Gå til innhold
  • Bli medlem

Uglefuglekasse, innredning av egen bolig ...


Kattugla

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å innrede boligen da samboeren skal legge egg snart. Hva er best å isolere gulvet med, sagflis eller Glava? Sagflis anbefales ofte, men sagflis trekker fuktighet og så virker den veldig "sølete". Glavaen blir jo aldri helt våt, og den isolerer like godt enten den er tørr eller fuktig. Finnes det noen fugleinteresserte der ute som vet noe?

Hilsen Kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk høvelspon som ikke er altfor grov, noe alá det du finner i slike små trekasser for vinflasker.

Denne klemmes ikke tett og flat, men forblir luftig og tørr.

Samtidig vil bøss og oppgulp/skitt (som etter kort tid tørker) smuldre opp og falle ned under reirskåla.

Derved forblir reiret relativt rent også.

Du kan evt. ha et lite strø av grov sagflis i bunnen på kassa under spona, som ren isolasjon og trekksperre.

Fjern sponfibre med kvae, fjern også evt. kvaelommer i kassas innervegger.

Unngå for all del Glava :lol:

Denne knuses og myriader av usynlige glassnåler vil krype inn i hud, øyne og mage på dunungene.

Slikt vil også kline seg inn i maten, noe som definitivt ikke er bra.

Hold deg til naturmaterialer, med en grovhet nær det du vil finne i naturlige reir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det var kjempefint. Skal bytte ut Glavaen med høvelspon så snart jeg kan. Har hengt opp kassene allerede, men skal prøve å få tatt meg en tur ut i skogen og få ordnet dette i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har bytta ut Glavaen med høvelspon, og nå har det kommet ugle (kattugle) i kassa. Var der og sjekket for par dager siden. Så uglehodet stikkende såvidt over kanten på innflygningshullet. Der lå den lenge uten å reagere, selv om jeg stod bare 10-12m unna. Men så ble det liv i kassa og ut kom den i en voldsom fart, la seg over på siden, tok en 180 grader vending og forsvant inn blant granleggene.

Fullklaff. Det er bare en knapp måned siden kassa ble satt opp og nå er den bebodd. Kjempearti. Dette er faktisk første gang jeg ser ei kattugle i levende live. Men jeg lurer litt på om det er egg den ruger på eller om den bare benytter kassa som dagleie/hvileplass. Har ikke turt å klatre opp og sjekke inni kassa enda i frykt for at den skal bli skremt og forlate kassa for godt. Det var forresten ikke tegn til at den ville forsvare evt. egg. Den fløy bare bort det raskeste den greidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke driver med ringmerking synes jeg du skal la ugla være i fred i kassa. Dersom den hekker der vil du ved å følge med på litt avstand etterhvert få se ungene når de begynner å utforske verden.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.