste dagan, men det har itj vært mang "værvindu" som ga løfte om en tørr tur i Trøndelag. Men "i nødene spise fanden fluer" så æ la opp te en kort tur da værmeldinga va som vist i bilde 1. Godvær på formiddagen, men regn fra middagstid :(

Det vart tidlig avgang fra Trondheim, og etter en time kunn æ parker på parkeringsplassen i Langlidalen ved Våvatnet. Det va tydelig at det hadde regna om natta, og med sedvanlig Trøndelagsterreng va myra oppbløtt, men heldigvis "fastar i fisken" enn frykta. Fjellskoan va nysmurt med SnoSeal(Beewax), men etter 8 år vare de itj en hel dag :lol: - vart blaut på fotan før æ va tilbake te bilen.

Heldigvis e itj bekkan i området alt for stor, og enkle å passer. Fulgt en tidvis tydelig sti over Skoglifjellet i retning mot Steinbruddhytta, men dreid mot høyre og satte kursen mot Bergholtjørna. Turforberedelsan va langt fra perfekt, så satt kursen mot den ene varden æ så oppe på toppen. Det va selvfølgelig varden på 830 m og æ va opp etter 1 1/2 time. Men på "topptur" e det selvfølgelig den høyeste toppen som telle :lol: så det va bare å labb i vei videre vestover te Omnfjellvarden på 847 m.

Været va litt vekslende på turen opp, men sola skein, og det va trivelig i høyden, litt lave skya rundt omkring, men etter hvert dukka det opp et snødekt fjell vestover. Lurt på hvilket fjell det va, men etter å ha konsultert ods sin oversikt på https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7444&highlight=omnsfjellet, kom æ te at det mått vær Klauva på 1512 m i Rauma(?) med Kyrkjetaket litt te venstre.

Når æ først va i gang med "toppturer" vart det te at æ gikk tebake forbi 830 m-varden og fortsatt ut te Svartholhausen 808 m for å få utsikt ned mot Hemnekjølen og et vanlig startpunkt for Omnsfjelltura om vinteren. Selv om det va disig va det god utsikt mot Trollheimen, og Snota dominert som vanlig. Etter litt fotografering gikk æ direkte mot Steinbruddhytta med plan om lunsjpause der. Fortsatt bløtt å gå, men lett terreng og herlig tur. Veit itj om det kom av regnet i det siste, men de va mange "vannpytta" av ganske størrelse stor.

Rett før Steinbruddhytta kryssa æ en bekk som like nedenfor har gravd ut en "MiniCanyon". Kjenne itj historien bak Steinbruddhytta, men av omgivelsan ser det ut for at det har vært et forsøk på skiferbryting. Hytta e merka 1998, så det kan itj ha vært nå langvarig drift. Det fremgår også av den delen av bruddet æ så på, det kan itj ha vært tatt ut mang kubikkmeter med stein her.

Satt på trappa te uthuset å nøyt matpakka i sola, men no begynt skyan å driv inn. Så ut te å vær ei presis værmelding ja :lol:

Turen tebake te bilen va, som resten av turen, udramatisk, og på hele turen møtt æ bare en annen persom som va ut etter molta. Så, og spist en del molt underveis, men i de laver områdan va den overmoden og oppbløtt.

Etter 5 timer va æ tilbake te bilen, og sjøl om klokka va 13, berga æ for regnet. En alle tiders formiddag i et lettgått og oversiktlig terreng. Men fjellskoan e not moden for pensjonstilværelse, det surkla litt nedi der de siste metran. Men ka gjør det når det e tørre sokka og sko i bilen :D

post-474-133474481366_thumb.jpg

post-474-133474481386_thumb.jpg

post-474-133474481397_thumb.jpg

post-474-133474481405_thumb.jpg

post-474-133474481415_thumb.jpg

post-474-133474481424_thumb.jpg

post-474-133474481435_thumb.jpg

post-474-133474481445_thumb.jpg

post-474-133474481455_thumb.jpg

post-474-133474481473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Blomstene burde vel ikke være noen stor nøtt; det dreier seg om Fjellsmelle... :shock::wink:

Jau jau, de e kjøle kå dokk spørr om den på dette forum :lol:

Kyrkjetaket, jaja, den har jeg ikke greie på, i den retningen lar jeg aua hvile lenge på de to toppene til Nordviksula uti Todala, bare en liten presisjon til bildet, nasen til venstre er Snipen uti Rindal og det til høyre er Ruten.

Ang. fjell, jeg er mer spent på om du så Storsylen mens du satt på 847´n?

Her er jo også utsiikt til "trafikklysan på Manhattan", Kopparn og Blåfjellet uti Snillfjord og mye Inntrøndelag med Forbordfjellet og Gråkallen så du vel?

Utsikt mot Trollheimen, fra venstre:

Blåhø, Trollhetta (østre og nordre), Rindhatten, Neådalssnot (?), Salen, Bolmen og Snota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalk skrev:

Blomstene burde vel ikke være noen stor nøtt; det dreier seg om Fjellsmelle...

I Nordisk Fjellflora av Őrjan Nilsson sto det at kronbladene skulle være rosa til røde og sjelden hvite. Var sterkt i tvil om fargen, men du har selvfølgelig rett.

Fjellfinn skrev:

Jau jau, de e kjøle kå dokk spørr om den på dette forum

Du får tilby et kurs da :shock: Og gjerne ett i blomsterfotografering også, dine bilder er mye finere enn mine :wink:

Fjellfinn skrev også:

Ang. fjell, jeg er mer spent på om du så Storsylen mens du satt på 847´n?

Her er jo også utsiikt til "trafikklysan på Manhattan", Kopparn og Blåfjellet uti Snillfjord og mye Inntrøndelag med Forbordfjellet og Gråkallen så du vel?

Det var så disig østover at jeg så nok ikke hverken Gråkallen eller Forbordfjellet, langt mindre Storsylen. Hadde for en gangs skyld lagt igjen kompasset heime, og klarte ikke å peile meg inn i den retningen, men tok noen bilder nord/østover også. Legger ved et bilde som er tatt i den retningen, og kan kanskje skimte en skygge av Gråkallen oppunder skyene, men er ikke sikker.

Legger også ved et bilde som jeg tror er av Stabben, er dette riktig?

post-474-133474481523_thumb.jpg

post-474-133474481533_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Legger også ved et bilde som jeg tror er av Stabben, er dette riktig?

Stabben ?

Kopparn ? Men jeg ser ikke masta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev:

Kopparn ? Men jeg ser ikke masta....

Nei, retningen stemmer ikke, selv om fasongen er lik.

Har lett litt og ut fra et forsøk på å lese retningen på GPS-kompasset, kan det passe med enten Todalsfjellet eller Storklakken i Aure. Leste av ca 270 grader og det første er under mens det andre er over. Siden Todalsfjellet ser ut til å ha størst flate på toppen, og er høyest, heller jeg mest mot å tro at det er dette jeg så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev:

Nei, retningen stemmer ikke, selv om fasongen er lik.

Har lett litt og ut fra et forsøk på å lese retningen på GPS-kompasset, kan det passe med enten Todalsfjellet eller Storklakken i Aure. Leste av ca 270 grader og det første er under mens det andre er over. Siden Todalsfjellet ser ut til å ha størst flate på toppen, og er høyest, heller jeg mest mot å tro at det er dette jeg så.

Dette virker rart... Ingen av disse ligner på den toppen på bildet. Den ser rett og slett for bratt ut til å være Todalsfjellet som er en usedvanlig flat topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenM skrev:

Dette virker rart... Ingen av disse ligner på den toppen på bildet. Den ser rett og slett for bratt ut til å være Todalsfjellet som er en usedvanlig flat topp.

Har sett litt nærmere på kartet, og tror fortsatt det kan være Todalsfjellet. Som det fremgår av vedlagte kartutsnitt er det et godt område som dekkes av de siste 21 meter mot topper(fjellet er 821 m). Dessuten fremgår rennene som vises til høyre sett på bildet av kartet.

Den rødlige streken som kommer inn mot toppen fra høyre er kurslinja fra Omnsfjellet - den andre er der bare av makelighetshensyn :roll:

post-474-133474481871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenM skrev:

Har sett litt nærmere på kartet, og tror fortsatt det kan være Todalsfjellet. Som det fremgår av vedlagte kartutsnitt er det et godt område som dekkes av de siste 21 meter mot topper(fjellet er 821 m). Dessuten fremgår rennene som vises til høyre sett på bildet av kartet.

Den rødlige streken som kommer inn mot toppen fra høyre er kurslinja fra Omnsfjellet - den andre er der bare av makelighetshensyn :wink:

Det gir mening alt det du sier så det er vel rett :roll: Jeg har bare et bilde i hodet mitt som sier at toppen skal være bredere og ikke fullt så bratt på kantene, men det er vel bare hukommelsen som spiller meg et puss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn skrev:

Nei, retningen stemmer ikke, selv om fasongen er lik.

** edit **

FASIT:

Steingeita i Aure!

Ligger mellom Todalsfjellet og Klakkan, og til forskjell på Todalsfjellet ligger det hav bak så den trer godt fram.

Se på bildet, i venstre kant litt av Todalsfjellet, så den digre Steingeite, lengst til høyre Klakkan med Fonna

post-511-1334744820_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.