Kevin Kristensen Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden God kveld, sitter å vurderer en stang nr2 eller som tar over for den stanga jeg har nå. Har en Lawson artic trout tele8" 5-18g og en Shimano Sahara c3000 snelle, synes de har passet fint sammen. Men ønsket er en lengre stang 9" eller 10", brukes mest til fjell fiske. Innimellom til skogs, men regner med å bruke den jeg har fra før av da. Så begge vil nok bli brukt sammen til tider! Bruker alt fra 5-15g sluk/spinnere/wobbler Sett på Lawson Artic Trout S4 9" 4-16g, men leser litt forskjellig meninger om kvalitet mot prisen man betaler(gjelder generelt for lawson?) Lest også at folk anbefaler Daiwa Luvias stengene? Hva anbefales der ute? Synes det er mye å velge mellom og noe vanskelig å lete igjennom ettersom jeg begynte med fisking i fjor… Pris tenker jeg opptil ~3000kr +-
+Øystein_ Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Hei. Et lite sidespor, men jeg leser at du begynte med fisking i fjor. Har du lest/sett noe på såkalt bombardafiske. En lang stang, typ 12+ fot, med en tung kastedupp i enden og opphengsfluer. For eksempel Streaking Caddis eller Chernobyl Ant. Veldig effektivt på fjellet, men med så lange stenger så er det stort sett reservert til bruk over tregrensa for man trenger mye plass bak seg. Jeg har to stk. Milo Green Spirit som jeg er fornøyd med. Så det er kanskje et merke du kan se på. 1
Kevin Kristensen Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Øystein_ skrev (5 minutter siden): Hei. Et lite sidespor, men jeg leser at du begynte med fisking i fjor. Har du lest/sett noe på såkalt bombardafiske. En lang stang, typ 12+ fot, med en tung kastedupp i enden og opphengsfluer. For eksempel Streaking Caddis eller Chernobyl Ant. Veldig effektivt på fjellet, men med så lange stenger så er det stort sett reservert til bruk over tregrensa for man trenger mye plass bak seg. Jeg har to stk. Milo Green Spirit som jeg er fornøyd med. Så det er kanskje et merke du kan se på. Prøvde litt i fjor med forskjellige fluer på, men liker litt mere aktiv fisking. Bare det å stå kaste og kaste er terapi for sjela:) Sjekket opp den stanga du har, men bare i 9". Bra tilbud på den nå ser jeg, så den er med på lista:)
+Gabs88 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden https://www.jaktogfriluft.no/merkevarer/daiwa/daiwa-luvias-spin-10-2pcs-10-35g Lawson Arctic Trout er fremdeles søppel, jeg har skrevet mye om den stangen, men den er latterlig dårlig i forhold til prisen man betaler. Tung, tykk, stort sett dårlige komponenter over hele linja. Luvias er like god som alltid, men har blitt dyrere, 10-35g versjonen i linken ovenfor er et unntak til dette og er skikkelig godt tilbud. Men det er ikke alle som liker 10-35g på fjellet. (Men 10-35g er omtrent det jeg bruker mest i fjellet). Får du den til under 2500 kr, så vil jeg fremdeles si den er tipp topp tommel opp. Men til 3500? Mer skeptisk. Daiwa Shogun og Morethan er også fantastiske stenger, og er rett og slett dyrere versjoner av Luvias med veldig mye til felles med den. Men lavere vekt. I det siste har jeg også fått opp øynene for Shimano Lunamis, som kom i ny versjon for 2026 i år men den gamle versjonen er så fantastisk som noensinne. Men igjen, litt dyrere. De var i salg i 2025 i Norge, men er utsolgt nå, regner med den nye versjonen kommer etter hvert. Da har du virkelig en stang i toppklasse, et godt hakk ovenfor Lunamis. Og spesielt på det norske markedet så er prisene veldig variable, og det beste kjøpet er stort sett en god stang som er på tilbud fra et merke som Daiwa eller Shimano. Du har også Tailwalk, som blir importert av Pikewallis AS. Tailwalk er kanskje de som selger de beste stengene i Norge for tiden, jeg har personlig ikke helt smaken på dem, men det er myyyyyyyeeee høyere kvalitet på Tailwalk stengene Jaktia og Sporten Beitostølen selger enn det man normalt finner i andre butikker. Så det er absolutt stenger som du burde se på. Selv gjør jeg det "enkelt", jeg har begynt å importere stengene mine direkte fra Japan, hvor man faktisk får tak i de virkelig gode stangseriene i alle modeller med tanke på både lengde og kastevekt. Og skulle jeg ha kjøpt meg "enda" en stang i dag, så er det null tvil om at det sannsynligvis hadde blitt enten en Daiwa Labrax, Shimano Lunamis eller Shimano World Shaula importert direkte fra Japan. Men da koster det 4-5000 for stang, inkl frakt og mva. Men forskjellen mellom det du kan kjøpe direkte og det vi har på markedet her i Norge er stor. Håper det hjelper, og det finnes sikkert mye bra, men jeg kan kun anbefale stangserier jeg faktisk har prøvd. Om 10-35g passer deg, så er Luvias stangen jeg linket til et supert kjøp. Om det blir for "tungt", så bør du ta en skikkelig titt på Tailwalk stenger. 1
