Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi var en vennegjeng på 6 stk med tunge sekker og truger som kryssa Elvannet i Hakadal for en uke siden.

Vi gikk i to grupper på 3 og 3.

Jeg gikk i gruppen bak, og endte med å ha vann til over leggen da det var masse overvann og dype spor fra de 3 som gikk foran.

Det lå ca 10-20cm snø over hele vannet.

Spørsmålet mitt:
Hvor farlig var egentlig dette?
To i gruppa foran med mest erfaring mente det var trygt, men de så ikke mengden overvann som oppsto etter de.

Edit: la ved det eneste bilde jeg har av isen. Overvannet var lengre utpå.Snapchat-270242130.thumb.jpg.3a1dfc57cdbcf990432d18b78e462393.jpg

Endret av Hanktaco
Skrevet

Hvor lang er en planke? 

Det er et litt vanskelig spørsmål å svare på. Alt er jo relativt. Siden dere er flere grupper, om noen skulle ramle gjennom isen har dere masser av folk til å hjelpe å få person ut av vannet. Så faren er at man blir våt, muligens nedkjølt. Hvor langt er det til varmekilde eventuelt tørre klær? 

De to med mest erfaring er kanskje det jeg henger meg mest opp i. Hvilken erfaring er det snakk om? Dunning Kruger effekten kan være enorm rundt dette. 

Skrevet

Her er det egentlig alt for lite info til å svare, det virker også veldig merkelig at overvannet skulle ha dukket opp etter dem? Med mindre krysningene var timesvis i fra hverandre så skal jo ikke slike mengder overvann dukke opp så raskt som det du beskriver. Da høres det mer ut som om det er brukt samme spor og neste gruppe har gått dypere ned?

Risikoen er også mye høyere i enkelte områder av et vann, som ved innløp og utløp. 

Hvis du sier hvilket vann det er snakk om og hvor det ble krysset, så går det jo an å søke opp vannet i Varsom Iskart for å finne ut mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.