Gå til innhold
  • Bli medlem

Mont Blanc


Anbefalte innlegg

Hei,

Sammen med to litt mer erfarne kamerater så planlegger vi en tur til Mont Blanc i sommer.

Jeg ser det er flere som har vært her, og lurer på om noen har noen linker til eller tanker om trening, høydetilvenning, mat, losji, kort og godt alt mulig.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du søker så finnes det ganske mye info om Mont Blanc her på forum(som du kanskje allerede har gort?)

Enklere å komme med tips om du er litt mer spesifikk på hva dere har tenkt dere; hvilken rute, hvor lang tid etc...

Med hensyn til trening så er det labbing med tung sekk i motbakker som gjelder.

Når det gjelder akklimatisering vil jeg anbefale å ta heisen opp til Aiguille du Midi ASAP. Dra med siste heisen og overnatt enten i telt nede på breen eller på refugee de Cosmiques. Det er faktisk mulig å overnatte i selve heisehuset på Aiguille du Midi også...selv om jeg ikke tror jeg vil anbefale det.

Avhengig av form og erfaring kan dere prøve dere på Arete de Cosmiques(luftig) eller Mont Blanc du Tacul(høyere og lengre) dagen etter.

NB: Dette er høyst personlige råd. Du vil få første natt på nesten 4000 moh. Om du ikke vet hvordan kroppen din takler høyde kan det være risky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart en liten mannsalder siden jeg gjorde denne turen. Men uansett. Gå fra bånn og helt opp. Heis er for slalåmkjørere og pensjonister. Og franskmenn. Tar du deg god tid på veien opp, får du brukbar akklimatisering, det er tross alt ikke Everest det er snakk om. Ta heller en hviledag underveis. Du får sikkert vondt i hodet uansett. Men drikk mye mer vann enn du har lyst på - hele tiden. Og gå saktere enn du egentlig føler for. Jeg har også tro på at det er bedre å telte enn å ligge på hyttene som jo ligger tett som på Hafjell. Hyttene kan være overfylte og med dårlig luft (mange fyrer med primuser her også). Med telt kan du styre dagsrytmen mer selv og få mer frisk luft. Noen flere kilo på ryggen gjør jo ingenting - man er da på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei, det har jeg aldri hørt om. Vi så flere telt den gangen, i hvertfall ved Gouter-hytta, og lavere. Har også tidligere hørt om at folk har teltet ett eller annet sted mellom Aguille de Medi (eh, taubanen) og MB de Tacul. (Pardon my French)

Faktisk så vi også rester av et lite enmannstelt på toppen! Må ha vært en koselig telttur.

Men så klart, kanskje det ikke er lov likevel. Vi nordmenn kan av og til være litt for varme i allemannsrett-trøya. Jeg mener absolutt at vi må respektere andre regler i andre land. Mange steder er det rett og slett nødvendig å begrense for eksempel teltingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heis er for slalåmkjørere og pensjonister. Og franskmenn.

Barske norske turnisser foretrekker heller å pludre seg opp gjennom skau, morene og grus.

Hver sin smak...

Et par andre ting; de mest populære hyttene er alltid "fulle" i sesongen. I praksis vil du alltid få plass - bare ikke nødvendigvis i en seng.

Som de andre har vært inne på er det mye støy i disse hyttene.

Uansett vil jeg anbefale middagen - som kan kjøpes selv om man ikke bor på hytta(si fra at dere skal spise der så snart dere når hytta). Tre retters med skikkelige kraftkost - meget bra.

Ang. telting: Bivouac er lov, men camping er forbudt. Tror ikke håndhevingen er veldig streng. Ta med søppel ned fra fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble også tilbudt seng på Gouterhytta selv om opplysninger på forhånd sa at den var full. Vi valgte likevel å legge oss på et lite skjær av nakent fjell ute på stupet et par hundre meter fra hytta. Det var ellers mange telt på breen ovenfor hytta, det samme har jeg observert på Col de Midi under Mont Blanc de Tacul. Imidlertid spiste vi både frokost og middag på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, heiser er til for å brukes. Om de burde vært bygget er en annen diskusjon. Det går forresten også en "togbane" (cog rail) opp til rundt 2200 m på Gouter-ruta som kan benyttes hvis man føler seg litt slapp i fisken.

Jeg anbefaler å gå fra dalbunnen ikke fordi jeg synes det er uetisk å ta heisen, men fordi jeg helt subjektivt mener at det gir den beste turopplevelsen. Få steder har man muligheten til en like lang og variert uavbrutt oppstigning som på Mont Blanc. Her får man over 3500 kontinuerlige høydemeter, med en fantastisk variasjon i klima, geologi, flora og fauna underveis.

Men noen ønsker bare å oppleve de alpine utfordringene rundt selve toppene, og disse kan selvsagt med fordel ta heisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi har da bestemt oss for å gå traversen, tre topper via mont blanc de tacul. mont maudit og så mont blanc.

Ankommer Chamonix søndag 8. juli, og drar så rett opp i høyden for å starte høydetilvenning.

Tips og erfaringer fra de som nettopp har vært er taes gjerne imot.

espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.