+Bryggekar Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Fikk en tur avbrutt i helga fordi liggeunderlaget punkterte. Det siger luft ganske sakte, men jeg våkna 3-4 ganger i løpet av natta og måtte fylle på med luft. Og nå finner jeg ikke lekkasjen ... Er det noen som har et smart tips for oss som lever uten badekar og ikke får senket det ned i vann? Siter
+Espen Ørud Skrevet 4 timer siden Pålogget Skrevet 4 timer siden (endret) Pump opp så mye som mulig. Bland en god mengde Zalo og vann i en spruteflaske og spray på og gni godt inn. Blandingen skal være det synlig grønnfarge på. Først i de mest aktuelle områdene, siden utvider du. Når du har lokalisert lekkasjoen merker du den med en sprittusj eller lignende. Press gjerne på liggeunderlaget for å sørge for at du får presset ut lut. Pump opp igjen og gjenta om det blir for lite luft underveis. Reparerte et tidligere i sommer med denne metoden og senest går fikk vi avslørt at det er ventilen på et bildekk vi har vært plaget med at siger luft med samme metode. Skyll av med godt med vann og tørk underlaget før lappeprosessen starter Endret 4 timer siden av Espen Ørud 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 4 timer siden Pålogget Skrevet 4 timer siden Hvis du ikke lenger finner feilen kan det ha vært midlertidig problem med tetning i ventilen(e). Kanskje har det vært noe rusk i de? Jeg trodde også Synmat 7-en min hadde takket for seg da jeg på en tur også måtte pumpe det opp underveis i natten. Det viste seg bare å være ventilen som ikke tettet ordentlig, og at det tydeligvia er en god grunn til at jeg vanligvis legger matta med ventilene ned - Bare ikke denne gangen. Mulig jeg hadde kommet borti den så den ikke satt skikkelig i. Jeg klarte aldri å reprodusere problemet, og matta har vært i bruk flere ganger etter dette uten noe tegn til lekkasje. Siter
+Espen Ørud Skrevet 3 timer siden Pålogget Skrevet 3 timer siden sneakyowl skrev (52 minutter siden): Hvis du ikke lenger finner feilen kan det ha vært midlertidig problem med tetning i ventilen(e). Kanskje har det vært noe rusk i de? Jeg trodde også Synmat 7-en min hadde takket for seg da jeg på en tur også måtte pumpe det opp underveis i natten. Det viste seg bare å være ventilen som ikke tettet ordentlig, og at det tydeligvia er en god grunn til at jeg vanligvis legger matta med ventilene ned - Bare ikke denne gangen. Mulig jeg hadde kommet borti den så den ikke satt skikkelig i. Jeg klarte aldri å reprodusere problemet, og matta har vært i bruk flere ganger etter dette uten noe tegn til lekkasje. Kjent problematikk. Jeg har berget både meg selv og andre på tur når det ikke har vært andre åpenbare grunner til at det skulle lekke. Og mer enn 1 gang har årsaken vært at ventilen av ulike grunner ikke tetter skikkelig. Hvis man ikke følger med når man lukker så kan man være uheldig at noe av isolasjonsmaterialet legger seg i mellom. På noen av de eldste underlagene er det akkurat som lukkingen til ventilene har tørket og ikke har vært så fleksible og trolig har vært årsaken til lekkasje. Det har da hjulpet å enten smøre de med silikonløsning for glidelås, glifdelåsvoks, vaselin eller lignende. Så det var også det jeg regnet med da underlaget ikke holdt natta gjennom under Sørøya på langs i sommer. Men der var et altså blitt hull i et hjørne som ble funnet med såpetrikset da vi kom hjem. Siter
+Bryggekar Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) sneakyowl skrev (2 timer siden): Hvis du ikke lenger finner feilen kan det ha vært midlertidig problem med tetning i ventilen(e). Kanskje har det vært noe rusk i de? Det sjekka jeg nøye den tredje gangen jeg måtte fylle på med luft. Har opplevd det samme med min downmat, men denne gangen var det ikke brukerfeil. Og det var ikke samme liggeunderlag heller (dette er et billig fra Urberg). Pumpa det maksimalt opp i går og det har mista mye luft i løpet av natta uten at noen lå på det. Endret 2 timer siden av Bryggekar Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.