Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Internett og sosiale media har overflod av nydelig bilder og flotte historier fra velykkede turer i naturen. Er jo det glansbildet vi liker å vise frem, og dette er fin motivasjon for selv å komme seg ut. 

Men; noen ganger går ikke turen som planlagt. Dårlig planlegging, utstyr som ikke holder mål, dårlige vurderinger underveis eller rett og slett uflaks. Synes dette også fortjener sin egen tråd, også for å lære av andre.

Jeg hadde en slik i går, ikke noe alvorlig men det som skulle være en mikroekspedisjon med telting i nabolaget før rett på jobb gikk jo ikke som planlagt. Rusla i går kveld ned til sjøen for å finne en god leirplass (Ladestien ,for de som er lokalkjent). Fant ved hjelp av hodelykta en fin flat plass på gresset ved sjøen. Rent idyllisk der jeg lå og nøt månelyset før jeg ble dysset i søvn av bølgeskulp. Voknet så kl 01 av at madrassen flyttet på seg med jevn rytme. Forstod etterhver at det var vann, sjølsagt vi har jo flo og fjære. Ut å flytte telt, måtte vasse for å redde sko som var på vei til sjøs. Fikk ikke funnet igjen så mange av teltpluggene, men det fikk jo våge seg - teltet er jo tilnærmet selvstående.  Sjekket at det var enda en drøy time til maks høyvann, og selvsagt var det springflo - tom årets høyeste. Så turde ikke å legge meg helt til å sove. Så kom det ganske så sterke vindkast, sjølsagt stod også denne på værvarslet. Da knakk telstangreperasjonen på lettvektsteltet mitt, etter skade som kom når jeg misbrukte teltet utenfor bruksområdet under tett snøvær i desember (forvøvrig annen kandidat til "mislykket tur"). Tenkte jeg skulle gi f.. og sove meg gjennom om dette, men telt som veltet mer og mer på siden og teltduk som slo i ansiktet så måtte dette ordnes. Måtte demontere teltet, og fant ut at dette mest sansynlig ikke ble bra uansett. Kapitulerte, gav opp og ryddet sammen teltet kl 04:30. Hjem og få noen få timer i senga før arbeidsdagen startet kl 08. Hadde annet å tenke på enn å ta bilde av svømmende sko og telt som holt på å drukne eller falle sammen, så desverre dårlig med dokumentasjon.

Erfaring en nybegynner har lært seg nå; Hold avstand til sjøen, ta heller en plass litt lengre opp med noe dårligere utsikt. Sjekk værvarslel og ordne deg deretter. Ikke dra på tur med utstyr som ikke er ordnet og fikset i stand. 

Er det andre som også har vært på turer der dette ikke ble så vellykket som planlagt?

IMG_0221.jpeg

IMG_1404.jpeg

• Liker 4
Annonse
Skrevet (endret)

Har hatt flere, blant annet en hvor jeg stakk opp på fjellet for å sove i telt mens jeg hadde en kortfri på 20 timer. Men det var midt på sommeren og lyst ute. Reiste opp kl. 10 om kvelden, skulle på jobb kl. 6 dagen etterpå. Kjørte opp en skikkelig dårlig fjellvei for å ta noen kast med fiskestangen og sette opp teltet, det ble skikkelig regnvær og mild storm om natten som ikke var meldt og jeg sov skikkelig dårlig. Våknet gud vet hvor mange ganger og det var også latterlig vanskelig å finne en god teltplass.

Men den store overraskelsen kom når jeg skulle ned igjen og fant ut at det hadde gått ras, store steiner blokkerte mesteparten av veien og hadde jeg hatt bilen da, så hadde jeg nok måtte gå ned igjen for så å ringe etter hjelp. Men jeg hadde MC, så det var et skikkelig slit men mulig å komme seg forbi. Men følte meg ikke helt trygg når jeg ryddet bort flere store steiner der raset hadde gått for å trille sykkelen forbi. 

Det er noen år siden nå, men det var vel siste gangen jeg prøvde meg på camping før jobben.

Hadde også en annen hvor jeg faktisk skulle kjøre på den samme veien, jeg hadde leid en hytte som var omtrent en times gangtur unna der jeg skulle parkere. Men når jeg kom på veien jeg har kjørt mange ganger før hadde det vert veiarbeid og det var bare jord i stedet for grus på veien, og det var gravd ut en halvmeters grøft på hver side. Det endte opp med at jeg nesten kjørte meg fast i jorden og til slutt måtte snu. Bilen gikk det fint med, men fikk en skrapelyd som jeg ikke fant ut at på 3 måneder. Det viste seg å være et lite grus som hadde satt seg mellom beskytteren til bremseskiven min og bremseskiven i seg selv. 

Så da måtte jeg gå fra andre siden av fjellet, noe jeg ikke hadde planlagt på. Det endte opp med å være utrolig vanskelig å finne frem til riktig rute og mye vanskeligere terreng enn det jeg hadde planlagt. Så jeg brukte vel nesten 5 timer på å gå opp til hytten i stedet for en time. Og måtte blant annet gå gjennom områder jeg virkelig ikke var så veldig komfortabel med å gå i. 

Da ble det til at jeg endelig kom meg opp der, men når jeg kom opp viste det seg at brenneren på hytta hadde ødelagt slangekobling. Så det tok meg 3 timer før jeg fikk fyrt opp og fikk i meg mat. Måtte til slutt legge en 3-4 kilos stein oppå koblingen for å få brenneren til å fungere. (Og da var den tett nok til at jeg ikke kunne lukte gass eller noe).. Så i stedet for å være oppe på hytta og få i meg varm middag etter to timer, så ble det i stedet ca 9 timer (inkl kjøring osv) før jeg var skikkelig i hus og hadde fått i meg mat. Og da var det allerede på tide å legge seg. 

Da også endte været opp med å bli mye dårligere enn forventet, så det var skikkelig mye bølger på vannet osv og helt mørk himmel. Jeg måtte jo også gå ned igjen samme vei som jeg kom, og det var jo 4-5 timer i seg selv. Så det ble en mye mer slitsom og mye kaldere og stressende tur enn planlagt. 

Men jeg fikk nå sett området og fikk en følelse for hvordan det var der, så jeg skal tilbake senere. Men da skal jeg garantert parkere på riktig side av fjellet. :) 

Endret av Gabs88
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.