Kevin Kristensen Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Gabs88 skrev (1 time siden): https://www.jaktogfriluft.no/merkevarer/daiwa/daiwa-luvias-spin-10-2pcs-10-35g Lawson Arctic Trout er fremdeles søppel, jeg har skrevet mye om den stangen, men den er latterlig dårlig i forhold til prisen man betaler. Tung, tykk, stort sett dårlige komponenter over hele linja. Luvias er like god som alltid, men har blitt dyrere, 10-35g versjonen i linken ovenfor er et unntak til dette og er skikkelig godt tilbud. Men det er ikke alle som liker 10-35g på fjellet. (Men 10-35g er omtrent det jeg bruker mest i fjellet). Får du den til under 2500 kr, så vil jeg fremdeles si den er tipp topp tommel opp. Men til 3500? Mer skeptisk. Daiwa Shogun og Morethan er også fantastiske stenger, og er rett og slett dyrere versjoner av Luvias med veldig mye til felles med den. Men lavere vekt. I det siste har jeg også fått opp øynene for Shimano Lunamis, som kom i ny versjon for 2026 i år men den gamle versjonen er så fantastisk som noensinne. Men igjen, litt dyrere. De var i salg i 2025 i Norge, men er utsolgt nå, regner med den nye versjonen kommer etter hvert. Da har du virkelig en stang i toppklasse, et godt hakk ovenfor Lunamis. Og spesielt på det norske markedet så er prisene veldig variable, og det beste kjøpet er stort sett en god stang som er på tilbud fra et merke som Daiwa eller Shimano. Du har også Tailwalk, som blir importert av Pikewallis AS. Tailwalk er kanskje de som selger de beste stengene i Norge for tiden, jeg har personlig ikke helt smaken på dem, men det er myyyyyyyeeee høyere kvalitet på Tailwalk stengene Jaktia og Sporten Beitostølen selger enn det man normalt finner i andre butikker. Så det er absolutt stenger som du burde se på. Selv gjør jeg det "enkelt", jeg har begynt å importere stengene mine direkte fra Japan, hvor man faktisk får tak i de virkelig gode stangseriene i alle modeller med tanke på både lengde og kastevekt. Og skulle jeg ha kjøpt meg "enda" en stang i dag, så er det null tvil om at det sannsynligvis hadde blitt enten en Daiwa Labrax, Shimano Lunamis eller Shimano World Shaula importert direkte fra Japan. Men da koster det 4-5000 for stang, inkl frakt og mva. Men forskjellen mellom det du kan kjøpe direkte og det vi har på markedet her i Norge er stor. Håper det hjelper, og det finnes sikkert mye bra, men jeg kan kun anbefale stangserier jeg faktisk har prøvd. Om 10-35g passer deg, så er Luvias stangen jeg linket til et supert kjøp. Om det blir for "tungt", så bør du ta en skikkelig titt på Tailwalk stenger. Takker for utfyllende svar på flere ting her!:) Sett litt på de Tailwalk stengene, men blir ikke helt klok på hvilke som dekker opp rundt 5-15g typ og hvilke serier man burde se på?
Kevin Kristensen Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Tailwalk Micro Shore Jigging SSD89 er vell den som er innafor ønsket mitt ser det ut som? Også sett på de fra 13 Fishing Omen Gold 9"5-20g, men finner ikke sånn super mye om den uten noe her på forumet. Sneller jeg vurderer er Shimano Nasci fd 2500 eller Ultegra 2500 på. Ikke sånn super mye om de heller her på forumet. Så om noen har erfaring med en av de eller begge, si ifra!
+Gabs88 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 16 minutes ago, Kevin Kristensen said: Takker for utfyllende svar på flere ting her!:) Sett litt på de Tailwalk stengene, men blir ikke helt klok på hvilke som dekker opp rundt 5-15g typ og hvilke serier man burde se på? Nei som nevnt, jeg er ikke helt trygg på dem selv. Men om det er lang stang til 5-15g du ser på, så er denne beste jeg har prøvd. https://turbulent.no/produkt/yamaga-blanks-bluecurrent-100-beta/ Den funker jo helt opp til 30g men, jeg syntes ikke den var behagelig å kaste med over over 20g. Men beste jeg har testet fra 0-15. Jeg fant forøvrig ikke så mange modeller som passet hos Sporten Beitostølen akkurat nå men jeg vet det er mye på vei, er nok en del som er utsolgt. På Duo sin Facebook gruppe har de lagt ut veldig mange nye stangmodeller som er på vei. Endret 3 timer siden av Gabs88
Vandrefalken Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 44 minutes ago, Kevin Kristensen said: Tailwalk Micro Shore Jigging SSD89 er vell den som er innafor ønsket mitt ser det ut som? Også sett på de fra 13 Fishing Omen Gold 9"5-20g, men finner ikke sånn super mye om den uten noe her på forumet. Sneller jeg vurderer er Shimano Nasci fd 2500 eller Ultegra 2500 på. Ikke sånn super mye om de heller her på forumet. Så om noen har erfaring med en av de eller begge, si ifra! Jeg har en Tailwalk stang og snelle, dog mindre i størrelse enn det du snakker om her. Men kvaliteten er helt vanvittig. De er også dyre, som gjør at jeg ender opp med å ikke bruke dem like mye- men har hatt stang og snelle i 2-3 år nå uten noen problemer. Det jeg derimot bruker MYE er 13 fishing Omen Gold stenger. Jeg har 2 av disse: 9 fot 5-20g Fast, ml power, med Daiwa Legais LT 2000 snelle. 9 fot 15-40g fast, mh power, med en større Okuma snelle. Disse har jeg brukt i årevis i henholdsvis fjell/elver/bekker, og sistnevnte i sjø. Kan ikke anbefale dem nok. Ja, de er teleskopstenger, men de er knallgode. Lette å ta med seg, lette OG gode i bruk. Jeg fisker mye med sluk og skje, men mest med oppheng (fluer) og enten bombe/dupp i enden, eller sluk i enden med fluer inn mot stanga. Evenetuelt også mark på oppheng med dupp og/eller søkke i enden. Veldig glad i disse stengene, anbefales varmt- og det utena t det koster skjorta, og transporteres enkelt uten fare for å knekke osv. :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå